כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

הממשלה אישרה המענקים שהציע אטיאס • יהדות התורה: רוצים גם 'הישג'

הממשלה אישרה היום את תוכנית המענקים לרוכשי דירות בפריפריה • אריאל אטיאס חוגג: "מאבק ארוך של שנה הוכתר בהצלחה" • כעת סיעת 'יהדות התורה' רוצה גם 'הישג' בתחום הדיור: ייפגשו מחר עם ראש-הממשלה • ח"כ איכלר מודאג: "שיטת המכרזים פשטה את הרגל. הפכה למסחטת כספים"

רשם הישג. אטיאס
רשם הישג. אטיאס



הממשלה אישרה היום (א) בישיבתה השבועית את תכנית ההטבות לרוכשי דירות חדשות בפריפריה. לפי התכנית, יזכו זוגות צעירים חסרי דירה, שירכשו דירה בפריפריה, להטבה בת כ-100 אלף שקל.

הממשלה אישרה גם את מתן הפטור במכירת דירות ששימשו למשרדים ואשר הוסבו לצרכי מגורים, עד לסוף שנת 2012, ואת ביטול הפטור ממס שבח במכירת דירות להשקעה החל מ-2013.

"בפוטנציה קיימים בשוק עשרות אלפי דירות, לא ברור כמה מהן ימומשו, אך אנו מקווים שרבים מהם יימכרו ויביאו לירידת מחירים", אמר נתניהו, והוסיף כי מטרת הצעדים היא "לתמרץ כניסה של דירות מגורים לשוק". הוא הדגיש כי הצעדים הללו "אינם תחליף", כי אם "תוספת לרפורמות המקיפות שהממשלה מובילה: הרפורמה במנהל מקרקעי ישראל והקמת הועדות לקיצור הבירוקרטיה".

בעקבות ההחלטה אמר השר אטיאס: "מאבק ארוך של שנה הוכתר בהצלחה. זו החלטה חברתית ששווה 100 אלף שקל לזוג צעיר בישראל, וגם בשורה לישובי הפריפריה ולזוגות הצעירים. ההחלטה תעודד הגירה חיובית לפריפריה, ותסייע לזוגות צעירים שנאנקים תחת עול המשכנתאות בהון עצמי לרכישת הדירה".

אטיאס הוסיף כי בכוונתו להאיץ את שיווק הקרקעות בפריפריה. "אני משוכנע שבמקומות שבהם לא צלחו השיווקים בעקבות מחסור בביקושים, תהיה היענות חיובית של יזמים וקבלנים בעקבות התמריצים החדשים".

יצוין, כי המשקיעים ומשפרי הדירות לחלוטין אינם בתוך המשחק – כל מי שיש בבעלותו דירה או שהייתה דירה או חלק מדירה בבעלותו לא יהיה זכאי להטבה. כך, למשל, מי שהייתה לו דירה להשקעה ומכר אותה לאחרונה, לא יוכל כמובן ליהנות מהמענק.

התכנית - תוך זמן קצר ביותר

ההטבה הממוצעת של מרכיב סבסוד הוצאות הפיתוח, המתווספת לסבסוד הקיים כיום, עומדת בממוצע על 40 אלף שקל לדירה, אך יהיו ישובים בהם הסבסוד החדש שיוענק במסגרת החלטה זו יגיע ל-50-60 אלף שקל ובסה"כ להטבה של 110-120 אלף שקל.

אם מדובר בזוג צעיר חסר דירה יינתן סבסוד של 85% מהפיתוח. כבר כיום, מסובסדת עלות הפיתוח בפריפריה ב-50%, ולאור ההחלטה החדשה אם מדובר בזוג צעיר או חסר דירה הוא ייהנה מ-35% נוספים. כך, אם עלות הפיתוח באותו מקום היא עד 100 אלף שקל הפיתוח יסובסד ב-75%. אם עלות הפיתוח עולה על 100 אלף שקל ליחידת דיור, הפיתוח יסובסד בגובה של 85% מעלות הפיתוח. לאור העלות הממוצעת של הפיתוח בנגב ובגליל, יעמוד כאמור סבסוד הפיתוח הממוצע על כ-40 אלף שקל ליחידת דיור. הקבלנים שייבנו בנייה רוויה בישובים שנבחרו בפריפריה, ידווחו למשרד הבינוי והשיכון איזה נתח מהדירות נמכר לחסרי דירה ולפי זה ייהנו הקבלנים מסבסוד נוסף.

הממשלה תפעיל את התוכנית תוך זמן קצר ביותר, וזאת מייד עם קבלת החלטה על רשימת הישובים שיוצגו בימים הקרובים לממשלה, ולאחר מכן תצא ההטבה לפועל.

רשימת הישובים בהם תחול התוכנית תוצג לממשלה בימים הקרובים, לאור רצון לקיים דיון נוסף על הקריטריונים עם משרד המשפטים. הקריטריונים לישובים נבנו על בסיס מבחנים שוויוניים, ובראשם: דירוג חברתי-כלכלי שיעור הגירה שלילית, דירוג פריפריאלי (הכל לפי נתוני הלמ"ס), ערך הקרקע והיצע קרקעות גדול הזמין לבנייה מיידית.

יהדות התורה: המצוקה עדיין בוערת

אלא שלא כולם מרוצים מהחלטת הממשלה. בסיעת 'יהדות התורה', למשל, מסרבים להתרשם מהצעדים האחרונים.

לאור כך, מחר (ב) עתידה סיעת 'יהדות התורה' להיפגש עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כדי לדון בנושא מצוקת הדיור. לדעת הסיעה לא נעשה די בצעדים האחרונים והמצוקה עדיין בוערת.

לפני כשבוע, בישיבת הסיעה, נידונו הדרכים להתמודד עם הנושא, והמסקנות יובאו מחר בפני ראש הממשלה.

לקראת הפגישה מחר הם נשמעים טעונים ביותר. "שיטת המכרזים לקרקעות לדיור פשטה את הרגל. היא הפכה למסחטת כספים של מיליארדים הזורמים לאוצר, אבל גרמה לפשיטת רגל לאלפי זוגות צעירים שאין להם קורת גג", אומר יו"ר הסיעה, ישראל איכלר.

במסמך ההכנה לפגישה מפורטות הצעות שונות לפתרון מצוקת הדיור, אך לדברי אייכלר שום הצעה לפתרון לא תעקור מן השורש את הסיבה העיקרית למרוץ מחירי הדירות והיא שיטת המכרזים.

"נכון שבימים בהם ההיצע עולה על הביקוש, אין בעיה במכרזים. כאשר המדינה תסיים להציף את השוק בדירות, המחירים ירדו באופן טבעי. אבל כאשר חסרות 50,000 דירות בארץ, הרי שיטת המכרזים מריצה את המחירים כלפי מעלה. היא מאפשרת לספסרים לפגוע באינטרס הכללי להוזיל את המחירים ומקשה על הפרט להשיג דירה. שיטת המכרזים במצב כזה דומה למי שמביא ככר לחם למחנה סגור של אנשים רעבים. כל אשר לו ייתן האדם בעד נפשו. מכרז לקרקעות, בתקופת יובש בשוק הדיור, הוא מתכון להרצת מחירים לשמים. זאת הסיבה שבשנתיים האחרונות עלו מחירי הדירות בכל הארץ ב 40% ומדינת ישראל ניצבת במקום השלישי בעולם ביוקר הדיור", אמר איכלר.

איכלר סבור, כי חובה "למצוא אלטרנטיבות לשיטת המכרזים ולערוך קריטריונים שיסייעו לזכאים חסרי דיור להשיג דירה. בעבר היו דרכים רבות להקצאת קרקעות לדיור וכל עוד תימשך שיטת המכרזים, הדירה תתרחק מהישג ידם של זוגות צעירים וחסרי דיור".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}