כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

עדות מבפנים • "הלחות איומה עד כדי קוצר נשימה"

ערב גזר הדין, העסקן אהרן ניזרי מספק הצצה נדירה למצבם של אסירי יפן • "חום כבד, בלתי נסבל, מלווה בלחות איומה עד כדי קוצר נשימה" • התפללו לשלומם

אסירי יפן. צילום ארכיון
אסירי יפן. צילום ארכיון



מה באמת קורה עם עצורי יפן? ערפל תקשורתי שורר סביב מצבם.

ר' אהרון ניזרי, העסקן האנגלי הבלתי נלאה שמלווה את הבחורים מאז תחילת הפרשה, הגיע השבוע ליפן כדי להתכונן למתן פסק דינו של הבחור יואל זאב ביום שני הקרוב ערב ראש חודש אלול.

בדיווח מיפן הוא מספר: "ביפן שורר חום כבד, בלתי נסבל, מלווה בלחות איומה. בכלא בו שוהים שני בחורי הישיבה אין מזגנים ואפילו לא מאווררים, החום שם בתאי האסירים כל-כך כבד עד כדי קוצר נשימה. המקום הממוזג היחידי בבתי הסוהר ביפן הוא חדר האורחים - החדר הקטן בו נפגשים המבקרים עם האסירים. רק שם בשעות הביקור זוכים האסירים להקלה מהחום הכבד.

"העסקנים דואגים לנצל את שעות הביקור המירביות אצל שני הבחורים, אלא שבעוד הבחור יואל זאב מורשה לקבל אורחים מדי יום ללא הגבלה הרי שערעור גזר הדין של חברו יעקב יוסף - נדחה, וכתוצאה מכך מעמדו הוגדר כאסיר לכל דבר והוא אינו רשאי לקבל מבקרים מדי יום כפי שהיה בעבר, אלא רק פעמיים בחודש. הסכם זה נחתם בין עורכי דינו של יעקב יוסף לבין הפרקליטות".

כזכור, ערעורו של יעקב יוסף נדחה על-ידי בית המשפט המקומי שקבע כי על יעקב יוסף לרצות את תקופת המאסר שנגזרה עליו. באותו יום נשללו ממנו זכויות של עציר (המחכה לפסק דין) והוא הפך לאסיר. זכויותיו של אסיר מצומצמות יותר, מכל הבחינות.

שתדלנות עבור הנחת תפילין

מיד עם היוודע גזר הדין החלו העסקנים ועורכי הדין בזירוז הליכים להעברתו לארץ להמשך ריצוי עונשו ומניעת העברתו לכלא עם עבודת פרך כפי שנהוג ביפן. בכלא שאליו היה צריך יעקב יוסף לעבור היו נשללים ממנו הנחת תפילין שמירת שבת ושמירת כשרות. עורכי הדין הצליחו לשנות במעט את רוע הגזירה ולאפשר לו להמשיך לרצות את עונשו בכלא שבו היה עד עתה.

עם זאת נשללו ממנו זכויותיו לרכוש מוצרי מזון מהקנטינה של הכלא, דבר שהתבטא מיידית בירידה במשקלו ובחולשה שתקפה אותו. יעקב יוסף נהג לרכוש בקנטינה פירות וירקות טריים מהם ניזון. לאחר שבועות של שתדלנות בחלונות הגבוהים הצליחו העסקנים לחדש את אספקת המזון באופן חלקי ליעקב יוסף.

בין יתר הזכויות שנשללו ממנו היה ההיתר המיוחד שקיבל מרשויות בית הסוהר להניח תפילין כל יום. לאחר שתדלנות הותר לו להניח תפילין ולהתפלל שחרית למשך מחצית השעה בלבד, ועליו לעשות זאת בשעות המוקדמות של הבקר. יעקב יוסף כאמור יוכל לקבל ביקורים רק פעמיים בחודש.

הרב אהרון ניזרי שכאמור נמצא ביפן קורא לציבור להתפלל לשלומם של הבחורים יעקב יוסף בן ריזל ובפרט עבור יואל זאב בן מירל ריזא חוה, שפסק דינו יינתן ביום שני הקרוב ערב ראש חדש אלול.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}