כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

השר וראש עיריית ירושלים במאבק על הזבל

המשרד לאיכות הסביבה סגר את מטמנת אבו-דיס למשאיות הזבל הירושלמית • ניר ברקת שיגר מכתב מחאה וארדן לא נשאר חייב: "אתה מעדיף לזהם את ירושלים"

השר לאיכות הסביבה גלעד ארדן
השר לאיכות הסביבה גלעד ארדן



מאז נכנס השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, לתפקידו, הוא אינו מפסיק להסתער על המשימה: להפוך את המדינה לירוקה יותר.

מתברר, שלא תמיד זה פשוט וקל.

כך למשל אחת המשימות החשובות שהמשרד הציב לעצמו היא מימוש תוכנית הפחתת הפסולת בירושלים, זו המוטמנת עד היום באתר אבו דיס.

המטרה: סגירתו המדורגת של האתר.

מאז אוקטובר 2010 ניסה המשרד לשכנע את עיריית ירושלים להפסיק את ההטמנה באתר, זו הגורמת לדעתם למפגעים סביבתיים קשים, ולהעלות את אחוזי מחזור הפסולת בעיר, "כמצופה מעיר הבירה של מדינת ישראל", כדברי גורמים במשרד.

הבוקר, המשרד להגנת הסביבה התחיל ליישם את התוכנית ומנע הכנסת פסולת בכמות של כ-750 טון: קמ"ט איכות הסביבה ביו"ש, בשיתוף המנהל האזרחי, השיבו 6 משאיות אשפה לאחור. עוד 5 משאיות - שהובילו פסולת ללא היתר מישראל לשטחי יו"ש - הוחרמו.

אך, בעיריית ירושלים נדהמו: הם לא האמינו שהשר 'יעשה להם את זה'. הגם שהמשרד כבר הודיע ביום חמישי לעירייה להיערך לצעד.

מאיפה יבוא המימון?

דומה כי חלופת המכתבים ה'קשה' בין ארדן לברקת, מדברת בעד עצמה.

וכך כתב הבוקר ניר ברקת לשר ארדן, במכתב שהוגדר כ"דחוף ביותר" ואשר נמסר כפי שכתוב בראשו "במסירה אישית".

"מכובדי השר...אני מתכבד לפנות אליך בדחיפות כדלקמן", פותח ברקת, ומפרט כי "בכל הדיונים שהתקיימו בין נציגי משרדך ובין נציגי העירייה, היה ברור לכל המעורבים שתנאי הכרחי לקידום הנושא הוא הסדרת המימון בגין העלויות הנוספות הכרוכות בשינוי זה, כפי שעולה גם ממכתבך אלי מיום 10.10.2010. לנוכח זאת שתנאי הכרחי זה לא התקיים, לא ניתן לקדם את החלפת אתר ההטמנה".

ברקת מדגיש כי תוספת העלות להנעת האשפה לדרום הארץ מגיעה לסכו של 83 מליון שקל ב-3 השנים הקרובות, כאשר משרד האוצר והמשרד להגנת הסביבה מוכנים לשפות את העירייה בסכום של 24 מליון שקל בלבד.

המשמעות, מבחינת ברקת היא "שהעירייה תיאלץ לקצץ בתקציבי החינוך, הרווחה והתרבות, ולהעבירם לטובת פינוי האשפה. דבר זה אינו מקובל על העירייה והיא מסרבת לעשותו".

העתקים נשלחו לראש הממשלה, בנימין נתניהו, לשר האוצר, יובל שטייניץ, ולשר הפנים, אלי ישי.

ארדן? המום!

מכתב התגובה לא איחר להגיע.

"אני פשוט המום ממכתבך!!!", כתב השר ארדן, כשהוא מצרף למשפט לא פחות מ-3 סימני קריאה.

לדבריו, מדובר בתהליך שהחל כבר לפני כ-15 שנה, והעירייה בחרה שלא להצטרף אליו "ולכן גם לא נהנתה מהסיוע הממשלתית שניתן לרשויות מקומיות שנכנסו לתהליך".

"לצערי", כותב השר ארדן לראש העיר ברקת, "בחרת ללכת בדרך הקלה ולהתנגד לכל שינוי ולהמשיך ולגרום זיהום סביבתי תוך הצדקתו בקשיי מימון. האם היית מקבל טיעון של מנהל מפעל הפועל בעירך, לכך שהוא נאלץ לזהם את ירושלים כי אין לו יכולת למימון השינויים הנדרשים?".

השר מסיים את מכתבו בהבהרה נחרצת. "אני מבין שאי ביצוע הפעולות הנדרשות כהכנה למהלך המתבקש, נובע מתקווה לכך שהמשבר (המלאכותי) שיזמתם יביא להפסקת המהלך שנקט המשרד יחד עם המנהל האזרחי באיו"ש לסגירת האס"פ. לפיכך אבהיר שאין בכוונתי לעצור את המהלך". המשפט האחרון, אגב, מופיע במודגש.

כמי שמכירה את הנחישות של השר להגנת הסביבה בכל הנוגע לירוק, הייתי חותמת על המשפט האחרון.

לא, הוא לא יעצור את המהלך. שטייניץ יוציא כסף מהארנק הציבורי כדי לממן את התהליך מהר יוותר ממה שארדן יוותר עליו. בהנחה שלהוציא משטייניץ את ששת מליון השקלים החסרים קל כמעט כמו להביא את נתניהו לשיחות עם בכירי החמאס.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}