כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

ומי נותן במה ללפיד השנאה? החרדים

האם הציבור החרדדי זקוק למילת עידוד מיאיר לפיד? • ואיך זה מזכיר את אמירות הנאצים ימ"ש? • עו"ד זאב לכוביצקי התחלחל מהיחס שהציבור החרדי מעניק ל'גילוי' החדש

יאיר לפיד
יאיר לפיד

בימים אלו מתפרסמים שוב ושוב – בתקשורת החרדית דווקא – דבריו המוזרים-משהו של יאיר לפיד תחת הכותרת: "אנחנו החילונים חשבנו שהחרדים נועדו למוזיאון". ככל ואכן אמר מר לפיד את הדברים המצוטטים בשמו, הרי שמדובר באמירה קשה וחצופה המלמדת על התנשאות ובורות.

עוד בנושא:
יאיר לפיד: "אתם החרדים - ניצחתם אותנו"

אומנם דו שיח חברתי הינו דבר מבורך וניתן לשמוע ולהשמיע כל אחד את דעותיו ועמדותיו. אבל כשעומד מר לפיד ויוצא בהצהרה כללית "אנחנו החילונים", "חשבנו" - נשאלת השאלה מי הם אותם חילונים שחשבו כך, והאם בכלל ניתן לומר שמסקנות כאלו הינם תוצר של חשיבה או שמא שנאה עיוורת לכל סממן יהודי, ואולי בכלל זו סתם בורות.

האם לא היו אלו הנאצים ימ"ש שחשבו ופעלו לכך שבשביל לראות יהודי בכלל ובוודאי דתי יצטרכו ללכת למוזיאון? בשם מי מדבר מר לפיד?!

האם לא הגזים מר לפיד בזכות שהוא לוקח לעצמו לייצג את כל האנשים המוגדרים בעיניו כחילונים?

כגודל הצהרתו והלפיד אותו הוא מנסה לשאת, כך קוטנה של הלהבה הדולקת.

ניתן לומר שאף המסגרת בה נאמרו הדברים מלמדת על התנשאות שאין לה מקום. יושב מר לפיד במסגרת חרדית ואומר לאנשים: "עד היום אנחנו החילונים חשבנו שאתם נועדתם להיות במוזיאון".

יאיר לפיד מול קהל חרדי, השבועצילום: יאיר לפיד מול קהל חרדי, השבוע
יאיר לפיד מול קהל חרדי, השבוע

יתכבד נא מר לפיד ויאיר את עינינו מה גורם לו להצהיר פתאום בשמו ואולי אף בשמם של כל אותם "חילונים חושבים" על שינוי כה מהותי? מה גרם לו או להם לחשוב פעם שניה ולהגיע למסקנות חדשות, לפיהן אכן יש מקום לדתיים בהוויה הישראלית? האם השאיפה להידחק לכורסא מעור צבי סביב שולחן הממשלה גרמה לו 'לחשוב' שוב?

ואת עצמנו אנחנו צריכים לשאול: האם אנחנו זקוקים לעידוד והדרכה ממנו ומשכמותו?

האם אין מקום להעמיד אנשים כאלו על מקומם ולהבהיר להם כי דעותיהם ועמדותיהם משולות לאבק פורח, ושיתכבדו וישמרו דעותיהם לעצמם.

לכל הפחות טוב היה לו את הלפיד אותו הוא נושא ואת להבות השנאה והבורות אותם הוא מתיימר לייצג היה מציג בביתו או בבית חבר מרעיו, ואולי בכלל בהפגנות נגד הגדר בבילעין. אבל אצלנו בבית? שומו שמים!

ההיסטוריה היהודית רצופה אנשים מסוג זה: אנשים שחשבו שהיהדות והתורה הינם ברי חלוף, והמודרניזציה שבכל דור נועדה להחליף את התורה ואת שומריה. הם זוכים לכמה 'רגעי תהילה' בתקשורת, נעלמים בזה אחר זה כלעומת שבאו.

בימים אלו התווסף עוד הגיג מטופש לפח האשפה של ההיסטוריה. יש שם די מקום, האמינו לי.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}