כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

משרד החקלאות נגד יבואני הגבינות

"גבינות מגיעות לנמל ב-25 שקל לקילו ונמכרות ב-100 שקל ויותר" במשרד החקלאות מאשימים בעיקר את הרשתות ואת היבואנים בגזירת קופון של מאות אחוזים על מוצרי יבוא

  • כ"ב תמוז התשע"א
משרד החקלאות נגד יבואני הגבינות

הריכוזיות במקטע השיווק צפויה לסכל את תוכנית הממשלה המתגבשת להוזלת מחירי מוצרי החלב באמצעות יבוא מוגבר - כך התריעו בכירים במשרד החקלאות בדיון שנערך בסוף השבוע בלשכת ראש הממשלה, בנימין נתניהו. בדיון השתתפו שר האוצר יובל שטייניץ, שר התמ"ת שלום שמחון ושרת החקלאות אורית נוקד.

לדברי הבכירים, יבואנים ורשתות שיווק יוצרים פערי תיווך של מאות אחוזים במחירי מוצרי יבוא. לכן, לפני פתיחת היבוא, מהלך שיפגע ביצרני החלב, יש להבטיח שהמחיר המוזל אכן יגיע לצרכן.

מנכ"ל משרד ראש הממשלה, איל גבאי, יצטרך להכריע השבוע במחלוקת בין שרי האוצר, התמ"ת והחקלאות על היקף היבוא של הגבינות הקשות לישראל, שיעור המכס שיוטל עליהן - ומנגד על היקף ההורדה במחיר החלב שמוכרים רפתנים למחלבות (מחיר המטרה). שני המהלכים פוגעים ברפתנים דרך הפחתת מחיר ישירה במחיר המטרה וצמצום ביקוש עתידי לחלב בגלל היבוא, ולכן נדרש איזון ביניהם.

בדיון הציגה השרה נוקד נתונים על מרווחים של מאות אחוזים בין מחירי מוצר בנמל ועל המדף וציינה כי "בשל הריכוזיות במקטע השיווק תיגרם הוזלה נמוכה בלבד לצרכן במוצרי חלב מיובאים".

בכיר במשרד החקלאות הציג בדיון נתונים שלפיהם היבוא הזול אינו גורם להורדת מחירים עבור הצרכן, והוסיף כי יש לטפל בפערי התיווך בין מחיר המוצר בנמל למחירו על המדף - פערים שמהם נהנים היבואנים ובעיקר רשתות השיווק. "קילו גבינה שמגיע לנמל במחיר של 25 שקל, נמכר ברשתות שיווק ב-100-150 שקל", אמר הבכיר. "יש עליו מכס של 50%, וכל הפער נשאר אצל היבואנים ורשתות השיווק, לכן צריך לטפל בפערי התיווך כשפותחים את שוק החלב ליבוא".

בדיון הוצגו עשרות מוצרים שפערי התיווך בין מחירם בנמל למדף הוא מאות אחוזים. להפרשים יש להוסיף מע"מ של 16% בין היבואן לקמעונאי ובין הקמעונאי לצרכן, שמגיע למשרד האוצר. "על עשרות מוצרים כמו אורז, קפה, תה וקטשופ יש פערים של מאות אחוזים. מדאיג אותי שהשרים רוצים לפתוח את היבוא מבלי לדאוג שהמחיר הזול יגיע לצרכן. משרד האוצר רוצה לפתוח את הענף ליבוא אפילו ללא מגבלה כמותית, עם מכס מופחת, כנראה של 25%, שייצור תמריץ ליבוא. יבוא בהיקף של 10,000 טונות שקול לרבע מענף החלב. כבר כיום היבוא מהווה 15% מענף החלב", הוסיף.

גם השר שמחון הציג בדיון נתונים שלפיהם רשתות השיווק גובות מיצרנים ומיבואנים סכומים שאינם נובעים מרכישה ישירה של המוצר, כמו השתתפות בהסבת סניפים לתת-רשת אחרת באותה רשת (מהלך שלעתים כרוך רק בהחלפת השלט מעל הסניף), פתיחת סניפים חדשים, בונוס סוף שנה או השתתפות במבצעים. סכומים אלה מסתכמים בעשרות מיליוני שקלים בשנה, והספקים מגלגלים אותם על הציבור במחיר גבוה יותר של המוצר.

פערים של מאות אחוזים"כשאני נדרש לתת לרשת הנחה של 15% על מוצר חדש, אני מראש מתמחר אותו גבוה ב-15%", סיפר אחד היצרנים. "זה לא קשור לכך שהרשת פשוט מכפילה את מחיר המוצר שהיא קונה ממני", ציין שמחון.

"נתניהו הבין את חשיבות המשך פעילות הרפתות בישראל ואת הצורך לפתור את בעיית רשתות השיווק", סיכם אחד המשתתפים בדיון. עם זאת, נתניהו לא הצליח לגשר על הפער בין השרים לגבי מחיר המטרה של החלב. שרת החקלאות דורשת להקפיאו, משרד התמ"ת מציע הפחתה של 10 אגורות ומשרד האוצר דורש הפחתה של 20 אגורות ויבוא מוצרי חלב. כאמור, גיבוש הפשרה הוטל על גבאי.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}