כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

8% מאנטנות הסלולר בישראל חרגו מסף הקרינה המותרת בשנה החולפת

מדו"ח של המשרד להגנת הסביבה עולה כי כל שלוש חברות הסלולר הגדולות חרגו ממגבלות הקרינה ? לפי הדו"ח, רק לאחר כמה פניות לחברות הסלולר הופחתה כמות ההפרות - "וכיום היא מזערית"

  • ל' אב התשע"א
החריגות נמצאו אצל כל מפעילות הסלולר בישראל  צלם: TheMarker
החריגות נמצאו אצל כל מפעילות הסלולר בישראל צלם: TheMarker



לפני שנה בדיוק הטמיע המשרד להגנת הסביבה מערכת חדשה לניטור קרינה. המערכת, פרי פיתוח של חברת הסטארט-אפ הישראלית WaveGuard, מאפשרת ניטור רציף של כל אתרי האנטנות בדור 3 בישראל, עד רמת חלקיקי השנייה. המערכת מחליפה את הבדיקות החד-שנתיות שערך המשרד עד כה, ומאפשרת לזהות חריגה בהספקי הקרינה המותרת של אנטנות חברות הסלולר.

על פי מידע שנאגר במשרד להגנת הסביבה ושהוצג בפני הוועדה המייעצת הבינלאומית של ארגון הבריאות העולמי, כ-8% מאתרי האנטנות בישראל חרגו מהספקי הקרינה המותרים להם בשנה החולפת. מדו"ח מיוחד שכתב הממונה על הקרינה במשרד, סטיליאן גלברג, עולה כי נמצאו חריגות קרינה בכ-2,000 אתרים משדרים (סקטורים) מתוך 25 אלף שהמערכת מנטרת. "הפרות נמצאו בכל שלוש מפעילות הסלולר שפועלות בדור 3 בישראל. כ-8% מהסקטורים הפרו את ההיתר הספציפי שלהן לפחות לשנייה בארבעת החודשים הראשונים למדידות".

גלברג גם מדווח על עבריינות גרידא בתחום הפעלת האנטנות, היות שהמערכת יודעת לזהות אתרים ללא היתר. "המערכת זיהתה קרוב ל-20 אתרים שפועלים בלי היתר תקף", כתב. "בהתבסס על המידע המנוטר שנאסף פנינו למפעילות הסלולר", מסכם הדו"ח, "ולאחר מכן הופחת מספר ההפרות באופן משמעותי וכיום הוא מזערי". החברות לא ייקנסו למרות הממצאים, למשרד להגנת הסביבה אין כרגע סמכויות או כוונה להעניש את חברות הסלולר על החריגות שהתגלו בקרינה ובבנייה של אתרים ללא היתר, אך במשרד מתכננים לשנות את מדיניות האכיפה של חריגות קרינה, עד לרמה של חקירה פלילית.

"בשלב זה החוק אינו מאפשר שימוש בקנסות", נמסר מהמשרד. "בימים אלה, בהתאם להנחיית השר להגנת הסביבה, המשרד פועל לשינוי הדרוש בחקיקה ולביצוע שינוי מהותי במדיניות ובנהלי האכיפה של המשרד. עד כה ביצע המשרד אכיפה מינהלית בכל הנוגע לחריגות שאיתרה המערכת. במקרה של חריגות יבוטלו היתרי הפעלה ותישקל פתיחת חקירה פלילית נגד הנושאים באחריות בחברה. המשרד פועל לשינוי החקיקה באופן שיתאפשר להטיל עיצומים כספיים כלפי החברות בנוסף לכלים העומדים לרשות המשרד".

גלברג מדווח עוד, כי כעת יש כוונה להרחיב את המערכת גם לניטור של רשתות דור 2 והרשת של מירס וכן להגביר את השקיפות לצרכן: "אנחנו עובדים על פרסום המידע הנוגע להפרות באתר האינטרנט שלנו לטובת כלל הציבור". מדובר המשרד נמסר: "בימים אלה פועל אגף מערכות המידע במשרד להגנת הסביבה להעביר את הנתונים לרשויות המקומיות בתחומן נמצאים מוקדי השידור. בנוסף, יפעל האגף לדווח על חריגות ככל שימצאו באתר המשרד".

"יש בעיית אכיפה"

ליאור נווה, אחד המייסדים של WaveGuard, מסביר כי המערכת נחוצה שכן "יש בעיית אכיפה בישראל. יש המון אנטנות, כ-50 אלף (סקטורים, א"ז), שמבצעים עליהן בדיקה שנתית, אבל אתר משנה הספק כל הזמן. המטרה של חברת סלולר היא לתת שירות, והיא מבצעת תחזוקה ושינוי של אתרים כולל הטיה מרחוק של אנטנות בתכיפות גבוהה. הסיכוי למצוא חריגה במדידות ספורדיות הוא נמוך מאוד. אנחנו מספקים ניטור רציף, בפתרון מבוסס תוכנה שמחובר לשלוש חברות הסלולר, כך שאי אפשר לפספס חריגה".

באשר למתקני גישה - אתרי סלולר קטנים - אומר נווה: "נכונה האמירה שככל שיש יותר אתרים כך יש פחות קרינה, אבל זה בהנחה שאתרים קטנים משדרים בהספק נמוך. בפועל, יש מתקני גישה שמשדרים כמו אנטנות גדולות". WaveGuard הוקמה לפני שנתיים. החברה יושבת בכפר סבא, מעסיקה 8 עובדים וגייסה עד כה יותר מ-1.5 מיליון דולר ממשקיעים פרטיים, ונמצאת במהלכו של סבב גיוס נוסף.

המשרד להגנת הסביבה הוא הלקוח המשמעותי הראשון של החברה, עם חוזה בהיקף של 1.3 מיליון שקל בשנה. החברה משווקת את המוצר שלה גם לעיריות, חברות סלולר, ארגונים (כמו ועד הורים של בית ספר) ובעתיד מתכוונת החברה להשיק גם מוצר ליחידים שיספק מידע קרינה רלוונטי ללקוח בתשלום חודשי קבוע.

מפורום חברות הסלולר נמסר: "החברות הסלולריות מקדמות בברכה כל הליך שיאפשר למשרד להגנת הסביבה להבהיר לציבור, באופן אובייקטיבי ומקצועי, שהרשת הסלולרית בטוחה ועומדת בכל ההנחיות והתקנים המחמירים הנהוגים בישראל. מערכת הניטור תורמת ביצירת שקיפות מלאה בתחום הקרינה בין המשרד להגנת הסביבה, חברות הסלולר והציבור".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}