כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

מרגש: ערכה שיפוץ וגילתה מזוזות שהוטמנו בזמן השואה

אשה יהודייה תושבת אמסטרדם - ערכה שיפוץ בביתה וגילתה מזוזות שהוסתרו בקירות הבית בשואה • בת למשפחת המסתתרים אותרה בישראל והמזוזה הועברה אליה

מרגש: ערכה שיפוץ וגילתה מזוזות שהוטמנו בזמן השואה

במהלך שיפוץ בית באמסטרדם שבהולנד, התגלו בו קלפי מזוזות שהוטמנו על ידי משפחה יהודית בתקופת השואה.

לאחר מבצע חיפוש, בעלת הבית איתרה בישראל את נכדתה של המשפחה היהודית ושתיהן הגיעו יחדיו למסור מזוזה למשמרת עולם, בארכיון בית לוחמי הגטאות.

הסיפור החל כשלפני מספר שנים, במהלך שיפוץ שערכה בדירתה, סוזן רודריגז-פריירא, היא מצאה להפתעתה שני קלפי מזוזה מוסתרים באחד מקירות הבית.

העקבות הובילו למשפחת טאפלקרויר, משפחה יהודית ממוצא פורטוגזי. ההורים יוזף וחזינה נספו בשואה יחד עם בתם. בנם מאיר היה חבר במחתרת ההולנדית ואשתו רבקה ובנם יוזה הוסתרו על ידי רופאה הולנדית, חסידת אומות העולם מריה איפס.

לאחר תלאות רבות, הם שרדו ובאוגוסט 1945 נולדה בתם מרים, שעלתה לארץ בשנת 1967.

לאחר גילוי המזוזות וחקירת תולדותיה של המשפחה, איתרה סוזן, יהודיה גם היא, את מרים במושב אבן שמואל.

השתיים נפגשו למפגש מרגש בארץ בו מסרה סוזן את קלפי המזוזות למרים. בעלה של מרים, סופר סת"ם בהכשרתו, בדק את קלפי המזוזות ומצא כי הקלף הגדול כשר, וסוזן החזירה אותו למקומו המקורי בדלת הבית ההולנדי. את הקלף הקטן שנמצא פסול, תרמו יחדיו מרים וסוזן לארכיון בית לוחמי הגטאות.

"בעקבות גילוי המזוזות", סיפרה סוזן, "ערכו גם יתר דיירי הרחוב שלי מבצע לאיתור שמות דיירי הרחוב בתקופת השואה, והקימו אתר אינטרנט להנצחת הנספים. כך גילתה מרים את קורות קרובי משפחה נוספים שהתגוררו ברחוב".

במסגרת 'מבצע בוידעם' של בית לוחמי הגטאות נמסרים לארכיון פריטים ומסמכים מתקופת השואה, ביניהם מכתבים, תצלומים, יומנים וחפצים שונים, כאשר מאחורי כל פריט סיפור מרגש ומיוחד.





תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}