כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

פוגרום בשכונה החסידית • 20 שנה לפרעות • מיוחד

השבוע לפני 20 שנה ערך אספסוף שחור פרעות ביהודי שכונת קראון-הייטס בברוקלין • אתר 'שטורעם. נט' הפיק פרויקט ענק ומיוחד • צפו בווידאו

המראות הקשים בשכונה החסידית
המראות הקשים בשכונה החסידית



לפני 20 שנה, ב-19 באוגוסט 1991 (ט' אלול תנש"א), נקלעה מכונית שנסעה בשיירת המכוניות שליוותה את רכבו של הרבי מליובאוויטש זי"ע, בחזרתו מציון חותנו, לתאונת-דרכים בצומת רחובות בשכונת קראון-הייטס.

הרכב, נהוג בידי בחור מ-770, עבר באור כתום, ופגע ברכב אחר. נהג הרכב הנפגע, איבד שליטה על רכבו, ודרס ופצע את גאבין ואנג'לה קטו - שני ילדים שחורים בני שבע, ששיחקו על המדרכה.

במקום התאונה התאספו מיד תושבים שחורים, שהחלו לעורר מהומה. אמבולנס 'הצלה' שהגיע במהירות למקום, קיבל הוראה מהשוטרים שגוננו על נוסעי הרכב, לפנות מיד את הנהג החסיד, שנפצע בתאונה. כמה דקות אחר-כך הגיעו אמבולנסים עירוניים ופינו את הילדים. אבל זה היה מאוחר מדי: הילד גאבין קטו מת מפצעיו.

הרוחות בזירת התאונה התלהטו, השחורים טענו כי אמבלונס 'הצלה' הפקיר את הילדים - והאספסוף הזועם החל להשתולל ברחובות השכונה.

בערך בשעה תשע בערב, פגשה כנופיית שחורים אלימה ומוסתת ברחוב פרזידנט - בלב ליבה של קראון-הייטס החסידית - את יענק'ל רוזנבאום הי"ד, בחור ישיבה בן 29 מאוסטרליה, ששהה בניו-יורק לקראת דוקטורט בהיסטוריה. אחד מחברי הכנופיה דקר את יענק'ל - ופצע אותו אנושות. הוא פונה לבית- רפואה, שם הספיק לפני מותו למסור את זהות תוקפו - למריק נלסון.

אספסוף זועם מתפרע

מאותו רגע ובמשך שלושת הימים הבאים התקיימו בשכונה פרעות אלימות מצד אספסוף זועם - אליו הצטרפו שחורים אלימים מרחבי ברוקלין - שהתפרע, הכה והרס כל מה שנקרה בדרכו.

במהלך הפרעות דווח על 188 תקיפות של יהודים, בתוכם פציעות חמורות. המתפרעים הציתו שריפות, בזזו חנויות, והפכו מכוניות. למרות שהפרעות הזכירו ימים אפלים מהעיירות במזרח-אירופה, שוטרי משטרת ניו-יורק, תחת הנהגתו של ראש העיר השחור, דיוויד דינקינס, לא עשו כמעט דבר.

רק בעקבות התערבות פוליטיקאים מכל רחבי אמריקה, הורה ראש העיר הכושל למשטרה למגר את האספסוף ולהחזיר את הסדר.

חבר מושבעים זיכה במהלך המשפט את הרוצח נלסון מאשמת רצח. לאחר שתדלנות של הקהילה היהודית ופוליטיקאים - כשאת המערכה המייגעת מנהל נורמן רונזבאום, אחיו של יענקל הי"ד - נשפט נלסון בבית משפט פדרלי והואשם בפגיעה ב'זכויות האזרח' של יענק'ל רוזנבאום. הוא קיבל עונש של 19.5 שנים בכלא. אדם נוסף הואשם בכך שהסית את נלסון לרצוח.

הזעזוע שהסעיר שנים רבות

'פרעות קראון הייטס' עוררו זעזוע עצום, והסעירו את ארצות-הברית עוד זמן רב אחרי שהשקט חזר לשרור ברחובות השכונה.

דיוויד דינקינס, ראש העיר השחור הראשון של ניו-יורק, שהפקיר את חיי היהודים, הפסיד בבחירות, שהתקיימו שנה אחר-כך, לרודי ג'וליאני.

הרוצח למריק נלסון שוחרר מהכלא כבר לפני מספר שנים. בשנה שעברה הוא נמצא מוטל פצוע מחוץ למכוניתו במנהטן, לאחר שלפי החשד נדקר בדוקרן קרח. הוא נלקח לטיפול ומצבו הוגדר כיציב.

אנו מגישים באדיבות אתר שטורעם.נט כתבת וידאו המתארת את התפתחות הפרעות, בתרגום לעברית:

קישורים:
הנאום הדרמטי של ראש העיר מול ההמון הזועם
נכשלתי, טעיתי. הרסתי את קראון הייטס
המסית האנטישמי שהפך יועץ לאובמה
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}