כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

ישיבת חירום • בחור שלומד מקצוע - יסולק מהישיבה

תופעה: עשרות בחורי ישיבה לומדים מקצוע, לצד לימודיהם בישיבה • ראשי ישיבות החליטו לשים קץ לתופעה • הנימוק: "אין הצדקה שהם יזכו לאש"ל, הנתרם לטובת עמלי תורה"

חרדים בלימודים בקריה אקדמית אונו. תמונת אילוסטרציה
חרדים בלימודים בקריה אקדמית אונו. תמונת אילוסטרציה

בשנים האחרונות הולכת ומתרחבת תופעה המכרסמת בעולם הישיבות: לימודי מקצוע, תוך כדי תקופת הלימוד בישיבה.

התופעה, שהחלה בשולי המחנה, בישיבות שנועדו לנוער שלא מצא את מקומו בין כותלי הישיבות הנורמטיביות, הלכה והתפתחה, ובשנים האחרונות בחורים רבים, הנמנים על תלמידי הישיבות המובילות במגזר הליטאי, בוחרים לשקוע בים החישובים המתמטיים, במקום בהוויות אביי ורבא.

ה'נחשונים' הקפידו ללמוד את לימודי המקצוע בהיחבא - הרחק מעיניהם הבוחנות של צוות הישיבה. הרבנים, שהיו מודעים לעובדה שישנם בחורים מבוגרים המתקשים בלימוד רציף בבית המדרש, בחרו להעלים עין, ולאפשר לבחורים למלא את זמנם בצורה תועלתית.

"בשנה האחרונה", מספר תלמיד ישיבה אליטיסטית ל'בחדרי חרדים', "התווספו כיתות חדשות למכללות החרדיות. בכיתה שלי לומדים 40 בחורים, שמסיימים בחודש הקרוב את לימודי המכינה ומתחילים בלימודי מקצוע".

הבחור גם ידע לספר כי רוב הבחורים מתכוננים ללמוד לתואר במנהל עסקים או במשפטים. "יש בכיתה קבוצה מישיבת חברון ועוד 15 בחורים מישיבת מיר", הוא מספר בגאווה.

ראשי הישיבות הבינו כי המצב אינו יכול להימשך. בחור גורר בחור, ותופעת 'ההשכלה' חוזרת מהדלת האחורית - ובגדול.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי לקראת זמן אלול הממשמש ובא, יסולקו כ-50 בחורים ממספר ישיבות ליטאיות, ביניהן חברון, מיר ועטרת ישראל.

"אין לי בעיה עם בחורים שמרגישים שאין להם מה לעשות בישיבה, והולכים ללמוד לימודי מקצוע", מסביר ל'בחדרי חרדים' ר"מ בישיבה יוקרתית. "אני רק לא מבין מה יש להם לחפש בישיבה. ישיבה מעצם קיומה נועדה לבחורים המעוניינים להתעלות בעבודת ה'. לשבת וללמוד בשקיעות. מי שמרגיש שהוא אינו מעוניין או אינו מסוגל לעמוד בתנאי הישיבה, יתכבד לקום ולעזוב את הישיבה. אין שום הצדקה לכך, שבחור כזה יזכה לאש"ל מלא נדבת תורמים המעוניינים להחזיק בכספם לומדי תורה".

בחורים שהרגישו כי כלתה עליו הרעה, וזמנם בישיבה הולך ואוזל, פנו בימים האחרונים לכלי תקשורת חילוניים בכדי לזעוק על 'השערורייה'. אחד מהאתרים החילונים עט על 'המציאה' כמוצא שלל רב, ונזעק לפרסם את כאב הבחורים.

"יש בזה בכדי ללמד על המוסריות של אותם בחורים שאינם חוששים לעשות חילול ה', בכדי לקדם את מטרותיהם", מסביר הר"מ החפץ בעילום שמו. "לא העיפו אף בחור כתוצאה מכוונת זדון. הם פשוט לא מתאימים. הריצה שלהם לכלי התקשורת החילוניים, מעוררת תהיות האם לא היה ראוי לסלק אותם כבר לפני מספר שנים", מסכם הר"מ בכאב.

כאמור, בימים הקרובים יקבלו עוד עשרות בחורים הודעה על סילוקם, כשבכך מקווים ראשי הישיבות להביא קץ לתופעה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 126 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}