כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

"וורן באפט לא היה מוריד את מחיר הקוטג"

שמואל חרל"פ, יו"ר קבוצת כלמוביל: "לו באפט היה טייקון ישראלי, היושרה שלו היתה מובילה אותו להודות שהוא פועל בשוק לא לגמרי תחרותי, ושהצלחותיו נובעות מכשלי השוק"

  • ה' אלול התשע"א
שמואל חרל"פ
שמואל חרל"פ

"המדינה לא צריכה להתעסק בביזנס, אלא להיות רגולטור שקול ואחראי", כך אמר ד"ר שמואל חרל"פ, יו"ר קבוצת כלמוביל (יבואני יונדאי, מיצובישי ומרצדס), במושב הפותח במסלול תחרות, תחרותיות וריכוזיות של כנס "ישראל 2021".

לדברי חרל"פ, לא תמיד יש בעייתיות בבעלות צולבת. "אם בעלות צולבת לא כרוכה בניגוד עניינים - אין צורך להפריד. יש לטפל בניגודי העניינים, אך לא לשפוך את התינוק עם המים. העובדה שאדם הוא בעלים של חברת ביטוח או בנק וגם של חברה ריאלית, אין זה אומר שהבעלות פסולה, אם אין ניגוד עניינים".

בנושא ההפרטות אמר חרל"פ כי הוא בעדן, "אבל תלוי איך עושים זאת. לא כל הפרטה היא מגונה: הפרטת המזון בצה"ל היתה נכונה. הפרטת נמל אילת, שחי על פוספטים שיוצאים ומכוניות שנכנסות תעשה טוב לנמל. אני בעד הפרטות שקולות וענייניות".

"המדינה לא צריכה להתעסק בביזנס, אלא להיות רגולטור שקול ואחראי. גרעין שליטה הוא לאו דווקא נכון. כשאין בעיה בייצוג האינטרסים של בעלי המניות, אין צורך בגרעין שליטה. בארה"ב הבנקים מתנהלים ללא גרעיני שליטה".

חרל"פ השווה בין התנהלותו העסקית של הטייקון וורן באפט, בעל חברת ההחזקות ברקשייר קפיטל ואיל ההון השני בגודלו בעולם, לבין התנהלותם של הטייקונים הישראלים. "לו באפט היה טייקון ישראלי, היושרה שלו היתה מובילה אותו להודות שהוא פועל בשוק לא לגמרי תחרותי, ושחלק מהצלחותיו נובעות מכשלי השוק. הוא לא היה מוריד מיוזמתו את מחיר הקוטג' - זה היה פוגע ברווח ובמחויבות שלו כלפי המשקיעים. אם אין חובה רגולטורית - אין לטייקון סיבה להוריד מחירים", ציין.

"באפט ושותפו מאנגר, כמו כל המיליארדרים האמריקאים, עשו את הונם בשוק החופשי. כאן נעוץ ההבדל בין האמריקאים, שהחלו לפעול בשוק חופשי, לטייקונים בשאר העולם ובישראל - שעושים הונם מהפרטות. בישראל צמחו הטייקונים על קו התפר שבין הון לשלטון. יזמים השתלבו במגמת ההפרטה, למדו היטב את כללי המשחק והקימו אמפריות עסקיות".

לדברי חרל"פ, החברות הישראליות צריכות להציב לעצמן את מדד ת"א 100 כמדד. כפי שברקשייר של באפט הכתה את מדד ה-S&P בכל אחת מ-40 השנים האחרונות. בנוסף המציאו בברקשייר מדד "ערך מהותי", שמנסה לאמוד את ערכו האמיתי של כל עסק בכל נקודת זמן. לדברי חרל"פ, יהיה ניתן למדוד את שווין האמיתי של חברות האחזקה בארץ לפי היוון ערכן.

חרל"פ ציין כלקח לטייקון הישראלי את היושרה והשקיפות של באפט, ששולח בכל שנה איגרת למשקיעים עם דו"ח חשבונאי על הצלחות וכשלי החברה.

"הלקח לטייקון הישראלי: אל תנסה לטייח את כשלי השוק, היה אמיץ להודות בהם. כשלי השוק לא באחריותך, אבל יש לך חובה לשקיפות כלפי המשקיעים שלך", אמר חרל"פ.

"באפט ומאנגר מעולם לא חילקו דיבידנדים", ציין חרל"פ. "הם השקיעו בעסקים קיימים וחדשים. שנית – העוגן שלהם הן ארבע חברות ביטוח. צבר הפרמיות מחברות אלו יוצר צבר של מיסים נדחים. בסוף 2010 עמד צבר הפרמיות על 100 מיליארד דולר. ברקשייר בנויה על ניצול כספי המבוטחים לצרכי השקעה בחברת האם".

לדברי חרל"פ, באפט הוא המשקיע החברתי ביותר בעולם. הוא מאמין במס ירושה, אך דוגל בכך שפילנתרופיה צריכה לבוא מההון האישי ולא החברה הציבורית. "הטייקון הישראלי צריך ללמוד לא להשתמש בהון הציבורי למטרות אישיות. העיתונות תוקיע אותך על שימוש בצדקה והמשקיעים יתרגזו. אסור לכפות תכנים חברתיים על המבנה המשפטי של חברה בע"מ. ברגע שמנגנון קבלת ההחלטות של חברה נפרץ, בעלי המניות מאבדים שליטה", אמר חרל"פ.

"בעלי המניות צריכים להחליט מה ייעשה ברווחיות של החברה. יש היום מגמה של הקצאת משאבים לתרומות, אך צריך לכפוף את זה למנגנון של החברה. ייתכן שצריך להאציל על הדירקטוריון, או לקחת ממנו עוצמה בנושא הזה - משום שזה נושא רגיש".

חרל"פ התייחס גם לביקורת על התחרות בענף הרכב: "התחרות ניטשת במגרש המותגים ובמגרש חברות הליסינג", אמר. "ככל ששיעור המס נמוך יותר - פופולריות הליסינג תעמיק. ככל שהמס יהיה גבוה יותר, התחרות תנדוד חזרה לענף הרכב. התחרות מוכתבת על-ידי האוצר ולא על-ידי ענף הרכב או הליסינג". לדבריו, ליבוא מקביל אין שום סיכוי בשוק המקומי. "יש בישראל מבנה רזה של יבוא והפצה. כל הצעה לאמץ מודל אמריקאי ואירופי תביא להוספת חוליות, ולכן להתייקרות מחיר הרכב לצרכן". בנוגע ליוקר חלקי החילוף, סבור חרל"פ כי יהיה קשה להוריד את מחיר החלפים: "ליבואן יש מלאים מתים שהוא חייב להחזיק שלוש שנים. הרווחיות בחלפים חייבת להיות גבוהה כדי לקיים את המערכות האלו".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}