כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

כך הפכה אשת הר"מ לבעלת חנות מותגים • מיוחד

כיצד הגיעה אישה צעירה לזירה הסוערת של עולם הביגוד הגברי? • בראיון גלוי-לב, מספרת אפרת פוטש על התפקיד, הפרנסה וההתמודדות • חרדים עצמאים, גרסת הגברת

חנות הגראג'. צילום: יעקב נחומי
חנות הגראג'. צילום: יעקב נחומי



לפני מספר שבועות נחנך באתר 'בחדרי חרדים' מדור שזכה לשם – 'חרדים עצמאיים'.

המדור הפופולארי הביא בפניכם, הגולשים, דמויות מוכרות מהקהילה החרדית שהחליטו לפתוח עסק עצמאי בכדי לפרנס את משפחתם בכבוד.

אינו דומה עובד המחליט לפתוח עסק עצמאי לעובד שכיר הנהנה מיציבות תעסוקתית. בימים בהם נאבק המעמד הבינוני על חייו ואינו מצליח לסיים את החודש, מתקשים אנשים בעלי יוזמה ומעוף, לעזוב מקום עבודה בטוח לטובת ארץ לא זרועה, או לייתר דיוק: זרועת מוקשים, קוצים ודרדרים.

העובדה שרבים מאלו הנמנים על הציבור החרדי לא קיבלו השכלה המאפשרת להם להשתלב במקומות עבודה המספקים שכר הגון מביאה רבים לחשוב על פתיחת עסק עצמאי שיאפשר להם לפרנס את בני המשפחה בכבוד.

השבוע, אנו מביאים בפניכם סיפור לא-שגרתי כזה המלווה בהמון אומץ ותעוזה הנובעים מהכרה בכורח המציאות ומאמונה בצדקת הדרך.

כלכלת הבית של משפחות חרדיות רבות מבוססת על עבודת האשה. הקונספט החרדי המקדש את לימוד התורה על פני כל דבר אחר הביא למצב שנשים רבות יוצאות לדאוג לפרנסת הבית בעוד הבעל שקוע באוהלי שם ומשקיע את זמנו בלימוד התורה. האידיאל של כל בת ישראל שהתחנכה במוסדות חרדיים הוא שהבעל יקדיש את חייו ללימוד תורה ויצמח לגדול בישראל. את המחיר הכבד שהאידיאל הנעלה גובה מהן – הן מקבלות בשמחה.

אם עד לפני מספר שנים הנשים עבדו בעיקר במקצועות מסורתיים בתחום ההוראה והגננות, הרי שבשנים האחרונות הולכת ומתפתחת לה תופעה ברוכה המביאה מאות נשים למצוא את מקור פרנסתן בצורה מקורית המביאה למיקסום כלכלי של השעות אותם הן מקדישות לעבודה מחוץ לבית.

כזה הוא סיפורה של אפרת פוטש.

מאתיים מטרים של מוצרי מותגיםצילום: מאתיים מטרים של מוצרי מותגים
מאתיים מטרים של מוצרי מותגים


חמישה פיות – עבודה אחת

לפני כשבע שנים נישאה אפרת (27) ליעקב פוטש, תלמיד ישיבת 'עטרת ישראל' בירושלים המכהן כיום כר"מ בישיבה חשובה בירושלים. המציאות המבורכת הכתיבה לאישה הצעירה את עובדות החיים, והיא יצאה לחפש מקור פרנסה בכבוד.

בתחילה היא התנסתה כשכירה בעבודות משרדיות ולאחר שצברה ניסיון ,החליטה להקים עסק משלה ולנסות את מזלה בתחום היזמות העסקית.

לפני כחמש שנים היא יצרה קשר עם ספקים והחלה לייבא בגדי מותגים יוקרתיים לנשים. פוטש, המתגוררת בשכונת הר-נוף הירושלמית, קנתה במהירות קהל נאמן של לקוחות והביאה לביתה התורני פרנסה סבירה.

השמועה על מכירת בגדי המותגים במחירים השווים לכל נפש עשתה לה כנפיים והביאה נשים רבות להפוך לקליינטיות קבועות ונאמנות. "זאת הייתה הפעם הראשונה שעשיתי משהו לבד, וברוך ה' הצלחתי. הסיפוק הגדול ביותר היה האפשרות לקיים בית תורני ברמה סבירה", היא מספרת בשיחה גלוית-לב ל'בחדרי חרדים'.

• מאיפה בחורה חרדית, כמעט ילדה, מצליחה להיכנס לשוק כל כך תחרותי ויצרי?

"את חוש היזמות קיבלתי מאבא שלי שהיה עצמאי מגיל צעיר. אחרי החתונה הוא מאד דחף אותי ללכת לדרך עצמאית. הוא אמר לי שהדרך היחידה שבית תורני יכול להתפרנס בכבוד הינה באמצעות עסק פרטי. אבי גם נתן לי את הדחיפה הכלכלית הראשונה ואף תמך לאורך הדרך ומאז ברוך ה' אני מתנהלת בהצלחה. אודה ולא אבוש: הגב שהיה לי מאבי נתן לי את האומץ ללכת למהלך עצמאי".



"אם בעלי יאלץ להתבטל - אסגור את העסק!"

לפני כשבוע השיקה פוטש חנות מותגים חדשה לחליפות ובגדים גבריים במחירים מוזלים. החנות – המשתרעת של שטח של 200 מטרים רבועים - קיבלה את השם יוצא-הדופן: הגראג', וממוקמת ברחוב שטנר הירושלמי - הסמוך לרחוב כנפי נשרים - שהפך בשנים האחרונות למרכז סחר ומשרדים.

• איך את מגיעה לתחום גברי כל-כך?

"במשך שנים אני עוסקת במכירת בגדים לנשים. במשך השנים, הרבה נשים התעניינו אצלי אם אני מכירה ספקים שיוכלו להביא לבעלים ולבני הישיבות חליפות איכותיות במחיר סביר. לפני כמספר חודשים, החלטתי לבדוק את התחום. יצרתי קשר עם ספקים מחו"ל והתחלתי לבדוק היתכנות של עסק למכירת חליפות ובגדי מותגים במחירים עממיים.

"מהבדיקה שערכתי התברר לי כי ישנה מצוקה אמיתית בתחום. חליפות מאיכות ירודה נמכרות במחירים גבוהים, ואנשים שהפרוטה לא מצויה בכיסם נאלצים לקנות חליפה כל שנה. אבי תמיד אומר שאברכים לא מספיק עשירים בכדי לקנות זול. והמציאות בשוק מוכיחה זאת יותר מכל. לאחר שבדקתי את השוק הבנתי שיכולה להיות כאן הזדמנות כלכלית לצד עזרה אמיתית לציבור החרדי שחליפה היא מוצר בסיס עבורו".

• איך מגלגלים כזה פרויקט?

"נסעתי פעמיים לארצות הברית, בכדי לבחון את איכות הסחורה.

"צריך להבין שבשביל אישה נשואה עם שלושה ילדים קטנים בבית, להשאיר את המשפחה זה משימה לא פשוטה בכלל. היה לי קשה להיכנס לעולם הזה. נדרש זמן בכדי ללמוד כל תחום בוודאי שמדובר בתחום כל-כך גברי, אבל אני לא מאמינה בקניה דרך תמונות. אני צריכה למשש את הסחורה לפני שאני קונה אותה. לבדוק שהיא באמת מתאימה לקהל היעד שאמור לרכוש את הסחורה ולכן הנסיעה הייתה כל-כך חשובה.

"לשמחתי, המשפחה עזרה עם הילדים, והבדיקות אכן הוכיחו שיש פוטנציאל אדיר בתחום. הייתה לי סייעתא דשמיא גדולה והצלחתי ליצור קשר עם ספקים שמהם רכשתי את הסחורה במחיר מצוין, והרעיון התגלגל קדימה".

בעלך מעורב בעסק?

"ביום שהוא יצטרך להקדיש ולו שניה אחת לטובת העסק, ויתבטל בשביל זה מלימוד התורה - אסגור אותו מיידית. כל המטרה של החנות היא לאפשר לו ללמוד בשקט, ואם הוא יאלץ לעזור - למה זה אנוכי?".

החנות מבחוץ. מבנה תעשייתי בכדי להוזיל את המחיריםצילום: החנות מבחוץ. מבנה תעשייתי בכדי להוזיל את המחירים
החנות מבחוץ. מבנה תעשייתי בכדי להוזיל את המחירים


קהל היעד: תלמידי ישיבות לצד אנשי עסקים

• מה הבשורה של החנות, חנויות לחליפות יש לא מעט?

"זה פעם ראשונה שמביאים לארץ חליפות איכותיות ממותגים בינלאומיים במחירים ששווים לכל נפש. אנחנו מחזיקים במלאי של מאות חליפות באופן קבוע. הבאנו את המותגים המובילים בעולם: קנלי, ורסצ'ה, ולנטינו, בוס, ראלף לורן, סי קיי טומי הלפיגר ועוד עשרות חברות מובילות מהמוצרים העדכניים והחדשניים ביותר.

"בנוסף למחלקת החליפות המורחבת הקמנו מחלקות לחולצות, מכנסיים, חגורות, עניבות וכל האביזרים הנלווים כך שמי שנכנס לחנות יוכל לצאת עם מערכת ביגוד מושלמת , איכותית ויוקרתית. הבשורה הגדולה שלנו היא בשורה התחתונה. באותם מחירים שבני הישיבות היו קונים עד היום את המצורים שנמכרו בארץ הם יכולים לקנות היום חליפות וביגוד איכותיים ממותגים בינלאומיים. מה שיאפשר לבני תורה להנות ממוצר איכותי במחיר סביר.

"החנות גם מיועדת לאנשי עסקים מהמגזר הכללי, שמצדם יש דרישה וביקוש למותגים מהשורה הראשונה בעולם שכמובן מחירם גבוה בהרבה אך גם להם החנות מציעה את אותם מותגים בחצי מחיר ומטה. יחד עם זאת, כל בחור ישיבה יוכל לצאת עם חליפה איכותית וחיוך רחב.

"בימים האחרונים פנו אלינו מספר ת"תים של ישיבות בכדי לחתום על הסכם לפיו בחורי הישיבות ייהנו ממחירים מיוחדים ואנחנו שמחנו להיענות לפניה ובנינו חבילות הכוללות מערכת ביגוד מושלמת לתתי"ם במחיר מוזל במיוחד וזאת כדי לאפשר לבחורי הישיבות לרכוש את אותה חבילה מוזלת במיוחד גם עם זה על חשבון שורת הרווח".

• בחרת למקם את החנות אמנם באזור מסחרי, אך מדוע במבנה תעשייתי ועוד בקומה שניה?

"נגעת בנקודה החשובה ביותר. הקונספט של החנות הוא כפי שרשמתי בלוגו 'מחסן מותגים לחליפות ובגדים'. השתדלתי להוריד את כל ההוצאות הלא הכרחיות. במקום לשלם סכומי עתק על שכירות, ארנונה, שיפוצים וכל מה שנלווה לחנות יוקרתית כפי שהיה מצופה מחנות בגדי יוקרה, חסכתי את כל ההוצאות הללו לטובת הלקוח. מדובר בהוצאות עתק שבסופו של דבר מתגלגלות לכיסו של הלקוח, אני מאמינה וכבר מרגישה כי המחירים הם שמדברים בסופו של דבר והשמועה עושה כנפיים.

"גם במאמצי הפרסום השתדלתי ללכת על הקו הפרסומי החסכוני ביותר העיקר להביא את הבשורה לידיעת הציבור. כמובן שלא חסכתי במאמצים מבחינת נוחות התצוגה בחנות, השקעתי כל מאמץ בשירות ללקוחות החל מהסבת מעלית המשא שהייתה בבניין למעלית נוסעים ועד לפתרון חניה בחניון סמוך על חשבוני. אלו דברים שהבנתי שהם בחובת ההשתדלות".

הכל מסודר? תתפללי!צילום: הכל מסודר? תתפללי!
הכל מסודר? תתפללי!


"הכי חשוב, תתפללי!"

• איזה מסר יש לך לאישה חרדית שמעוניינת לפתוח עסק משלה אבל החששות לא נותנים לה מנוח?

"ראשית כל, תתפללי. זה העצה הכי טובה שאני יכולה לתת. אם המטרה שלשמה את רוצה לפתוח עסק היא מטרה חיובית, הקב"ה יעזור לך ותראי הצלחה.

"שנית, תבדקי היטב את השוק אליו את מעוניינת להיכנס. תתייעצי עם אנשים המבינים בתחום, אל תתביישי לשאול ותנסי להיעזר בכל מי שאת יכולה. חשוב מאוד, להכין תוכנית עסקית מפורטת, לבדוק את ההיתכנות הכלכלית של העסק שאת מתעתדת לפתוח ולראות האם התוכניות החלומיות עומדות בקנה אחד עם המציאות. ולא לפחד לקפוץ למים.

"אחרי שעשית את כל הבדיקות ועל פי דרך הטבע העסק יעמוד על שני רגליו, פשוט תקפצי למים. אני מאחלת לך המון בהצלחה".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 80 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}