כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

רוכש כתבי היד של מנגלה: חרדי מארה"ב

היומנים וכתבי היד של 'מלאך המוות' מאושוויץ נמכרו במכירה פומבית בקונטיקט ב-245 אלף דולר • הקונה הוא חרדי שזהותו לא נחשפה • יפתח מוזיאון

יומנים וכתבי יד של יוזף מנגלה שנמכרו
יומנים וכתבי יד של יוזף מנגלה שנמכרו

לפחות 31 יומנים, מחברות וכתבי יד ואיורים של 'מלאך המוות' מאושוויץ, ד"ר יוזף מנגלה, נמכרו אתמול (ה) במכירה פומבית במדינת קונטיקט שבארצות-הברית לחרדי, בסכום של ב-245 אלף דולר.

היומנים, המתפרשים על פני 3,380 עמודים, נכתבו על-ידי מנגלה בשנות ה-60 וה-70. באותם דפים גולל מנגלה את האוטוביוגרפיה שלו, ובין היתר את בריחתו מאירופה וכיצד התנהלו חייו בדרום אמריקה. נוסף על כך, חיבר הרופא הנאצי עלוני פילוסופיה, כתבי שירה, סיפורים קצרים ועוד.

הארכיון שנמכר כולל מסמכים שחוברו בין 1960-1975 ממקום מחבואו של מנגלה בפרגוואי וברזיל, והם מכילים גם איורים פרי ידו. מדובר במסמכים שנתפסים בקרב כמה ארגונים יהודיים כבעלי חשיבות רבה המחייבת את העברתם להיסטוריונים. אותם ארגונים אף פעלו לרכוש בעצמם את הכתבים, ולו רק כדי להשמידם.

כמקובל במכירות פומביות, זהותו של המוכר לא פורסמה, אם כי ניתן להעריך שהוא נמנה על יורשיו של הד"ר הסאדיסט, שהתפרסם בין היתר בניסויים הרפואיים האכזריים שביצע במאות יהודים במחנה ההשמדה, בהם זוגות של תאומים.

מבית המכירות 'אלכסנדר מכירות פומביות היסטוריות', המתמחה בפריטים היסטוריים וצבאיים, נמסר כי הקונה הוא אספן פרטי המתכנן לפתוח מוזיאון.

"האיש הוא אספן פרטי מאזור המערב התיכון של ארצות הברית, יהודי אורתודוקסי, המתכנן לפתוח מוזיאון", מסר נשיא בית המכירות. עוד הוסיף קלרנט: "הקונה שבע רצון מכך שהיומנים כעת נמצאים בבעלותו".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}