כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

כ-70% מחוב משקי הבית - 252 מיליארד ש' - למשכנתאות

ב-3.5 שנים האחרונות גדלה יתרת החוב לדיור ב-37% • ריבית משתנה על משכנתא עלתה ב-0.83% ב-3 חודשים בלבד

  • כ"ד אב התשע"א
כ-70% מחוב משקי הבית - 252 מיליארד ש' - למשכנתאות



מחאת הדיור הפוקדת את המשק המקומי ואשר החלה לפני כחודש טרם הסתיימה ומוקדם עוד להסיק על השפעותיה על התנהגות הצריכה והביקושים של הצרכן הישראלי. עם זאת, ניתן לראות כי ביקוש לדיור היה בתנופה עוד במהלך חודש יוני במקביל לעליית מחירי הדיור שניפחו את החוב של משקי בית.

בנק ישראל מפרסם היום נתונים לגבי התפתחויות החוב במשק ועל פיהם יתרת החוב לדיור מסך החוב של משקי הבית גדלה בחודשים ביוני ב-0.9% ל-252 מיליארד שקל, כך שמתחילת השנה גדלה יתרת החוב לדיור של משקי הבית בכ-5.9%.

יתרה מזו, חלקו של החוב לדיור עומד של כ-70% מסך החוב הכולל של משקי בית בישראל אשר גדל גם הוא במהלך יוני ב-0.9% והסתכם ב-354 מיליארד שקל. ב-3.5 שנים האחרונות (החל מתחילת שנת 2008), גדל החוב הציבורי ב-32% ויתרות חוב לדיור גדלו ב-37% במהלך אותה התקופה.

בבנק ישראל מציינים כי בריבית על משכנתאות חדשות - לא צמודות למדד המחירים לצרכן - חלה בחודשים האחרונים עלייה במקביל לעליית הריבית במשק ובתשואת האג"ח הלא צמוד בשוק. גם בריבית על משכנתאות הצמודות למדד חלה עלייה במקביל לתשואה על אג"ח צמודות.

ריבית ממוצעת על משכנתא לא צמודה בריבית משתנה עמדה ביוני על 4.31% בהשוואה ל-3.48% בחודש מארס האחרון, וריבית על משכנתא צמודת מדד בריבית קבועה עלתה מ-2.66% במארס ל-2.97% ביוני האחרון.

המגזר העסקי המקומי מחזיר חובות

בחודש יוני קטנה יתרת החוב של המגזר העסקי בכ-0.7% לרמה של כ-748 מיליארד שקל. זאת בשל פירעון נטו של איגרות חוב הסחירות ואשראי מהבנקים, ובשל ייסוף השקל מול הדולר שהביא לירידה בערך שקלי של החוב במטבע חוץ.

במהלך חודש יולי הנפיק המגזר העסקי (ללא בנקים וביטוח) אג"ח בשווי של כ-2.4 מיליארד שקל, כמחציתן באמצעות אג"ח סחירות. ממוצע ההנפקות החודשי מתחילת השנה עומד על כ-3 מיליארד שקל. כמו כן, מתחילת שנת 2011 הסתכמו ההנפקות של המגזר העסקי בכ-21 מיליארד שקל - כ-75% מהן באג"ח סחירות בבורסה בת"א.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}