כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

עדות מבפנים • השופט: "יואל זאב גולדשטיין - נוט גילטי"

השופט קיבל הטענה כי הבחור לא ידע על תכולת המזוודה • אלימלך בינדיגר מתאר את רגע הזיכוי הדרמטי - ומעריך: "יואל יגיע ארצה בשבוע הבא" • עו"ד ציבין: "נס משפטי"

האסירים בכלא היפני. צילום ארכיון
האסירים בכלא היפני. צילום ארכיון



שמחה בעולם היהודי: בית המשפט ביפן קבע הבוקר (ב' - שעון ישראל) כי אסיר יפן, הבחור יואל זאב גולדשטיין, חף מפשע והוא זכאי במשפט.

השופט קיבל את הטענה, כי הבחור לא ידע שהמזוודה שהתבקש להעביר מכילה סמים.

באולם בית המשפט נכחו בשעת הדיון בני משפחתו של גולדשיין, החיד"א וייס מאנטוורפן והעסקן הרב יודל יאקאב - העומד לימין בני משפחת גולדשטיין מאז תחילת המעצר.

אחד מבני המשפחה אומר ל'בחדרי חרדים', כי לצד השמחה מהבשורה, ישנו חשש גדול שהפרקליטות ביפן תחליט לערער על גזר הדין.

לדבריו, "רק תפילות יעזרו להוציא את יואל מאפילה לאורה".

נא להתפלל לשחרורו המוחלט של יואל זאב בן מירל ריזא חוה.

הבחור הוחזר בינתיים למעצר, שכן הויזה שברשותו אינה בתוקף מאז 2008.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי עורכי הדין והעסקנים פועלים לשחררו מהמעצר ולהטיסו ארצה בהקדם האפשרי, עוד בטרם תספיק הפרקליטות לערער.

"ליבי הלם בחוזקה"

העסקן אלימלך בינדיגר, השוהה ביפן ומלווה את הפרשה מתחילתה, נשמע עייף אך מרוצה.

בשיחה עם 'בחדרי חרדים', הוא מתאר את אשר אירע באולם בית המשפט – ואת הרגע הדרמטי: "יואל זאב גולדשטיין נכנס לאולם. שקט הושלך בחדר. השופט ביקש מכולם לעמוד והחל להקריא את פסק דינו. ליבי הלם בחוזקה. על פניו של יואל זאב נסוכה היתה שלווה ותקווה.

"השופט פסק את דינו: "נוט גילטי"(זכאי).

"אי אפשר לתאר את השמחה הדמעות וההתרגשות שאחזה בנו", הוא מספר. "השופט המשיך להקריא את הסיבות שהביאו להחלטתו, אבל אותנו זה כבר לא עניין".

"לפי הכללים", מסביר העסקן, "נחשב גולדשטיין חופשי ויכול היה לצאת מבית המשפט היישר למכונית רשות ההגירה ולעלות על הטיסה הראשונה לישראל. הבעיה היא שהויזה שלו אינה תקפה כי לא חידשו אותה. לא מדובר באוזלת יד של העסקנים", הוא מדגיש, אלא בבירוקרטיה. שלטונות ההגירה לא הסכימו לחדש את הויזה כל עוד הבחור יושב.

"מבחינת החוק היפני, אסור לאדם לצאת לרחוב ללא ויזה בתוקף. אם הוא נתפס ללא ויזה בתוקף הוא נכנס שוב למעצר".

• היכן נמצא יואל כעת?

"הוא עזב את התא שלו והועבר למתכן כליאה 'דיטנשין' שם התנאים טובים יותר. אנחנו כבר התחלנו בסידור הויזה. כל הניירות כבר מוכנים. אנחנו צריכים לשכנע את שלטונות ההגירה שהסיבה לאי חידוש הויזה נעוצה במעצר. בדרך כלל לוקח כמה שבועות לסדר ויזה, אבל אנחנו מקווים שבשבוע הבא כבר נקבל את הויזה, וגולדשטיין כבר יגיע לארץ בחסדי שמים".

ניצחון ניסי

עו"ד מרדכי ציבין, שייצג את 'אסירי יפן', פורס את המפה המשפטית שהביאה להחלטה המפתיעה של בית המשפט היפני.

לדברי ציבין, הנימוק הראשון ששכנע את השופט הוא העובדה שזאב נולד וגדל בחברה חרדית מובהקת, שם לא מכירים את התרבות של הרחוב החיצוני וכל בחור ישיבה צעיר אין לו מושג סמים מה הם.

ציבין מציין באשר לסיבה הראשונה כי השופט השתכנע שהבחור חשב כי סמים הם סוג של רעל.

"השופט קיבל טענה נוספת: שמעביר החבילה שימש כנהגו של הרב'ה שהבחור כל-כך העריץ, ולכן סמך עליו בעיניים עצומות ללא חשש כזה או אחר", אומר ציבין.

ציבין מסביר כי מדובר בניצחון יוצא מגדר הרגיל, נס של ממש. "אחוז ההרשעות והגשת כתבי אישום בכל מה שקשור לענייני סמים במדינה היפנית הוא 95%", הוא אומר.

"בנוסף, האחוז של אלו שמתמודדים במשפט הם רק 20%. מה שאומר ש80% צריכים להודות במעשיהם ללא משפט, לבקש סליחה ולרצות עונש של שנים רבות שמטפס אפילו ל-25 שנה".

הניצחון הופך להיסטורי וגדול יותר כאשר מתברר מספר השנים אותן ביקש התובע כעונש על הבחור-15 שנות מאסר. "מדובר בהברחה הגדולה ביותר בתולדות ההברחות ביפן", מזכיר ציבין.

ציבין מוסיף: הבחור הראשון הורשע, הבחור השני הורשע אף הוא, אך השלישי זוכה מכל אשמה. אין לנו אלא לומר שהיה כאן נס. ההסבר ההגיוני היחידי הוא שהשופט הפעם היה פחות עוין מזה ששפט את שני הבחורים".

באולם בית המשפט נכחו עורכי דין זרים רבים שבאו ללמוד את פסק הדין והתהליך המשפטי.

לסיום דבריו מבקש ציבין להודות לחיד"ו וייס מאנטוורפן ולצוות עוזריו, אהרון ניזרי, אלימלך בינדיגר ואהרון יהודה: "בלי העקשנות והמאמץ שלהם - גם במישור המשפטי לא היינו מגיעים לתוצאה הזו".

הקשר ההולנדי

נקודה ניסית נוספת במישור המשפטי נחשפה היום לאחר הזיכוי המפתיע.

עו"ד אירופי שטיפל בפרשה בתחילתה, התבקש לפנות לפרקליטות הבינלאומית בהולנד כדי שזו תדרוש מהיפנים להסגיר את הבחורים להולנד, שכן העבירות בוצעו גם בשטחה - והעונשים שם קלים פי כמה.

עורך-הדין החל בגישושים בקרב הפרקליטות בהולנד, אך בעודו בודק את האפשרויות, פנה אליו גורם מסוים וביקש ממנו לעצור את מאמצי ההסגרה מיפן להולנד.

ובסוף? מיפן עצמה מגיעה הישועה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 37 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}