כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

"אנחנו? מאוחדים!" • זאב בילסקי מגן על 'קדימה' • ראיון וידאו

חבר הכנסת מטעם 'קדימה' - זאב בילסקי, מציג פרשנות משלו לאירועים במפלגתו • לדעתו מדובר במפלגה מאוחדת, דמוקרטית ותוססת - ויש לה רק יו"ר אחד • צפו בראיון

"אנחנו? מאוחדים!"  • זאב בילסקי מגן על 'קדימה'  • ראיון וידאו
יעקב כהן



לפני מספר שבועות פגשתי את ח"כ זאב בילסקי במסדרונות הכנסת, כשלצידו, עגלת גלגלים ובה שוכבת נערה.

הוא סיפר לי את סיפורה הנוגע ללב:

שחר גרינשפן, שמה של הנערה, נפצעה קשות בתאונת דרכים לפני מספר שנים. בתאונה ההיא איבדה שחר את יכולת הדיבור והתפקוד. הנהג שפגע בה קיבל...קנס כספי בגובה אלף שקלים ועבודות שירות. זה הכול.

שחר היא רק אחת מתוך רבים ורבות, נפגעי תאונות דרכים, שבילסקי נלחם עבורם. הנושא חשוב וקרוב לליבו. הוא הפגיש אותה ואת בני משפחתה עם חברי כנסת רבים, אחר כך גם עם שר המשפטים, יעקב נאמן, שאימו נדרסה למוות על ידי נהג אוטובוס.

בדיון, שנערך אז בכנסת, נכח גם השר נאמן. "קשה לי לדבר", אמר בקול מרוסק, "כי זה קרה גם במשפחה שלי. אמי, בת 74, נהרגה כשאוטובוס נסע לאחור במעבר חצייה. אני לא רוצה להשוות אבל הנהג שדרס את אמי קיבל עונש מצחיק".

הוא הבטיח לעשות הכול כדי להביא להחמרת הענישה בעבירות תנועה.

השבוע נראה היה בילסקי מאושר לגמרי. התפלאתי, כי היה זה שבוע של חריקות צורמות במפלגתו, 'קדימה', אחרי חתימתם של כמחצית מחברי הסיעה בעד השקיפות במפלגה. אבל זבי, בראייה חיובית לגמרי, מסתכל על הדברים אחרת, וסבור כי זה הכי טבעי שבעולם שבמפלגה דמוקרטית יקרו דברים שכאלו.

למרות שעיקר שיחתנו יועדה לנושא מפלגתו, פתחתי בניצחונו ביום רביעי בוועדת חוקה חוק ומשפט, שאישרה את הצע החוק שלו המכונה "עבירת הפקרה" לקריאה ראשונה.

"היום יצא מסר ברור מאד מהוועדה, מהכנסת כולה, שאדם שהיה מעורב בתאונה, ואני לא מאחל לאף אחד, חייב להזעיק עזרה. היית מעורב בתאונה? תרים טלפון ותזעיק עזרה. לצערי הרב איבדנו את אותו חלק של בן אנוש, ומאות אנשים בשנה משאירים פצועים זרוקים על הכביש ונעלמים".

הוא מספר איך הביא את שחר גרינשפן לכנסת והראה לאנשים 'את התוצאה': "שם זה היה במקרה נהג שיכור, שהפך אותה לצמח. קיבל עונש מגוחך של אלף שקל קנס ועבודות לשירות הציבור, וגם על זה דיברנו בוועדה ואנחנו בודקים מה לעשות בנושא. למשפחה זה כבר לא יעזור. ילדה תמימה שהייתה בדרך ל'צופים' והפכה בין רגע לצמח.

"המסר שעלה היום הוא: קרתה לכם תאונה? אל תפקירו את הפצועים. עד היום היה העונש בין 7 ל-9 שנים, עכשיו זה הוגדל ל-14. ולא רק זה, אלא שיש חדשה נוספת: גם היושב ליד הנהג חובתו להתריע. ולא, יקבל עונש של כ-7 שנים. וכל המציל נפש אחת מישראל כאילו הציל עולם מלא. זה יהודי. זה אנושי".

לחוק הזה, לדבריו, חברו אופוזיציה וקואליציה, וסיכוייו לעבור גבוהים.



מה קורה אצלכם?

אנחנו עוברים אל החלק היותר פסימי של שיחתנו, מפלגת 'קדימה'.

מה קורה שם? – אני שואלת אותו. הייתה לכם השבוע ישיבת סיעה, עמדתי שם בחוץ, ראיתי את החברים, הם לא נראו טוב. מה קורה אצלכם?

"זו מפלגה דמוקרטית", הוא משיב לי, "יש אנשים עם בטן מלאה, כל אחד מסיבה אחרת, יש כאן נושאים כספיים שהעלו אותם לדיון...ואני בטוח שהדברים יקבלו ביטוי. מה שצריך לתקן, יתוקן...

גם אתה חושב שצריך לתקן? לבדוק?

"תמיד, תמיד" – הוא משיב בנינוחות, כאילו כלום לא קרה השבוע במפלגתו. מבחינתו, לגיטימי לחלוטין שיש חילוקי דעות. ככה זה בין חברים.

אז למה לא חתמת? – אני מנסה להבין.

"אני כיהנתי במשך 17 שנה כראש עירית רעננה, הייתי יו"ר הסוכנות, אני לא חותם על עצומות בין חברים", הוא מסביר. כלומר, גם הוא סבור שצריך לתקן, אבל חתימות? בשביל מה.

"אנחנו בסך הכול חברי אותה סיעה, אפשר להידבר, ואני סבור שמה שצריך לתקן יתוקן".

אבל אני מסרבת להרפות. אני מספרת לו שאנשיו של אבי דיכטר, יוזם נושא ההחתמות, סיפרו לי שגם הם סברו בהתחלה כמותו, שאפשר להידבר בצורה יפה ושאין צורך בהחתמות. אבל הם ניסו לבקש דיון, בלי חתימות, ולא נענו. אפילו בטלו להם ישיבת סיעה שבוע קודם לכן. בלית ברירה, הם נאלצו ללכת על המהלך של ההחתמה.

"יכול להיות", הוא אומר, ונראה כמי שאינו מכיר את הסיפורים של 'מאחורי הקלעים', או שהוא שחקן מעולה שאינו מסגיר את ידיעותיו...

כרגע יש יו"ר

אתה מבין את המצוקה אליה נקלעו?

"אני מתאר לעצמי שאם עשה את ההחתמה הגיע למצוקה כלשהי. אני לא ידעתי שהוא ניסה. אבל בכל זאת, אני בטוח שבכוחות משותפים נצליח לתקן, אם צריך לתקן, ואני לא בטוח שצריך לתקן. אמרה ציפי לבני באותה ישיבה שהיא אחראית באופן אישי לכך שכוח האדם במפלגה צומצם מ-60 70 למה שיש היום".

טוב, בתחקיר של רביב דרוקר זה לא היה נראה כל כך טוב, אני מזכירה לו.

הוא מסכים איתי שבתחקיר הרבה דברים לא נראו טוב. "אבל לפחות הייתה לה אפשרות להסביר את זה". הוא סבור שמי שרוצה לברר פרטים יכול לגשת ליו"ר הסיעה או ליו"ר המפלגה, לדבר ולהבהיר את העניינים. אם צריך משהו לתקן, הוא מכיר אותה, והיא האחרונה שתמנע תיקון".

אני מסכימה איתו שאיש לא אמר עליה שהיא, אישית, חשודה בשחיתות. גם בתחקיר הדגישו שלא מדובר על משהו אישי נגדה. היא קיבלה את זה אישי? דיברת איתה? – אני מנסה לברר.

"אני לא חושב שהיא קיבלה את זה קשה".

היא לא ראתה בזה מרד סיעתי?

"לא לא זו מפלגה חיה תוססת, אנשים רוצים לפעול, רוצים לעשות, רוצים לתקן, וזה מתפרץ לעיתים בדרכים כאלו. אנחנו בסך הכול מפלגה מאוחדת".

אתה מודע לזה שיש היום שני פלגים במפלגה: הפלג של לבני והפלג של מופז?

בילסקי מגייס את כל כישוריו הפוליטיים כדי להלך בין הטיפות..."יכול להיות", הוא משיב תשובה לא מחייבת. "אבל בינתיים יש יו"ר מפלגה", הוא מדגיש.

אתה מהאנשים שהולכים תמיד עם הראש? האמהות שלנו היו תמיד מייעצות ללכת עם הראש...

"אני הולך עם הרמב"ם, הולך תמיד עם השכל הישר בשביל המיצוע...שביל הזהב של הרמב"ם. ללכת באמצע, לא לקיצוניות, לבחון כל דבר לגופו, להיות נאמן לדרך, להיות ישר לעצמך. כשיגיע הזמן להכריע בין אנשים, בין מועמדים, אעשה זאת. בינתיים חייבים לפעול כאיש אחד בגוף אחד"..

ולא תספר לנו מה תעשה אם וכאשר זה יגיע לידי הכרעה...

"כשיגיע, אני מבטיח ל'בחדרי חרדים' להיות ראשונים לשמוע על כך, מבטיח לעדכן, את תהיי הראשונה"...
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}