כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

בג"ץ לרופאים: "הפכתם את השביתה למטרה"

מכה לרופאים • בדיון בבג"צ תקפה הנשיאה דורית בייניש את הרופאים • "אתם לא מעבירים את הרושם שאתם מעוניינים במו״מ. הזמן מתבזבז על דעת קהל - ולא על מו״מ"

בג"ץ לרופאים: "הפכתם את השביתה למטרה"
יוסי פורמנסקי

מכה קשה לרופאים: במהלך דיון בבג"ץ, השמיעה נשיאת בית המשפט, השופטת דורית בייניש, ביקורת חריפה על הרופאים השובתים, ואמרה כי יש לה תחושה לפיה הם "לא מעוניינים במשא ומתן", וכי "נראה שהשביתה היא המטרה".

לדברי השופטת, מדובר ב"אחד מהסכסוכים המורכבים והקשים שתלויים היום. בית הדין לעבודה עשה עבודה מצויינת ואין באמור כדי למשוך את השטיח מעבודתו".

חילופי דברים מעניינים נרשמו בין השופטת לבין נציגת הרופאים, עו"ד אורנה לין.

בייניש: "איפה אנחנו עומדים לאור העובדה שחזרתם בכם ממסמך ההבנות שנחתם בחסות בית הדין? איך זה מסתדר כפי שכתוב בפרוטוקול הפגישה עם מנהל רה״מ?".

לין: "בקשנו מבית הדין שבוע ללא רעשי רקע".

בייניש: "קשה שלא יהיו רעשי רקע כשאתם מסייעים לרעשי רקע אלה. מה עשיתם בשבוע הזה מה 25 ליולי?".

לין ניסתה להסביר כי "עניין התורנויות של המומחים הוא בנפשנו אנחנו חושבים שצריך ללבן ולהשאיר את זה עד הסוף. רוב רובן של הסוגיות מגולמות במסמך זה. שעון נוכחות זה דבר לא פשוט. מעל הכל ישנה סוגיית העלות וגם אם נסכים לכל הדברים הבעיה של העלות קיימת".

בתגובה, שאלו הרופאים את יו"ר הסתדרות הרופאים אידלמן האם הוא מתחייב לשבוע של מו"מ אינטנסיבי "עד שיצא עשן לבן".

אידלמן סירב וטען כי היה עסוק במו"מ אינטנסיבי ולא היה קשוב מספיק לשטח, ולכן קרה מה שקרה.

השופטת בייניש לא קיבלה את דבריו, וטענה כי היא רואה בהם "התחמקות ממו״מ". לדבריה, "מה שמפליא הוא שהשביתה שלכם היא יעד בפני עצמו. עיצומים הם אמצעי ולא מטרה. המטרה היא לסיים את הסכסוך - זו צריכה להיות המטרה שלכם ולא צריך לחפש כלי נשק...בשבוע האחרון אתם לא מעבירים את הרושם שאתם מעוניינים במו״מ. הזמן מתבזבז על דעת קהל ולא על מו״מ. אז שברתם את השיא. וזה חוזר על עצמו בשביתות רופאים".

נציגת הפרקליטות, עו"ד אופק, סיפרה כי "המדינה בשום שלב לא חזרה מההסכמות המגולמות במסמך ובעוד שני מסמכים. המדינה לא נסגה לאחור. כל הדברים שהתחייבה היא עומדת מאחוריהם. הסתדרות הרופאים חזרה בה מההסכמות".

לדבריה, "ראש הממשלה עוקב באופן יומיומי אחרי הדברים והייתה פגישה עם מנכ״ל רוה״מ. המנכ״ל ניסה לבדוק איך אפשר להתקדם עם ההסכם. הגורמים המקצועיים באוצר ובבריאות היעד שהם חותרים אליו זה ליישב את הסכסוך. אם אנחנו נמצאים באותה יריעת מחלוקת של ה20 ליולי כולל הפער אותו אנחנו מוכנים להעמיד להכרעת הבורר".

השופטת בייניש מיהרה להבהיר כי "אנחנו לא מתכוונים להכתיב לראש הממשלה. הוא מעודכן ומיוצג", וביקשה מהצדדים לגשת לבוררות. "אנחנו מבקשים שתנסו להגדיר פערים. אנחנו מתרשמים שהשביתה היא מטרה ולא אמצעי", סיכמה ואמרה.

בהסתדרות הרפואית, כמובן, מתנגדים לבוררות ודורשים משא ומתן. בג"ץ, לסיכום, שלח את הצדדים להעלות על הכתב את הפערים ביניהם ואז לשוב להמשך דיון.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}