כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

בלי דיור בר-השגה תהיה כאן מלחמת מעמדות

מצוקת הדיור בישראל מובילה לקיטוב חברתי וכלכלי חמור; "זה איום ממשי על קיומה של מדינת ישראל"

  • כ"ב תמוז התשע"א
בלי דיור בר-השגה תהיה כאן מלחמת מעמדות
יעקב נחומי

רוב מוחץ של תושבי ישראל - 70% ממשקי הבית ליתר דיוק - אינם יכולים לרכוש כיום דירה בישראל, אפילו לא עם שיעורי משכנתא והחזרי משכנתא סבירים (החזר חודשי של עד 30% מההכנסה ומימון של 60%). רק העשירון העליון יכול להרשות לעצמו לרכוש דירה במרכזי הערים הגדולות בישראל. הנתון הקשה הזה עולה ממחקר שערכו ד"ר דני בן שחר והדוקטורנט קובי ורשבסקי מהפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון (עוד על המחקר, ראו מסגרת).

לנתונים האלה אפשר להוסיף את האמת המרה הבאה: מ-1992 ועד 2009 עלה הערך הממוצע של דירה בישראל ביותר מ-56%, ליותר ממיליון שקל ב-2009, לעומת כ-680 אלף שקל בתחילת שנות ה-90. וזה עוד מבלי לכלול את עליות המחירים החדות שהתרחשו בשנים האחרונות - כך עולה מבדיקת TheMarker של השינויים בשוק הדיור לפי סקרי הוצאות משקי הבית ב-20 השנים האחרונות.

מבחינת השינויים במחירי הדירות לפי עשירונים, עולה תמונה קשה. מצבו של המעמד הכלכלי החזק ביותר באוכלוסייה, העשירון העשירי והעליון, הוא סביר יחסית - הדירות שבהם מתגוררים בני המעמד התייקרו בשיעור דומה לשיעור ההתייקרות הממוצע בשוק (כ-58%). לעומתם, המצב של העשירון הנמוך הורע הרבה יותר בעשרים השנים האחרונות: מחירי הדירות שבהן מתגוררות משפחות מהעשירון הנמוך ביותר עלו בכ-181% בתקופה זו לכ-870 אלף שקל, לעומת 309 אלף שקל ב-1992-1993 (עוד על השינויים במחירי הדירות ראו מסגרת).

נתונים אלה מחזקים את רוח שוכני האוהלים במרכזי הערים בשבועיים האחרונים, ומאשרים כי חלק משמעותי מתושבי ישראל לא יכולים להרשות לעצמם קורת גג משלהם, ובוודאי שלא במרכזים החברתיים-כלכליים של המדינה. הדבר מהווה חסם כניסה להשתלבות מוצלחת בחברה הישראלית, ומייצג תהליך של הפרדה חברתית-כלכלית שמתרחש בישראל. לדברי מומחים רבים שעמם שוחחנו, זהו בדיוק המתכון למשבר עמוק.

מחירי הנדל"ן שדוחקים את האוכלוסייה החלשה יותר לפריפריה, גוזרים עליה ניתוק מהמוקדים הכלכליים של המדינה. "מי שיעבור לקריית שמונה, ממה הוא יתקיים? הוא אמור לנסוע כל בוקר לתל אביב לעבודה?", תוהה ד"ר אפרים דוידי, מרצה במחלקה לעבודה סוציאלית באוניברסיטת בן גוריון, וממקימי המכללה החברתית-כלכלית.

לבן שחר יש תחזית שחורה ממש: "ללא תוכניות לדיור בר-השגה, נגיע לקיטוב סוציו-אקונומי שיכול להוביל למלחמת מעמדות - ומשם לסכנה קיומית למדינת ישראל".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}