י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

תביעה: "בכיר בגל"צ התעמר בעובדים וצינזר תחקירים"

ראש דסק התחקירים לשעבר בתחנה תובע כ-600 אלף שקל בטענה שראש מערכת החדשות לשעבר בתחנה, אבי ברזילי, השפיל אותו ומנע ממנו לפרסם תחקירים שעסקו בליכוד וביועצו של ראש הממשלה ניר חפץ

אולפן גלצ. צילום: Tomer Neuberg/Flash90
אולפן גלצ. צילום: Tomer Neuberg/Flash90 צילום: Tomer Neuberg/Flash90



ראש מערכת החדשות של גל"צ לשעבר אבי ברזילי, בגיבוי של מפקד גל"צ לשעבר ירון דקל, צינזר תחקירים והתנהל באופן פוגעני כלפי עיתונאים - כך טוען העיתונאי אבנר הופשטיין, באמצעות עו"ד משה בן-דת, בתביעה שהגיש היום נגד משרד הביטחון. הופשטיין הגיש לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב תביעה של כ-90 אלף שקל בגין פיטורים שלא כדין ועוד 500 אלף שקל בגין פגיעה בשמו הטוב והתעמרות בו.

הופשטיין, לשעבר כתב תחקירים ב"ידיעות אחרונות" ובערוץ 10, החל לעבוד בגל"צ ביוני 2015 כראש דסק התחקירים והיה ממונה על ארבעה חיילים. לפי התביעה, הוא "סבל כמעט כל העת מסביבת עבודה עוינת, מהצרת צעדיו, מפגיעה בשמו הטוב ובתפקודו העיתונאי תוך מאבקים מתישים וניסיונות (ואף הצלחות לעתים) לצנזר את תחקיריו ללא כל סיבה מקצועית או עניינית, עד שלבסוף פוטר מעבודתו".

לפי הסכם ההעסקה של הופשטיין, הוא זכה לשכר של כ-7,000 שקל עבור חצי משרה. בתביעה טוען הופשטיין כי הביטויים הראשונים להתעמרות בו היו בדצמבר 2015, אז הכין תחקיר שנגע להעסקתו של ניר חפץ בליכוד. חפץ היה באותו זמן יועצו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. לטענת הופשטיין, התחקיר עוכב בנימוק ש"חפץ זה עניין רגיש".

בינואר 2016 מונה ברזילי לראש מערכת החדשות בתחנה. לפי התביעה, הופשטיין ועובדים אחרים החלו לסבול מסביבת עבודה עוינת, התעמרות, פגיעה מילולית והשפלה. כך למשל, הופשטיין עבד על תחקיר שעסק בהצעה למכירת בית החולים הדסה לשלדון אדלסון, מקורבו של נתניהו. אלא שלפי התביעה, ברזילי מיהר לפסול את התחקיר "בטרם שמע את פרטיו". רק לאחר שדקל נפגש עם מקורותיו של הופשטיין אושר התחקיר לשידור.

באחד המקרים הורה ברזילי להופשטיין, לפי התביעה, שלא לבצע תחקירים נוספים על הליכוד ללא אישור מיוחד ממנו. לטענת הופשטיין, דקל אמר לו בנושא זה כי חפץ "לא ישכח ולא יסלח". הופשטיין גם שידר כמה תחקירים שעסקו בקק"ל. לטענתו, במהלך אוקטובר 2016 החלה "התקרבות" בין ראשי קק"ל לבין מערכת החדשות בגל"צ, ולאחר מכן ביקש ממנו ברזילי "להקטין מינון" וטען כי יש "יותר מדי תחקירים על קק"ל". בהמשך הורה ברזילי, לפי התביעה, שלא לשדר יותר תחקירים על קק"ל ללא אישור מיוחד ממנו.

בהמשך בוטלו להופשטיין משמרות עריכה, והוא לא הוזמן יותר לשמש כמגיש מחליף בתוכניות שונות. לפי התביעה, כאשר שאל את ברזילי מדוע, האחרון השיב כי "אינו מתאים להגשה וכי "יש לו קול לא טוב". באחד המקרים, כאשר הופשטיין השתתף בשידור מיוחד עם בחירתו של דולנד טראמפ לנשיא ארה"ב, ברזילי שיגר לו, לפי התביעה, מסרים פוגעניים ומשפילים. לטענת הופשטיין, ברזילי הורה לו "לשתוק ולצאת מהאולפן", כי "השידור פח" וכי הוא "לא טאלנט".

במקרים נוספים, לפי התביעה, התערב ברזילי ומנע פרסום תחקירים - למשל בתחקיר שעסק בתאונות עבודה בחברה שיכון ובינוי. במקרה אחר הורה ברזילי להסיר מהאתר תחקיר שעסק באוניברסיטת בר אילן.

בסופו של דבר, לאחר הליך שימוע, ביוני 2017 פוטר הופשטיין מתפקידו. בתחנה טענו כי הפיטורים נעשו על רקע התייעלות בתחנה, אך לטענת הופשטיין הפיטורים נעשו כחלק מהפגיעה בו. דקל עצמו סיים את תפקידו לפני כחודשיים ובמקומו מונה שמעון אלקבץ. כמה שבועות לאחר עזיבת דקל, פרש מתפקידו גם ברזילי. הוא עבר לשמש בתפקיד עריכה בתוכנית בערוץ 13 של רשת, אך לאחר שבועות ספורים עזב את התפקיד.

דקל מסר בתגובה: "גלי צה"ל פעלה עשרות שנים ובהצלחה יתרה, גם ללא מחלקת תחקירים. אני הבאתי את אבנר הופשטיין לתפקיד, אך כשצה"ל מקצץ וסוגר טייסות וחטיבות גם מחלקת תחקירים בגל"צ יכולה להיסגר. אנשי קבע ואזרחים נוספים איבדו את מקום עבודתם ונפגעו בתהליך הקיצוצים הכואב של תר"ש גדעון עליו החליט הרמטכ"ל, אך פעם אחר פעם רק שמו של הקוזאק הנגזל אבנר הושפטיין מקבל הדים בתקשורת".

ברזילי סירב להגיב.
תביעה גלצ התעמרות ירון דקל אבנר הופשטיין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}