כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

הנהלת בתי המשפט: מספר התיקים הממתינים להכרעה - הנמוך זה עשור

הדו"ח החצי שנתי של הנהלת בתי המשפט מצביע על ירידה בעומס, שמוסברת בכניסת מערכת מחשוב חדשה והירתמות העובדים למאמץ

  • ל' אב התשע"א
הנהלת בתי המשפט: מספר התיקים הממתינים להכרעה - הנמוך זה עשור
אתר בתי המשפט



מלאי התיקים המצוי כיום בערכאות השונות של מערכת המשפט הוא הנמוך ביותר בעשור האחרון - 437,093 תיקים - כך עולה מדו"ח חצי שנתי שפירסמה אתמול הנהלת בתי המשפט. הדו"ח מסכם את מלאי התיקים נכון ליוני השנה.

מהנתונים עולה כי מלאי התיקים בבתי המשפט לתעבורה ירד בשיעור של 16%. הנתונים הרלוונטיים לבתי הדין לעבודה מצביעים על ירידה במלאי התיקים של כ-9%; בבתי המשפט השלום מצביעים הנתונים על ירידה של כ-4%; ובבתי המשפט המחוזיים הירידה היא בכ-2%.

בהנהלת בתי המשפט מסבירים את הירידה במלאי התיקים "בהטמעה יעילה של מערכת מחשוב חדשה על ידי עובדי בתי המשפט ובעבודה קשה ומפרכת של כל גורמי המערכת: השופטים, הרשמים, העוזרים המשפטיים, המזכירויות והקלדניות. הדבר נותן את ממצאיו בנתוני הדו"ח, המצביעים על ירידה משמעותית במלאי התיקים הנובע בעיקרו מעלייה בקצב סגירת התיקים".

ואולם לעורכי דין שמופיעים בבתי המשפט יש הסברים נוספים לקצב סגירת התיקים המואץ, בעיקר בבתי המשפט לתעבורה. עורכי דין המתמחים בדיני תעבורה מתלוננים על כך ששופטי התעבורה נוהגים להאיץ בהם להגיע להסדרי טיעון בחופזה כדי לסגור את התיק. הדבר כרוך לעתים בלחץ רב של השופט ואיום מצדו כי דיון בתיק לגופו עלול להזיק ללקוח. בשל כך, מעדיפים עורכי דין ולקוחותיהם שלא ליטול סיכון ולהגיע להסדר טיעון מהיר שאינו כולל מרכיב ענישה חמור ללקוח.

בכך, לכאורה, "מרוויחים" כל המעורבים בהליך המשפטי הזריז: הסניגור משיג ללקוח ענישה קלה יחסית, התביעה (בדרך כלל המשטרתית) לא צריכה לנהל תיק הוכחות ארוך ומורכב ויכולה להתפנות לטיפול בתיק הבא, והשופטים סוגרים תיקים - ויכולים להציג תמונה של חיסול מלאי מהיר.

מי שעלול להינזק מהשיטה הם הנוסעים בכביש והולכי הרגל, שנפגעים מעברייני תנועה סדרתיים. הנתונים מצביעים על כך שבבתי המשפט לתעבורה מתנהלים כ-11.7% מסך כל מלאי התיקים במערכת המשפט. זהו נתון גבוה יחסית לכלל התיקים המתנהלים בבתי המשפט לענייני משפחה, כ-11% מהתיקים במלאי; לתיקים המתנהלים בבית הדין לעבודה, כ-9.5%; ויחסית לתיקים המתנהלים בבתי המשפט המחוזיים, כ-8.6%. מרבית התיקים, כ-59% מתנהלים בבתי משפט השלום.

יעילות בפתח תקוה

ניתוח של הנתונים בנוגע לבתי המשפט המחוזיים במרכז מעלה תמונה מעניינת במיוחד: בית המשפט המחוזי בפתח תקוה, שנפתח לפני כשלוש שנים ונועד להקל על העומס בבית המשפט המחוזי בתל אביב, הוא בית המשפט שבו נפתח השיעור הגבוה ביותר של תיקים. בבית המשפט המחוזי בפתח תקוה נפתחו 24.4% מהתיקים, לעומת 23.3% מהתיקים שנפתחו בבית המשפט המחוזי בתל אביב. בבית המשפט בפתח תקוה מכהנים 26 שופטים, לעומת בית המשפט המחוזי בתל אביב שבו מכהנים מספר כפול של שופטים - 52.

בחצי השנה הראשונה של 2011 נסגרו בפתח תקוה 21.6% מהתיקים, לעומת המחוזי בתל אביב, שבו נסגרו 27.6% מהתיקים. מספרם הנמוך משמעותית של השופטים בפתח תקוה, שמתמודדים עם כמות תיקים גדולה יותר מזה של שופטי תל אביב, מצביע על כך שהגדלת כמות השופטים אינה בהכרח הפתרון המיטבי להתמודדות עם עומס. ייתכן שהניהול היעיל שמיוחס לנשיאת בית המשפט המחוזי בפתח תקוה, הילה גרסטל, הוא פתרון מועדף על פני הגדלת תקנים.

בבית המשפט העליון נפתחו במחצית הראשונה של השנה 4,922 תיקים ונסגרו 4,986 תיקים. מלאי התיקים התלויים ועומדים בבית המשפט העליון נכון לתקופה זו המשיך במגמת הצמצום ועומד על 5,060 תיקים - המלאי הנמוך ביותר מאז 2003.

נכון למחצית הראשונה של 2011, ישנם 637 תקני שופטים בסך הכל. מתוכם מכהנים בפועל 624 שופטים. מצבת השופטים בבית משפט העליון נכון לסוף יוני היא 14 שופטים (מאז יצא השופט, ד"ר יורם דנציגר, לחופשה וכעת מספר השופטים הוא 13). בבתי המשפט המחוזיים מכהנים 162 שופטים, בבתי משפט השלום מכהנים 388 שופטים ובבתי הדין לעבודה 56 שופטים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}