כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

תיק הנכסים התכווץ ברבעון השני ב-3% לכ-2.5 טריליון שקל

המשבר היווני הבריח את המשקיעים: מתחילת השנה נחתך שווי תיק המניות בכ-72 מיליארד שקל • יתרת המניות שבידי הציבור קטנה ברבעון השני בכ-56 מיליארד שקל (כ-11%)

  • ט"ו אב התשע"א
אולם הבורסה
אולם הבורסה

תיק הנכסים הפיננסיים של הציבור התכווץ במהלך הרבעון השני של 2011 ב-3% לכ-2.5 טריליון שקל, כך עולה מנתונים שפירסם הבוקר (ב') בנק ישראל. הירידה בשווי תיק הנכסים נבעה בעיקר מירידה של כ-56 מיליארד שקל ברכיב המניות בארץ, שהושפע בעיקר מירידת המחירים בבורסה לני"ע בתל אביב (54 מיליארד שקל). על הירידה בשווי התיק השפיעה גם ירידת המחירים בשוקי חו"ל (4.4 מיליארד שקל), וירידת ערכן של האג"ח הסחירות בישראל (3 מיליארד שקל).

במהלך הרבעון השני התגברו החששות בעולם מפני פשיטת רגל אפשרית של ממשלת יוון. הבורסה בישראל אף רשמה ירידות עמוקות יותר מהעולם, בשל עלייה במפלס החששות הגיאופוליטיים כתוצאה מהכרזה אפשרית על מדינה פלסטינית בספטמבר הקרוב. שילוב של שני הגורמים הביא את הבורסה לרשום ירידות חדות של כ-10% בחודש יוני, בעוד שבעולם נרשמו ירידות מתונות יותר. בדומה לכך נרשמו פדיונות ענק בקרנות הנאמנות - בקצב הגבוה מאז קריסת ליהמן ברדרס.

מתחילת השנה נחתך שווי תיק המניות בכ-72 מיליארד שקל. יתרת המניות שבידי הציבור קטנה ברבעון השני בכ-56 מיליארד שקל (כ-11%) והגיעה לרמה של 465 מיליארד שקל. הירידה בשווי תיק המניות נבעה ברובה מירידת מחירן בבורסה - זרם המימושים נטו הסתכם בכ-1.4 מיליארד שקל.

שווי האג"ח הקונצרניות הסחיר בתיק הנכסים ירד ברבעון השני בכ-3 מיליארד שקל, והסתכם בסוף יוני בכ-242 מיליארד שקל. הירידה נבעה מירידת מחירן של איגרות החוב בכ-2% וקוזזה בהנפקות נטו של כ-2 מיליארד שקל. מגמת הירידה בשווי תיק האג"ח החלה במאי 2011, לאחר מגמה ממושכת של עלייה בשווי התיק במהלך 2010 ובתחילת 2011, שהסתכמה בכ-42 מיליארד שקל (20%) בעיקר בשל עליית המחירים.

במהלך התקופה נרשמה גם ירידה של כ-5 מיליארד שקל בשווי תיק הנכסים של תושבי ישראל בחו"ל - לכ-287 מיליארד שקל. רכיב המניות בחו"ל ירד בכ-4.4 מיליארד שקל ל-141 מיליארד שקל - בעיקר בשל ירידת מחירי המניות בבורסות בחו"ל, אך גם בשל מימושים נטו בהיקף קטן במניות זרות - המשקיעים המוסדיים מימשו לראשונה מניות בחו"ל לאחר תקופה ארוכה של השקעות נטו באפיק זה. במקביל, השפיע גם ייסוף השקל מול הדולר (2% ברביע השני), על הקטנת שווי התיק בשקלים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}