כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

סרט טורקי • השגריר הישראלי יגורש מטורקיה

אחרי שישראל עמדה בסירובה להתנצל על אירועי משט הטרור לעזה, טורקיה החליטה על שורת סנקציות נגד ישראל: גירוש השגריר והשעיית ההסכמים הביטחוניים

הפגנה בטורקיה
הפגנה בטורקיה



הסלמה ביחסים בין טורקיה לישראל: שר החוץ של טורקיה, אחמט דאווט-אולו, כינס היום (ו) בצהריים מסיבת עיתונאים בה הודיע כי השגריר הישראלי בארצו יגורש.

דאווט-אולו פירט את הסנקציות שבהן מתכוונת ארצו לנקוט, לאחר שישראל עמדה בסירובה להתנצל על אירועי משט הטרור לעזה, בהם נהרגו תשעה טורקים.

במהלך מסיבת העיתונאים אמר דאווט-אולו כי טורקיה החליטה: "להוריד את דרג הייצוג בין ישראל לטורקיה ל'מזכיר שני', וכי היא לא תאפשר לנציג ישראל מדרג גבוה לכהן בטורקיה".

הוא הוסיף כי טורקיה החליטה להשעות גם את כל ההסכמים הביטחוניים עם ישראל וכי היא אינה מכירה במצור של ישראל על עזה.

שר החוץ הטורקי אמר עוד: "ממשלת ישראל אחראית למצב, אין דרך חזרה אלא אם כן, ישראל תתאים את עצמה לדרישות טורקיה". טורקיה דורשת כי ישראל תתנצל, בעוד דו"ח האו"ם, התוקף קשות את הטורקים, ממליץ לישראל להביע חרטה.

על פי הפרסום שהודלף ל'ניו יורק טיימס', דו"ח פאלמר מצא כי הסגר הימי הישראלי על עזה חוקי, לגיטימי וראוי, אף כי הדרך בה עצרו כוחות הביטחון של ישראל את המשט הטורקי הייתה מוגזמת ולא אחראית.

הדו"ח, הצפוי להתפרסם היום, מצא עוד כי כוחות השייטת שעלו על סיפון הספינה המרכזית במשט - ה'מרמרה' נתקלו ב"התנגדות מאורגנת ואלימה מצד קבוצת נוסעים", ועל כן נאלצו להשתמש בכוח על מנת להגן על עצמם.

הדו"ח ממליץ כי ישראל תוציא "הצהרה בה תביע חרטה", וכי תשלם פיצויים על הנזק לנפגעים.

אך, כאמור, טורקיה הצהירה כי לא תסתפק בהצהרת חרטה מצד ישראל וכי היא דורשת התנצלות מפורשת, פיצויים וסיום הסגר על עזה.

מביעה את צערה, לא תתנצל

גורמים מדיניים בכירים בירושלים מיהרו להגיב על דו"ח פלמר ולאמץ אותו "בכוף להסתייגויות שפורטו על ידי נציגה לועדה יוסי צ'חנובר".

לדבריהם, הדו"ח שאומץ ע"י מזכ"ל האו"ם מהווה מסמך מקצועי, רציני ומעמיק. "במשט המדובר היה ניסיון בוטה לפרוץ את הסגר הימי על עזה, והדו"ח מאשרר את חוקיות הסגר הימי על עזה ואת זכותה של מדינת ישראל לאכוף אותו גם במים הבינלאומיים".

אותם גורמים שבים ומזכירים כי הסגר הימי הוטל במטרה למנוע הברחת טילים ונשק אחר לידי חמאס, ארגון טרור ששולט בעזה ונתמך על ידי איראן. חמאס שיגר יותר מ-10,000 טילים ופצצות מרגמה במטרה לפגוע באזרחים ישראליים בשנים האחרונות".

לדבריהם, במהלך אכיפת הסגר הימי ישראל חסמה את מעברם של כלי שייט רבים לרצועה ללא נפגעים. גם באירועי משט המרמרה עלו חיילים ישראלים על סיפון הספינה כשברשותם אמצעי אל-הרג ולחיילים לא הייתה כוונה לפגוע באיש. אלא שהם הותקפו באכזריות על ידי עשרות פעילים אלימים של ארגון ה-IHH שהיו חמושים באלות, סכינים וצינורות פלדה ולפיכך נאלצו החיילים להגן על עצמם וזאת לאחר שרבים מהם נפצעו במהלך הפעולה.

אותם גורמים מודים כי תשעה מהמתפרעים של ארגון ה-IHH נהרגו, אך מזכירים כי הדבר קרה לאחר שהם סיכנו את חיי חיילי צה"ל. "כמומלץ בדו"ח ישראל מביעה שוב את צערה על אובדן החיים, אך לא תתנצל על פעולות הגנה עצמית של חייליה. לישראל כמו לכל מדינה זכות לגיטימית להגן על אזרחיה ועל חייליה".

בהתייחסות למשבר עם טורקיה אומרים אותם גורמים כי ישראל מכירה בחשיבותם של הקשרים ההיסטוריים בעבר ובהווה בין העם הטורקי לעם היהודי ולאור זאת אף עשתה ניסיונות רבים בחודשים האחרונים ליישב את המחלוקת בין המדינות. "לצערנו, הם לא צלחו", הם אומרים, ומדגישים כי מעבר לאישור חוקיות הסגר הדו"ח קובע שלא הייתה כל בעיה הומניטארית בעזה, ובכלל, "כל המעוניין לשלוח סיוע הומניטארי לרצועת עזה צריך לעשות זאת בתיאום עם ישראל והרשות הפלסטינית דרך המעברים היבשתיים.

"מדינת ישראל מקווה שתימצא הדרך להתגבר על המחלוקת מול טורקיה ותמשיך לפעול למען מטרה זו", אומרים אותם גורמים. באשר לשגריר, הם ממעיטים בחשיבות העובדה כי 'סולק' ומזכירים כי הוא סיים ממילא את כהונתו לפני מספר ימים וכבר נפרד מעמיתיו הטורקים וממילא אמור היה להגיע לארץ בימים הקרובים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}