כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

"ניצלתי ממוות ודאי" • הישראלי ששוחרר מכלא לוב

הצלם רפרם חדד נסע לפני כשנה לתיעוד הקהילה היהודית בלוב • תוך שעות, ללא סיבה, מצא עצמו מאחורי סורג ובריח • כעת הוא חוגג את מפלת הרודן קדאפי • ראיון

"מבחינתי הוא כבר מת". קדאפי
"מבחינתי הוא כבר מת". קדאפי



עבור רפרם חדד, ימי המפלה של שליט לוב - מועמר קדאפי, מהווים עבורו שמחה אישית.

חדד הוא ישראלי שמצלם מזה שנים קהילות יהודיות ברחבי העולם.

לפני כשנה הגיע למדינת לוב כדי לצלם בתי כנסת ובתי קברות וכל מה שקשור לקהילה היהודית המקומית.

כעבור 10 ימים, הפתיעו את רפרם אנשים לבושים בחליפות כשהם נוקשים על דלת חדר המלון שבו שהה. הם ביקשו ממנו להתלוות אליהם בלי סיבה מיוחדת ושחררוהו מהכלא רק כעבור חודשים ארוכים.

"הם היו נראים אנשים רגילים עם חליפות", הוא משחזר שנה לאחר מכן בשיחה עם 'בחדרי חרדים'. "הכניסו אותי לתוך האוטו, שמו על ראשי שק ולקחו אותי לבית הכלא שהיום שייך לקבוצת המורדים".

חודש שלם בילה רפרם בחדרי החקירות. "אלו היו חקירות קשות מאד, במיוחד כי לא היה לי מה להסתיר והם הלובים חשבו שאני מסתיר משהו".

בסיום החקירות העבירו את רפרם לצינוק מבודד שם שהה במשך 4 חודשים.

"שלטון של פחד"

בני משפחתו היו במתח. רק במקרה גילו על המאסר. "אסיר בריטי ששהה אף הוא בכלא שלח מייל לאחותי", הוא מספר. "הייתי צריך להסתדר שם מבחינת אוכל. זה לא היה קל או פשוט, אבל הצלחתי לעבור את זה".

על רגע שחרורו הוא מספר כי משפחתו יצרה קשר עם אנשים רמי דרג ובהם איל-ההון מרטין שלאף. "הוציאו אותי עם המטוס הפרטי שלו לאחר שנחתם הסכם עם קדאפי עצמו".

ב-8 לאוגוסט 2010 הוא חזר לישראל.

בשומעו על המהומות, הוא מנסה לתאר לעצמו מה היה קורה אילו היה שם באותו הזמן. "הייתי מת בוודאות", הוא אומר ללא היסוס. "קדאפי מבחינתי כבר מת ואני שמח על כך. הוא עשה מאד רע לאזרחי המדינה שלו. אני שמח בעיקר בשביל התושבים שם כי לא מגיע להם שלטון של פחד".

בימים אלו כותב רפרם ספר מיוחד בו הוא מגולל את מה שעבר עליו במדינת לוב במשך 5 חודשים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}