כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

ביקור פתע • סגן השר מוזס בישיבת 'בית שמעיה'

בישיבת 'בית שמעיה' הופתעו: בפתח האולם עמד סגן שר החינוך ושאל: "איפה ראש הישיבה?" • בשיחה עם ראש הישיבה הוא שמע ממקור ראשון על חוצפת הפקחים • התמליל המלא

סגן השר מוזס עם ראש ישיבת 'בית שמעיה', הגר"ש אנגלנדר
סגן השר מוזס עם ראש ישיבת 'בית שמעיה', הגר"ש אנגלנדר



פרשת 'בית שמעיה' העיקה מאז שעות יום אתמול על סגן שר החינוך, מנחם אליעזר מוזס.

מה לא עשה כדי לתקן את רקמת היחסים בין שר החינוך, גדעון סער, לבין הציבור החרדי ועולם הישיבות. והנה באים שני פקחים והורסים לו את המרקם העדין שהצליח לבנות בעמל רב.

עוד בנושא:
חוצפה • הפקחים דרשו מראש הישיבה להפסיק השיעור
איגוד הישיבות דורש מצאיידה: "פטר את המפקח החצוף"
איגוד התפתחות דרמטית • החשכ"ל לגפני: נתנצל בפני ראש ישיבת 'בית שמעיה'

הערב (ה) החליט סגן השר לעשות מעשה, וערך 'ביקור פתע' משלו בישיבה, ההמוקמת בבני-ברק.

הבחורים, ששהו אותה עת בבית המדרש, שפשפו את עיניהם בתימהון למראה חבר הכנסת הנכנס פנימה, ושואל: 'היכן חדרו של ראש הישיבה?'

בהומור, ובחיוך, כמו שרק מוזס יודע לעשות, מיהר גם להרגיעם: "אל תדאגו. לא באתי לערוך ביקורת!". ואז, כמו פוליטיקאי, מיהר להדגיש: "אני ממשרד החינוך, לא ממשרד האוצר".

רוצה לומר, דעו לכם שמה שקרה הוא לא בתחום אחריותנו.

ראש הישיבה, הגר"ש אנגלנדר, שזה עתה סיים למסור 'ועד' בפני קבוצה מבחירי הישיבה הופתע אף הוא לפגוש במוזס - והשניים התיישבו יחדיו לשוחח.

אולם ישיבת בית שמעיהצילום: אולם ישיבת בית שמעיה
אולם ישיבת בית שמעיה


"אני מאשים את משלחיהם"

שיחתם החלה בדברי כבוד נרגשים, כמה מילים של נימוס, ואז החל הדיון הנוקב בין השניים, בעקבות "הפגיעה החמורה בכבוד התורה", כפי שכינה זאת ראש הישיבה.

"הם לא פגעו בי", אמר הגר"ש למוזס, "לכן גם לא ביקשתי התנצלות. הם פגעו בכבוד התורה! אני גם לא מאשים את הפקחים, שנכנסו לבית המדרש בלי הכנה מוקדמת בדבר המקום וקדושתו, אלא מאשים את המשלחים שלהם".

הגר"ש סיפר למוזס כי לקח לו כמה שעות עד שמצא עשר דקות פנויות, כדי לשגר מכתב לעמוס צאיידה.

בינתיים, כך נודע לו למפרע, הספיקו אחרים לכתוב מכתב, חריף יותר, אותו לא ממש אהב.

מוזס סיפר לראש הישיבה כי ישב אחר הצהרים עם שר החינוך גדעון סער, סיפר לו את כל הסיפור - והשר פשוט הזדעזע. "אני רוצה לראות שעושים דבר כזה למרצה באוניברסיטה", אמר. הוא מיד ביקש מאחת ממזכירותיו את מספר הטלפון של החשכ"לית עבאדי, ופנה אליה בתקיפות: "נכון שאת חדשה בתפקיד, אמר לה, אף אחד לא מאשים אותך, ולא את קבעת את הנהלים. אבל אני מבקש ממך לעדכן ולשמור שמקרים דומים לא יישנו. אני שר חינוך של כולם, ומבקש שלא יהיו בעתיד ביקורות משפילות!"

הגר"ש הדגיש בפני מוזס כי זו אינה הפעם הראשונה בה נערכת ביקורת בישיבה, ואין להם כל בעייה עם זה. אבל אתמול, כך אמר, "רוח אחרת היתה עימהם". נדמה היה כי זוהי הפעם הראשונה בה דרכו באולם של תורה.

מוזס וראש הישיבה בשיחתםצילום: מוזס וראש הישיבה בשיחתם
מוזס וראש הישיבה בשיחתם


באמצע הריתחא דאורייתא

וכך תואר האירוע בפי הגר"ש, בצורה מצמררת ביותר:

היה זה כשעמד ליד ארון הקודש, בית המדרש מלא במאות בחורים, היושבים ושותים בצמא את דבריו, שעת 'שיעור כללי'. ואז נפתחת דלת בית המדרש, ושני בחורים צעירים נכנסים פנימה ופוסעים בלי עדינות יתירה אל מרכז ההיכל.

אחד מהם לא מתבלבל ופוסע ישירות לכיוון ארון הקודש, שם ניצב ראש הישיבה באמצע ריתחא דאורייתא, ופשוט מודיע לו על הפסקת השיעור, לטובת ביקורת נוכחות.

הגר"ש מביט בו, ספק בחמלה, ספק באי הבנה. 'אולי תחכו עשרים דקות לגמר השיעור?' - ניסה להציע. המפקח הצעיר מהנהן בראשו לאות שלילה. 'לא, לא בא בחשבון'. ומכאן ואילך הכול היסטוריה.

צריך היה לראות את פניו של מוזס כדי להבין את הזדעזעותו. זה עתה יצא מאולם בית המדרש, השעה כמעט 10 בלילה, ביקור פתע, ואולם בית המדרש צר מלהכיל.

בחורי ישיבה, כולם בני העדה הספרדית, שוקדים על תלמודם. הוא פשוט יצא מגדרו בהתפעלות.

הוא ערך סיור בבית המדרש, עבר בין שורות הלומדים, והתקשה לחשוב על כך שפקחים יהודים עשו לבחורים האלו את מה שעשו - ביזו את התורה ואת לומדיה.

ראש ישיבת בית שמעיה (במרכז)צילום: ראש ישיבת בית שמעיה (במרכז)
ראש ישיבת בית שמעיה (במרכז)


מי ממן את הפקחים?

למען האמת, כשנכנס מוזס לתפקידו היה זה כבר בעיצומו של ההליך המביש של הפיקוח. מאז פרשת המתמידים החל החשכ"ל לטעון שהציבור החרדי מרמה. הם החלו להעסיק שבעה משרדים של רואי חשבון. מוזס, אגב, גם קובל על כך ששכרם ממומן מ... מיליארד השקלים של תקציב הישיבות.

כבר לפני מספר שבועות כינס סגן שר האוצר, איציק כהן, פגישה במשרדו, והציע לחשכ"ל לשנות את השיטה.

להצעתו, המבורכת לדעת מוזס, צריכה כל ישיבה להעסיק רואה חשבון שיחתום כי המספרים תואמים והכול מתנהל כשורה. בדיוק כפי שקורה בעסקים. ברגע שהחשכ"ל יגלה שרואה חשבון שיקר בדו"ח - יעניש אותו. ממילא, רואי החשבון ייזהרו וישגיחו. ההצעה הייתה טובה, אך אינה מיושמת בפועל.

במקביל, מונתה על-ידי גדעון סער, ועל פי הצעת מוזס, ועדה לבחינה כוללת של נושא. בימים אלו מסיימת הוועדה את עבודתה ותגיש את מסקנותיה. בוועדה משתתפים נציגים של שלושת המשרדים: חינוך - האחראי על הצד של הנהלים, האוצר - האחראי על התקציבים, ומשרד המשפטים המכריע בנושאים משפטיים, כמו קביעת תקנים, שעות ועוד.

הגר"ש שמע בכובד ראש את כל הדברים, והביע תקווה שהביקורת המבישה הזו תהווה תחילה של שינוי נהלים לטובה. מבחינת, מעז ייצא מתוק.



בדעת ראש ישיבת 'בית שמעיה' לערוך אסיפה, בה ישתתפו כל ראשי הישיבות בארץ ישראל, ואשר בה תוצג מחאה על הפרשה האחרונה.

הגר"ש אנגלנדר ביקש ממוזס לדאוג כי לפגישה הזו יבואו נציג של 'אגודת ישראל', נציג של 'דגל התורה' ונציג של תנועת ש"ס. (בשל היותו שקוע בעולמה של תורה, הוא אינו מעודכן בכך ש'אגודת ישראל' פירושה לפחות שלושה נציגים...).

בתחילה, כך אמר, חשב לערוך את הפגישה במוצאי שבת, אך בשל לחץ הזמן בו מצויים כעת כל ראשי הישיבות בשל הרישום לישיבות - עדיין לא החליט על מועד סופי.

האם יהיה זה ביקור הפתע הראשון וגם האחרון של סגן שר החינוך?

האם נראה אותו במהלך השבועות הקרובים בנוהל מחודש של ביקורי פתע בישיבות?

ימים יגידו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}