כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

מה היה לנו במאי? • סיכום בורסה חודשי

ירידות שערים ומחזורים נמוכים במניות, פדיונות גדולים בקרנות האג"ח והמשך גיוסי הון מסיביים • נורית דרור מיחידת המחקר של המחלקה הכלכלית בבורסה מסכמת את חודש מאי

נפילות שערים בבורסה. צילום ארכיון
נפילות שערים בבורסה. צילום ארכיון



בחודש מאי נרשמו ירידות שערים בבורסה בתל-אביב, בדומה לבורסות מובילות בעולם, בעקבות חשש מפני החרפת המשבר הכלכלי באירופה ואי וודאות לגבי השפעת השינויים הגיאופוליטיים במזרח התיכון. מדדי ת"א-25 ות"א-100 ירדו החודש בכ-3.5% והם נמוכים בכ-5% מהרמה בה היו בתחילת השנה.

ירידות שערים של כ-5%-3% אפיינו את כל המדדים המובילים, כאשר בלטו מניות הנפט והגז ומניות היתר שירדו בכ-10% וכ-7%, בהתאמה.

במאי הסתכם המחזור היומי במניות בכ-1.7 מיליארד שקל בדומה למחזור בחודש הקודם ונמוך בכ-25% לעומת המחזור הממוצע ברבעון הראשון של 2011.

בשוק המניות הראשוני גויסו כ-830 מיליון שקל בארבע הנפקות לציבור וארבע הנפקות זכויות. הנפקות בולטות בגודלן היו של שותפויות הנפט והגז – רציו וישראמקו שגייסו כ-258 וכ-113 מיליון שקל בהתאמה, ושל אפריקה השקעות שגייסה כ-216 מיליון שקל בהנפקת זכויות.

בין המנפיקות החודש שתי חברות חדשות – אנרג'יקס וויקטורי שגייסו כ-146 וכ-64 מיליון שקל בהתאמה מהציבור.

כ-93 מיליון שקל גויסו החודש באמצעות 7 הקצאות פרטיות. מימוש סופי של כתבי אופציה למניות הזרים כ-210 מיליון שקל, מתוכם כ-70 מיליון שקל לכל אחת מהחברות – כלל ביוטכנולוגיה, רמי לוי ואבוג'ן. 18 סדרות נוספות של כתבי אופציה פקעו החודש ללא הזרמת הון לחברות.

שלוש חברות חדשות פרסמו תשקיפים להשלמה, שלפיהם הן מתכננות לגייס הון בשבוע הקרוב.

כ-40 חברות נוספות פרסמו החודש תשקיפי מדף, על בסיס הדו"חות הכספיים השנתיים של 2010, המהווים מסגרת לגיוס הון בשנתיים הקרובות.

שוק אגרות החוב והמק"מ

המסחר בשוק איגרות החוב החודש הסתכם בעליות שערים במרבית המדדים.

איגרות החוב הממשלתיות צמודות המדד והלא-צמודות מסוג "שחר" ואיגרות החוב הלא-ממשלתיות צמודות המט"ח עלו בכ-1%. מאידך, בשערי איגרות החוב הלא-ממשלתיות צמודות המדד חלה ירידה של כ-0.3%.

המחזור היומי באיגרות חוב במאי הסתכם בכ-3.3 מיליארד שקל בדומה למחזור בחודש הקודם והיה נמוך בכ-13% מהמחזור ברבעון הראשון של השנה.

במק"מ חלה החודש ירידה בפעילות והמחזור היומי, שהסתכם בכ-1.3 מיליארד שקל, היה נמוך בכ-10% לעומת המחזור הממוצע מתחילת השנה.

הממשלה גייסה במאי, בבורסה, סכום של כ-4.3 מיליארד שקל, בדומה לחודשיים הקודמים, כאשר כ-76% מהסכום גויסו באמצעות אג"ח לא צמודות וכ-24% באמצעות אג"ח צמודות מדד. החודש, נרשמו פדיונות קרן אג"ח ממשלתיות מסוג "גליל" בהיקף של כ-2.7 מיליארד שקל. כלומר, סך הגיוס נטו הסתכם בכ-1.6 מיליארד שקל במאי, לאחר פדיונות נטו בהיקף של כ-7.6 מיליארד שקל בשליש הראשון של 2011.

הסקטור העסקי גייס החודש בשוק האג"ח כ-2.7 מיליארד שקל:

כ-2.5 מיליארד שקל גויסו באמצעות 12 הנפקות אג"ח לציבור. מרבית הסכום, כ-1.7 מיליארד שקל, גויסה באמצעות אג"ח לא צמודות (57% מהן בריבית קבועה והשאר – ריבית משתנה) וכ-0.8 מיליארד שקל באמצעות אג"ח צמודות מדד.

הנפקות בולטות בגודלן היו של חברת התקשורת פרטנר וחברת הנדל"ן בריטיש ישראל, שגייסו כל אחת כ-0.6 מיליארד שקל מהציבור. מתחילת השנה בולטים הבנקים וחברות הנדל"ן עם גיוסים בהיקף של כ-4 מיליארד שקל, בכל ענף, המהווים יחד כמחצית הסכום שגייס הסקטור העסקי.

כ-45% מהסכום שגויס בהנפקות החודש ובסיכום השליש הראשון של 2011, גויס באמצעות הרחבת סדרות קיימות. מרבית הסדרות, כ-85%, הן בעלות דירוג גבוה (-A ומעלה).

כ-220 מיליון שקל גויסו באמצעות ארבע הקצאות פרטיות של אג"ח. מרבית הסכום, כ-155 מיליון שקל, גויסו ע"י הבינלאומי הנפקות

שוק הנגזרים

באופציות על מדד ת"א-25, בשונה משוק המניות, נרשמה במאי עלייה בפעילות ונסחרו כ-360 אלף יחידות ביום, מחזור הגבוה בכ-17% מהמחזור הממוצע בשליש הראשון של השנה.

באופציות הדולריות, במקביל לתנודות בשער הדולר והתחזקותו בכ-1.2% ביחס לשקל, נרשמה גם החודש פעילות ערה ונסחרו כ-46 אלף יחידות ביום – בדומה למחזור הממוצע מתחילת השנה וגבוה בכ-40% מהמחזור הממוצע ב-2010.

במאי החל המסחר באופציות על מניות הבנקים – דיסקונט ומזרחי טפחות, ועל יחידות ההשתתפות של חיפושי נפט וגז – אבנר, ישראמקו ורציו. המסחר באופציות על מניות, שהושק במרץ 2009, כלל עד כה 4 אופציות והיקף הפעילות בו הינו כ-5,000 יחידות ביום, בממוצע מתחילת השנה.

מוצרי מדדים

בשוק מוצרי המדדים התחדשו ההנפקות במאי, לאחר הפסקה בת חודש, והתווספו שש תעודות סל חדשות: 4 תעודות סל על מדדי מניות (מקומיים או בינלאומיים), תעודה מורכבת שהיא שילוב של מדדי מניות בארה"ב, וחוזה עתידי על גז טבעי.

כיום נסחרות 418 סדרות של מוצרי מדדים, בהן 291 תעודות סל על מדדי מניות מקומיים ובינ"ל, 111 תעודות סל על מדדי אג"ח מקומיים ומק"מ ו-16 תעודות סל על סחורות.

מחזור המסחר היומי במוצרי המדדים בשוק המניות במאי, עלה והיווה כ-23% ממחזור המסחר במניות לעומת כ-20% בשליש הראשון של השנה, ואילו במוצרי מדדים בשוק האג"ח ירד המחזור והיווה כ-17% מהמחזור באג"ח לא ממשלתיות, במאי, לעומת כ-19% בממוצע מתחילת השנה.

קרנות נאמנות

בקרנות הכספיות, התגברו במאי היצירות והסתכמו בכ-2.5 מיליארד שקל. קרנות אלה בולטות עם יצירות בסך של כ-5.7 מיליארד שקל מתחילת השנה.

מנגד, התגברו הפדיונות בקרנות האג"ח, והסתכמו בכ-3.6 מיליארד שקל במאי לעומת כ-1.4 מיליארד שקל בכל אחד מהחודשים מרץ-אפריל. סך הפדיונות בקרנות אלה מתחילת השנה מגיע לכ-3.6 מיליארד שקל.

בקרנות המנייתיות נרשמו החודש פידיונות נטו בסך של כ-0.4 מיליארד שקל ואילו בקרנות המשקיעות בחו"ל לא נרשמה גם החודש פעילות מהותית.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}