ט"ז תשרי התשפ"ה
18.10.2024

בישיבה עשו הגבהה וספר התורה נפל מה פסק הגר"ח?

השבוע הגיע אל שולחנו של הגר"ח קנייבסקי, שאלה חמורה, שעסקה בנפילת ספר תורה באחת הישיבות החשובות בארץ. האם על בני הישיבה להתענות?

הכנסתס ספר תורה. צילום: משה גולדשטיין
הכנסתס ספר תורה. צילום: משה גולדשטיין



השבוע הגיע אל שולחנו של הגר"ח קנייבסקי, שאלה חמורה ועצובה, שעסקה בנפילת ספר תורה באחת הישיבות החשובות בארץ.

בגליון 'דברי שי"ח' המפרסם מתורת הגר"ח, נכתב כי "בימים האחרונים, בעיצומה של שבת קודש, בהיכל אחת מטובי הישיבות, בשעה שבאו להגביה את ספר התורה אחרי קריאת התורה, המגביה הרים את הספר אך לפתע לחרדת הכל, נפל ספר התורה ארצה.

"כמובן, תיכף ומיד הרימו התלמידים את ספר התורה, הניחו עליו את המעיל והחזירו לארון אך הלכה פסוקה היא במשנה ברורה כי אם נופל ספר תורה לארץ, אפילו עם נרתיקו נוהגים להתענות".

"כל בני הישיבה נחרדו מאוד, על מה עשה ה' ככה שראו בבזיון התורה באופן כזה, ותיכף הנהיגה הנהלת הישיבה מספר חיזוקים בנושאים שונים הקשורים לספר תורה וכבוד בית הכנסת, אלא, שלעניין התענית עלו מספר שאלות בעניין. ומכוחם הכריע הגר"ח, שאין התענית במקרה זה חמורה כל כך".

שתי שאלות מרכזיות עלו בעניין: "ראשית - הספר נפל כשעשו הגבהה על יד הבימה (והבימה עומדת על במה מוגבהת). נמצא שלא נפל על הארץ אלא על הקתדרא, ואולי יש להקל בזה, ויש באחרונים דעה שאם לא נפל על הקרקע ממש יש להקל בזה, ואכן מכוח זה פסק רבינו שאין חיוב תענית, וכי ניתן לסמוך על אותן דעות".

"שאלה נוספת היתה כי הספר לא נפל בשכיבה על הארץ, אלא נפל בעמידה, כך שהקלף לא נגע בקרקע אלא העצי חיים נגעו בארץ, ואולי זה קל יותר. תשובת הגר"ח: נחשב שהספר נפל, אבל זה קל יותר מאם נפל בשכיבה, והרבנים יראו לפי הענין במה להקל לבני הישיבה".

עורך העלון מציין כי בספר 'דעת נוטה' על הלכות תפילין, מובא כי לכתחילה אין להחליף את התענית בצדקה, אלא "צריך לצום באותו יום או למחרתו, וגם אין לדחות הצום".
הרב חיים קנייבסקי ספר תורה ביזוי התורה צום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}