כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

הפעילות הרווחית של ענף הרכב - החלפים

שיעור הרווח של יבואניות הרכב מפעילות המוסכים והחלפים היתה כ-30% בממוצע, לעומת 10%-15% ממכירת כלי הרכב

  • ז' אב התשע"א
צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה



שבוע לאחר פרסום תחקיר שחשף את פערי התיווך העצומים בשוק חלפי הרכב, בדיקת TheMarker מגלה כי פעילות המוסכים של יבואניות הרכב מניבה להן רווחיות גבוהה פי שלושה מפעילות היבוא והמכירה של המכוניות. הרווחיות הגולמית (רווח גולמי בכל מגזר לעומת הכנסות) של יבואניות הרכב הנסחרות בבורסת תל אביב בפעילות המוסכים הסתכמה בכ-30% בממוצע, לעומת רווחיות של 10%-15% בלבד בתחום יבוא ומכירת כלי הרכב.

מדו"חותיה של דלק רכב, שבשליטת גיל אגמון, עולה כי הכנסותיה של החברה ב-2010 הסתכמו ב-4.6 מיליארד שקל. כ-91% מתוכן - 4.19 מיליארד שקל - הגיעו מיבוא וממכירת כלי רכב, בעוד 9% הנותרים (418 מיליון שקל) זרמו לקופת החברה כתוצאה מפעילות המוסכים.

במהלך אותה שנה, הסתכם הרווח הגולמי בכ-548 מיליון שקל. 419 מיליון שקל מהרווח הגולמי הגיעו מתחום יבוא ומכירת כלי רכב, ו-129 מיליון שקל תרמו תחום המוסכים. חישוב הרווחיות של כל מגזר מלמד, שלמרות ההכנסות הגבוהות בתחום יבוא ומכירה של כלי רכב, הרי שהרווחיות שהציג היא 10% בלבד, בעוד שתחום המוסכים הציג רווחיות גבוהה פי שלושה של 30%.

גם שקלול הרווח הגולמי של מגזר המוסכים ביחס להכנסות מצד אחד, וביחס לרווח הגולמי מצד שני, מלמד שלמגזר השפעה משמעותית גדולה מחלקו בהכנסות. בעוד שתחום מכירת כלי רכב אחראי לכ-91% מההכנסות, אך רק לכ-75% מהרווח הגולמי, הרי שתחום המוסכים אחראי לכ-9% מההכנסות בלבד, אך תרומתו לרווח הגולמי היא 25%. השוני בין המגזרים נעוץ כאמור בהבדל ברווחיות של כל תחום.

ירידות בשוק החלפים

בחודשים האחרונים הפחיתו חלק מיבואני הרכב את המחירים של כמה חלפים במידה ניכרת. הדבר אינו מעיד על ירידת מחירים כללית בשוק החלפים, אלא על תנודתיות מקובלת במחירים. עם זאת, השינויים החדים במחירים הם הוכחה נוספת למרווחים העצומים בשוק.

כך, מחירו של מכסה מנוע של מאזדה 5 הופחת מ-4587 שקל ל-1517 שקל, ירידה של 67%. מצנן שמן של פולקסווגן גולף הוזל מ-3200 ל-1230 שקל, ירידה של 62%. במיצובישי הוזילו את מנוע הרמת החלון מ-1686 שקל ל-668 שקל ומחיר כונס אוויר קדמי של פורד פוקוס ירד מ-494 שקל ל-256 שקל.

היבואנים מציינים כי מדובר בהוזלות שנועדו לסייע ללקוחות ונעשו אחרי משא ומתן ממושך עם היצרנים שהם מייצגים. בצ'מפיון, למשל, יבואנית פולקסווגן ואאודי, החלו בחודשים האחרונים במהלך מכוון של הוזלת החלפים והטיפולים, כדי לשנות את התדמית לפיה "מכוניות גרמניות יקרות לאחזקה".

ואולם, בשוק לא ניכרת ירידה כללית במחירי החלפים אלא ירידות נקודתיות. לדוגמה, כאשר נכנס לשוק חלק תחליפי - מחירו של החלק המקורי יורד בחדות, ובחלקים שאין להם תחרות (כמו סמלים או צלחות גלגל) - המחירים נותרים גבוהים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}