כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

"ראש העיר יחליט מתי תיסגר חנות זו או אחרת?"

בעלי מסעדות בבירה זועמים על חוק עזר עירוני חדש, שיחייב אותם לסגור בשעה 21:00 בערב • חבר המועצה יצחקי: "לא יתכן שברקת יחליט בצורה שרירותית"

מסעדה בירושלים. צילום אילוסטרציה
מסעדה בירושלים. צילום אילוסטרציה



מוקד עימות חדש מאיים לפרוץ במלוא עוזו במועצת העיר בשבועות הקרובים. הנושא: חוק עזר עירוני הקובע כי עסקים ייסגרו בשעה 21:00 בערב ובתי אוכל וקניונים ייסגרו בשעה 23:00.

בקרב בעלי העסקים והסוחרים בעיר קמה קול צעקה גדולה נגד החוק אשר יפגע בהם קשות.

חוק העזר העירוני לפתיחת עסקים וסגירתם קיים משנת 1955, ומטרתו היא להסדיר את שעות הפעילות העסקית בעיר. מאז לא תוקן החוק בשום צורה שהיא והוא נשאר כפי שהיה לפני שנים רבות.

החוק עולה לדיון בעקבות דרישתם של עסקנים חרדים הטוענים לבעיות צניעות בצומת בר אילן בעיר שם פתוחות חנויות לממכר מזון מהיר עד לשעות הקטנות של הלילה וגורמות לרעש לתושבים המתגוררים באזור.

יצוין, כי החוק זוכה לתמיכה חד משמעית של ראש העיר ניר ברקת.

למרות זאת, החליט ראש העיר להוריד את החוק מסדר היום בישיבת המועצה האחרונה ביום חמישי, שכן מחוץ לבניין העירייה התקיימה הפגנה של מספר סוחרים שטענו כי אין זכות להפקיד את הסמכויות על פתיחת העסקים בידיו של ניר ברקת.

מקורביו הסבירו כי ישנם סעיפים רבים בחוק שלא נעשו בהם תהליכים הסברתיים וכי יש קבוצות של סוחרים שעדיין חושבות שהחוק יפגע בהם ועל כן ראש העיר החליט לדחות את ההצבעה לחוק בחודש ימים.

במכתב אשר הופץ בקרב בעלי העסקים בעיר נכתב: "לאחר שקראנו בעיון את נוסח החוק החדש והתייעצנו עם עורכי דין מהשורה הראשונה, הגענו למסקנה שאינה משתמעת לשתי פנים כי כל עניין הסימונים אינו בר תוקף, וכי בשלב מאוחר יותר תהיה לעירייה או ליתר דיוק ראש העיר, האפשרות הבלעדית להתוות את המפה כאוות נפשו, אז ימצאו עצמם בעלי עסקים רבים בעיר אשר אינם ממוקמים באזורים שאינם מסומנים - כבולים ונתונים לחסדיו של ראש העיר.

"לא ייתכן שמסעדות ובתי קפה ייסגרו בשעה 21:00, ושדבר זה ייעשה על ידי אדם אחד ושיקול דעתו בלבד".

בנוסח החוק מצויין כי ראש העיר, בהתייעצות עם "ועדה מקצועית", ינפיקו "היתרי לילה" מיוחדים לעסקים מסוימים, אשר יאפשרו להם להמשיך ולפעול גם מעבר לשעות המוגדרות.

משחק מכור מראש

בתגובה לכך טוענים הסוחרים כי הדבר יהיה בבחינת "משחק מכור מראש" לרעת בעלי העסקים, שכן יוכל ראש העיר לשלול היתר זה "בצורה שרירותית כל אימת שמתחשק לו", וכי הוא וה"ועדה המקצועית" יהיו נתונים ללחצים פוליטיים מצד החרדים.

הדבר מצביע לטענתם על תוצאות ידועות מראש: "יוצא אם כך, כי ראש עיר כזה או אחר יחליט על פי רצונו ושיקול דעתו הרוחנית, לסמן אזורים במפה בצבע לבן - אזי שום חוק לא ימנע ממנו לעשות זאת, וכך שלב אחר שלב תיסגר כל ירושלים, והכניסה אליה תהיה לחרדים בלבד".

אחד מהמזדהים עם קבוצות הסוחרים הוא חבר מועצת העיר מטעם ש"ס שמואל יצחקי, "אם יש בעיה ספציפית של צומת בר אילן צריך לפתור את הבעיה הזו ברמה הנקודתית", הוא אומר בשיחה עם 'בחדרי חרדים'. "אני לא נגד החוק, אבל צריך לתקן את החוק. אין שום סיבה שראש העיר יקבל את הסמכות הבלעדית להחליט לתושבי ירושלים איזה עסק יהיה פתוח ובאלו שעות".

יצוין, כי בחודשים האחרונים החליטה ישיבת מיר - יחד עם 'העדה החרדית' וכשרותו של הרב רובין - כי בעלי העסקים הממוקמים על יד הישיבה ייסגרו בשעה 23:00 כאשר מי שלא יעמוד בכללים - תישלל תעודת הכשרות שלו.

"אפשר לעשות פתרון יצירתי כזה גם בבר אילן", מציע יצחקי.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}