כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

המהומות והכלכלה הסורית המתמוטטת - סיכום כלכלי

המרד העקוב מדם נגד אסד - עולה ביוקר גם בשדה הכלכלה • התיירות מתמוטטת, יצוא הנפט נעצר והיחסים עם טורקיה חורקים • האם המרד יצליח דרך הכיס?

המהומות והכלכלה הסורית המתמוטטת  - סיכום כלכלי

בעוד אחמד דיאב - יו"ר הקרן להשקעות של סוריה - מפיח שמועות חיוביות על מצבה הפיננסי האיתן של סוריה, ואף מוסיף כי אנשיו מגבשים תוכנית לפתות משקיעים סורים בחו"ל (שהשקעותיהם נאמדות ב-94 מיליארד דולר) להחזיר את הכסף למולדת, מתברר כי המצב הרבה פחות ורוד עבור הכלכלה הסורית.

מלבד הענף הבסיסי שנפגע באופן קבוע ממהומות - ענף התיירות, ומדובר בענף המכניס 8 מיליארד דולר בשנה לכלכלה הסורית, ענפים נוספים נפגעו באורח אנוש.

ענף יצוא הנפט - המהווה 25% מהיצוא הסורי ומרכיב בעל משקל רב בכלכלה הנשענת גם כך על כרעי תרנגולת, נפגע אנושות מהמהומות, זאת בעיקר בשל הסנקציות והכבדת תנאי האשראי על המדינה.

בהקשר זה ראוי להבין כי על אף חשיבותו לסורים, ברחבי העולם הנפט הסורי אינו משמעותי והוא לא צפוי להשפיע על מחירי הדלק בעולם, זאת בניגוד ללוב, למשל.

מכה קשה נוספת, שהחריפה בעקבות נאומו התקיף של ארדואן נגד אסאד - היא המסחר עם הטורקים: עד לאחרונה היה נראה כי המסחר בין המדינות עולה על דרך המלך, ועשוי להגיע לרף שהוצב בן 5 מיליארד הדולר בשנת 2012, הרי שעתה ברור כי המצב רק ילך ויתדרדר.

לפי הנתונים 750 חברות שהוקמו על ידי אנשי עסקים סוריים בטורקיה, נמצאות על סף פשיטת רגל, גם ההשקעות הטורקיות במדינה בסך כמיליארד דולר נתונות בסיכון, ומי שיכל - כבר משך את השקעתו.

ספק אם סוריה תפשוט רגל, אך בהחלט יתכן שהמשך ההתדרדרות הכלכלית עשוי להוות הטריגר שיפיל את משטרו של הרודן הסורי.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}