כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

מהפך: הפלסטינים כבר לא רוצים מדינה 'חד-צדדית'

ספטמבר-השחור, למי? • בשורת מהלכים מבריקים הצליח נתניהו לבלום את תוכנית ההכרזה החד-צדדית על מדינה פלסטינית • אבו-מאזן כבר מחפש סולם לרדת מהעץ

אבו מאזן
אבו מאזן



כשחזר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, משליחותו בוושינגטון, קיבלו אותו פה בתשואות רמות. אפילו אויביו מבית (תקשורת), נאלצו להודות, לפחות בחצי פה, שהוא 'שיחק אותה'.

בסופו של ביקור שב נתניהו הביתה כשהוא מותיר מאחוריו תמיכה אמריקנית איתנה לכל הלאווים אותם הציב: לא למו"מ עם החמאס, לא לזכות השיבה, לא לקווי 67'. ההתחלה הייתה קשה, כמעט סכסוך, אך סוף טוב הכול טוב.

אלא שרק השבוע הוא מצליח לקצור את הפירות בשטח.

כבר שלשום, במסיבת עיתונאים שהתקיימה בבית הלבן לאחר פגישה בין נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לקנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, אמר אובמה כי שניהם סבורים כי על על הפלסטינים להימנע מכל ניסיון להקים מדינה באופן חד צדדי ודרך מוסדות האו"ם.

אתמול, בדיווח של סוכנות הידיעות AP, דווח כי אבו מאזן מתחיל לחשוב על נסיגה מתוכנית ספטמבר, זו שעמה הפחידה חלק גדול מהתקשורת הישראלית את הציבור.

האם הרשות הפלסטינית מוותרת על יוזמת ספטמבר?

רוצה לרדת ממהעץ

סוכנות הידיעות AP דיווחה אמש (חמישי) כי בכירים ברשות, בהם יאסר עבד-רבו וסאיב עריקאת, מייעצים ליו"ר הרשות אבו מאזן לסגת מהתוכנית שתכנן, ובמסגרתה יקבלו הפלסטינים הכרה מעצרת האו"ם כמדינה בסתיו הקרוב. גורמים פלסטינים בכירים סיפרו לסוכנות הידיעות כי אבו מאזן "רוצה לרדת מהעץ עליו טיפס", ולמצוא נוסחה מקובלת לחידוש המשא ומתן עם ישראל, בעיקר בהתבסס על התנאים שהציג באחרונה נשיא ארצות הברית, ברק אובמה.

מחד, האו"ם צפוי להעניק לפלסטינים את ההכרה במדינתם. יש להם רוב של מדינות ערב, יש להם מדינות נוספות למרות הניסיון האינטנסיבי של ישראל לסכל תמיכה מצד מדינות נחשבות כמו צרפת, בריטניה, גרמניה וספרד.

מאידך, השבוע הבהירו גורמים אמריקנים רשמיים כי ארה"ב תתנגד למהלך.

הם אף הבהירו זאת למשלחת של בכירים פלסטינים שביקרה בוושינגטון. נציין, כי אלו גם הדברים אותם אמר אובמה הן בנאומיו בפני איפא"ק, השדולה היהודית בארה"ב והן בנאומו האחרון בבית הלבן.

החשש הנוסף של אבו-מאזן הוא מפני היום שאחרי. תוכרז מדינה, ואז מה? הרי בשטח לא תהיה לכך כל משמעות, העם יזעם, הרחובות יכולים לבעור בתגובה. ורק זה מה שחסר לו בעת הזו.

אלא שגם אם ברור לפלסטינים שאין להם כל סיכוי, הם נמצאים בבעיה לא פשוטה. אחרי חודשים בהם דיברו על ספטמבר במונחים היסטוריים, לוותר פתאום על הכול? המשמעות, מבחינתו של אבו-מאזן, היא להסתכן באובדן אמינות מוחלט. האם כדי שלא לעשות צחוק מעצמו יעדיף ללכת למהלך שנידון מראש לכישלון?– עדיין לא ברור.

מה שברור, שחודש ספמטבר, שהיה אמור להיות הצרה הגדולה של נתניהו בשבועות הקרובים, הפך, בעזרת מהלכים טקטיים מבריקים, לצרה הגדולה של אבו-מאזן. עכשיו, הוא זה שצריך לשבור את ראשו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}