כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

גם בספטמבר: הריבית - ללא שינוי

שוק הנדל"ן בבלימה, ערך השקל יורד, הריבית בעולם נשארת נמוכה • כל אלה הובילו את בנק ישראל להחלטה להותיר את הריבית על כנה - 3.25 אחוז

בנק ישראל. צילום: ויקיפדיה
בנק ישראל. צילום: ויקיפדיה

בעקבות הטלטלות האחרונות בכלכלה העולמית, ולאחר שכבר בוצעו השנה כמה העלאות נכבדות בשיעור ריבית בנק ישראל, מודיע היום (ב) הבנק כי ריבית בנק ישראל לחודש ספטמבר תישאר ללא שינוי ברמה של 3.25%.

בין הסיבות שהובילו להותרת הריבית על כנה מציינים בבנק ישראל את מצבו של שוק המט"ח: "מאז הדיון המוניטרי האחרון, שהתקיים ב-24/7/2011, ועד 26/8/2011 פוחת השקל לעומת הדולר והאירו בכ-7%, ובמונחי שער החליפין הנומינלי האפקטיבי נחלש השקל ב-6.6%. פיחות השקל לעומת הדולר עלה במידה ניכרת על זה של רוב המטבעות העיקריים בעולם. זאת, ככל הנראה, על רקע השינוי בציפיות השוק ביחס לתוואי ריבית בנק ישראל אשר בניגוד לציפיות בחודשים האחרונים, אינו צופה עתה העלאה של ריבית של בנק ישראל בתקופה הקרובה. ייתכן כי גם ההסלמה הביטחונית בדרום והסיכונים הגיאו פוליטיים האחרים תרמו להיחלשות השקל".

בבנק לא שוכחים להתייחס גם לשוק הנדל"ן: "על פי נתוני התחלות הבנייה וסיומי הבנייה הפעילות בענף ממשיכה לצבור תאוצה. נמשכת מגמת הגידול בהתחלות ובסיומים, שהחלה בראשית 2008. מספרי ההתחלות והסיומים של בניית דירות ב-12 החודשים האחרונים הגיעו בחודש מאי ל-42,304 ו-33,821, בהתאמה, לעומת 41,138 ו-34,095, בהתאמה, בחודש הקודם. כנגד זאת ירד מספר הדירות שנמכרו, ובאפריל עד יוני הוא היה נמוך מאשר בחודשים ינואר עד מארס בכ-7%. מספר הדירות שנותרו למכירה המשיך לעלות, ובחודשים אפריל עד יוני הוא היה, בממוצע, גבוה ב-5.4% מאשר בשלושת החודשים שקדמו להם".

"מחירי הדירות, הנמדדים על פי סקר מחירי הדירות ואינם נכללים במדד המחירים לצרכן, עלו בחודשים מאי-יוני בקצב חודשי של 0.7%, לאחר עלייה דומה בחודשים אפריל עד מאי. הקצב השנתי של עליית מחירי הדירות עדיין גבוה, אך הוא הואט, זה החודש השני, וב-12 החודשים שהסתיימו ביוני עמד על 12.5%, לעומת 13.9% במאי. ההאטה שנרשמה בקצב עליית מחירי הדירות הושפעה מהעלאת הריבית, מצעדי בנק ישראל בתחום המשכנתאות והצעדים שנקט משרד האוצר במיסוי על נדל"ן, יחד עם המשך הגידול של מספר התחלות הבנייה, ואלה צפויים להמשיך ולהשפיע למיתון עליית מחירי הדירות במהלך השנה הקרובה. מדד מחירי הדיור, המתבסס על חוזי השכירות, ונכלל במדד המחירים לצרכן, המשיך לעלות: בחודש יולי הוא עלה ב-0.4%, וב-12 החודשים האחרונים – ב-5.6%".

בבנק ישראל מוסיפים לסיום גם את מצב הריבית בארה"ב כאשר לדבריהם: "התפנית השלילית בארה"ב ובאירופה הובילה לכך שהשווקים לא מתמחרים העלאת ריבית בשנה הקרובה באף אחד מהבנקים המרכזיים של המדינות המפותחות הגדולות. כמו כן, החודש הודיע ה-Fed כי יותיר את הריבית ברמתה האפסית לכל הפחות עד לאמצע 2013".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}