כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

ריבלין: "הציבור החרדי מוצא את הדרכים לשאת בנטל"

יו"ר הכנסת נאם בפני בוגרי המסלול החרדי בקריה האקדמית אונו על ההשתלבות של הציבור החרדי בחברה הישראלית • "הוכחתם שאין צורך בעונשים או בגזרות כדי לעודד השתלבות בחברה"

רובי ריבלין. צילום ארכיון: יוסי פורמנסקי.
רובי ריבלין. צילום ארכיון: יוסי פורמנסקי.

הערב, במהלך נאומו בפני בוגרי המסלול החרדי בקריה האקדמית אונו, דיבר יו"ר הכנסת, ראובן רובי ריבלין, על ההשתלבות של הציבור החרדי בחברה הישראלית.

לדבריו, "השתלבות אמיתית של הציבור החרדי בחברה תצמח מלמטה מתוך הזדהות. איומים וסנקציות לא יועילו לשם כך, אלא עלולים להמיט עלינו אסון".

ריבלין אמר לבוגרים כי הוא רואה בהם, ובתהליך שעברו, "ברכה לחברה הישראלית".

"הוכחתם שאין צורך בעונשים או בגזרות כדי לעודד השתלבות בחברה, שהידברות וראייה למרחוק משיגים תוצאות רצויות לשני הצדדים".

בהמשך עבר ריבלין לנושא החוקה. "לציבור החרדי יש מה להרוויח מחוקה מגוננת, שמטרתה הגנת זכויות המיעוט בזכות ולא בחסד". לדבריו, "אחרי שנים של ניכור, אנו עדים לתהליך איטי בו נחשפת החברה החרדית לציבוריות הישראלית, והציבור נחשף לדמותה המורכבת ורבת הפנים של היהדות החרדית. שוויון בנטל הוא הכרחי, ועל כל הקבוצות בחברה הישראלית להיות שותפות בו. שורה של מסגרות שירות ייעודיות מאפשרות לצה"ל ולציבוריות הישראלית להכיר ולהעריך את הציבור החרדי, והוא מוצא את הדרכים להשתלב ולשאת בנטל".

ריבלין שיבח את התהליך שעובר הציבור החרדי: "אני מאמין שאין קיצורי דרך בחברה הישראלית. שינוי אמיתי צומח מלמטה, מתוך החברה, כתוצאה מחוויה של גורל משותף, הוא בא מתוך נכונות והזדהות. הניסיונות לקצר את הדרך, אם באמצעות חקיקה מפלה ואם באמצעות איומים וסנקציות, עלולים להמיט עלינו אסון".

לדבריו, בכך אין די. "עלינו לחשוב על דרכים מהותיות יותר לשיתוף פעולה ולהסדרת חיינו המשותפים כאן בארץ הזאת. עלינו להביא לכינון חוקה בישראל. הגיעה העת לנסח חוקה שתסדיר את כללי המשחק הדמוקרטיים במדינת ישראל. לציבור החרדי יש מה להרוויח מחוקה מגוננת,שמטרתה הגנת זכויות המיעוט".

"אני מבין את החששות כאילו 'חוקה' עלולה להיתפס בתחליף לתורת ישראל, איך אין זו הכוונה. החוקה איננה כופה אמונה, והיא כלל לא מתחרה עם תורת ישראל. החוקה תעניק לחברה בישראל מתווה, במסגרתו יתנהלו החיים האזרחיים. היא תהווה כלי משפטי שיאפשר איזון בין חברת הרוב לטובת חברת המיעוט, היא תפעיל משקל נגד, מעצור משפטי, לכוח הפוליטי, וכך היא תתקן את חוסר האיזון הפוליטי. כך תעוגן גם הזכות לשוויון בחוקה, שכוחה גובר על חוק רגיל, ותיאסר כל אפליה שהיא.

"לפיכך, תחת חוקה שוויונית, גם תקצוב החינוך החרדי לא יהיה עניין של רצון טוב. הציבור החרדי לא יצטרך להשיג את המגיע לו בדרך לא-דרך: הוא יקבל זאת מכוח זכות, ולא כתמורה פוליטית".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}