כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

תם עידן קדאפי • המשמר הנשיאותי נכנע למורדים • צפו

אלפים חגגו הלילה את כניעתו של המשמר הנשיאותי למורדים ואת מעצרם של שני בניו של קדאפי • נשיא ארה"ב אובמה: "לוב משתחררת מאחיזתו של רודן"

חגיגות הלילה בלוב
חגיגות הלילה בלוב



אלפים חגגו הלילה (ב) בטריפולי בירת לוב וגם בבנגזי, מעוז המורדים, את כניעתו של המשמר הנשיאותי ואת מה שנראה כסוף שליטתו של מועמר קדאפי אחרי 42 שנה.

לאחר חצי שנה בה ניהלו המורדים קרבות קשים ועקובים מדם נגד נאמניו של שליט המדינה, מסר אתמול (א) דובר המורדים לרשת אל-ערביה כי שומריו של קדאפי נכנעו למורדים, ובניו, סאיף אל-איסלאם ומוחמד, נעצרו. מקום הימצאו של קדאפי אינו ידוע בשלב זה.

בית המשפט הפלילי הבינלאומי בהאג אישר את דבר מעצרו של סייף אל-איסלאם.



נשיא ארה"ב ברק אובמה אמר כי המצב בלוב נמצא ב"נקודת מפנה" וכי "לוב משתחררת מאחיזתו של רודן". אובמה קרא לקדאפי להכיר במציאות ולוותר על השלטון. "הדרך הבטוחה להימנע משפיכות דמים היא פשוטה: מועמר קדאפי ואנשיו צריכים להבין ששלטונם תם", אמר אובמה בהודעה שפרסם ממקום חופשתו.

במסיבת עיתונאים שכינס מוסטפה עבד אל-ג'ליל, ראש המורדים, סיפר: "הייתי בקשר מזה חודשיים עם הגדוד שהיה אמון על השמירה על קדאפי. מפקד הגדוד הבטיח לי שייכנע לכשתגיע השעה, וכך עשה".

בשלושה נאומי אודיו מוקלטים ששודרו בטלוויזיה הלובית, אמר קדאפי: "אל תובילו את טריפולי לגורלה של בגדד". קדאפי קרא בשמותיהם של השבטים במדינה והתחנן בפניהם: "צאו להגן על טריפולי".

תם עידן הרודן. קדאפי צילום: תם עידן הרודן. קדאפי
תם עידן הרודן. קדאפי


פשעים נגד האנושות

על פי דיווחים בכלי התקשורת ערביים שונים, הצליחו מתנגדי המשטר להכניס את כוחותיהם אל עיר הבירה והגיעו בין היתר ל"כיכר הירוקה", הכיכר שנודעה בהפגנות התמיכה שנערכו בה למען השליט הלובי.

הברית הצבאית נאט"ו מסרה: "מדובר במצב נזיל ביותר. אנחנו רואים כיצד המשטר מתפורר, וככל שקדאפי יבין במהירות שהוא לא יכול לנצח במלחמה נגד העם שלו, כך יהיה טוב יותר", נמסר מדוברות הברית הצבאית. עוד נמסר כי העברת השלטון בלוב חייבת להיעשות בדרכי שלום ובאופן מיידי".

עוד נמסר גם כי "האיש שהיה אחראי לסכסוך חייב למנוע מבני עמו שפיכות דמים נוספת".

עוד דיווחו כלי התקשורת הערביים כי כוחות המורדים הצליחו להיכנס לטריפולי תוך שהם מתמודדים עם התנגדות מועטה ביותר ומשתלטים בקלות רבה על שכונות בעיר.

בית המשפט הפלילי הבינלאומי הוציא צו מעצר בחודש יוני האחרון נגד קדאפי. השליט, בניו ומעגל מקורביו חשודים כי ביצעו פשעים נגד האנושות בעת דיכוי המחאה העממית בארצם של מתנגדי המשטר. צווי מעצר הוצאו גם נגד בנו של קדאפי, סייף אל-איסלאם, וראש המודיעין עבדאללה א-סנוסי.

השופטים בהאג אמרו כי קדאפי מבוקש בגין ניצוח על הריגתם, פציעתם ומאסרם של מאות אזרחים לובים במהלך 12 ימיה הראשונים של המחאה העממית שקמה במטרה להפילו מהשלטון. השופטים הוסיפו כי קדאפי גם מבוקש בגין ניסיונו לטייח את הפשעים שביצע לכאורה.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}