כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

השר הרשקוביץ: להעמיד לדין את מאיר דגן

המערכת הפוליטית מסרבת לשכוח את התבטאויותיו של ראש המוסד לשעבר • ח"כ אופיר אקוניס: "הוא יכול להמשיך לחלום על כניסה לפוליטיקה" • ומה הקשר ליאיר לפיד?

"זקנותו מביישת". הרשקוביץ
"זקנותו מביישת". הרשקוביץ



המערכת הפוליטית מסרבת לשכוח לראש המוסד לשעבר, מאיר דגן, את התבטאויותיו הפרובוקטיביות.

כזכור, לפני מספר ימים התבטא ראש המוסד לשעבר נגד תקיפה באיראן וטען כי היא עלולה להביא למלחמה אזורית. בהמשך התייצב לצד האחים עופר בפרשת הספינות לאיראן. "אין חוק שאוסר לעגון באיראן. הם לא סחרו עם איראן. הם בכלל חברת תובלה. וחוץ מזה אין חרם על איראן", אמר והביע דאגה לפרנסתם של עובדי החברה, שעלולה להיפגע.

בסוף השבוע התבטאו גורמים בכירים במילים קשות מאד על האיש, וכינו אותו ב'תואר' "המשוגע הזה". לדבריהם, "הוא מדבר על האיום שבמלחמה מול איראן אחרי שבמשך שמונה שנים הוא האחראי על עצירת הגרעין שלה - והיא לא נעצרה. בדבריו הוא ביטל לגמרי את מחליפיו במוסד,' אני ואפסי עוד'. הוא השתגע כשלא קיבל את ההערכה שרצה. בהתבטאויותיו נגד תקיפה באיראן הוא פוגע בסודות מדינה ומבטל את האופציה לתקוף. זה מעשה חבלה".

הם אף העלו האשמה נוספת לפיו הוא הולך לפוליטיקה, נפגש עם יאיר לפיד, ויחד הם מבקשים להוריד את ראש הממשלה המכהן.

בכירים במערכת הביטחון הוסיפו כי הוא "גרם נזק חמור לביטחון המדינה ולפגיעה בכושר ההרתעה". הם אף רמזו בקשר למניע אפשרי ולפיו האיש ממורמר על כך שנתניהו וברק לא אפשרו לו להמשיך שנה תשיעית בתפקיד.

נאה דורש, נאה מקיים

עם שוך התדהמה הראשונית החלו לזרום גם התגובות הרשמיות.

מסיעת 'קדימה' היה זה ח"כ נחמן שי שיצא להגנתו. "במקום לשמוע את דבריו, שצריכים לעורר פעמון אזעקה אצל כולנו, מקורבי נתניהו מנסים לצבוע אותו בצבעים פוליטיים ולהפוך אותו לאיש הרע. האיש פשוט חרד לביטחון ישראל ולעתידה ולכן הוא צועק".

לעומתו, יו"ר צוות התגובות של הליכוד, ח"כ אופיר אקוניס, מחה על הדברים. "האיש קיבל מהממשלה אורכה של שנה לכהונתו. אם יש לו ביקורת כל כך חריפה על התנהלותה, מדוע ביקש אורכה? זה מעורר תמיהה. הוא יכול להמשיך לחלום על כניסה לפוליטיקה, משום שחוק הצינון פוסל אותו מהתמודדות בשלוש השנים הקרובות. זה חוק צודק ואין סיכוי שישתנה".

הבוקר (א), קודם שנכנסו לישיבת הממשלה הסכימו שלושה שרים להתבטא בנושא פרשת דגן. הראשון שבהם, שר המדע דניאל הרשקוביץ (הבית היהודי), שהיה חריף ביותר ואף הציע להעמיד את דגן לדין. "אם מישהו היה יוצא מישיבת קבינט ומדבר על יכולות או אי יכולת, הוא היה מועמד מיד למשפט פלילי. צריך לשקול זאת גם במקרה זה. אני מתקשה להבין את התנהגותו של מאיר דגן. גם אם מה שחושב נכון, אין לכך מקום. יש בדבריו גם פגיעה באנשים שבאו אחריו. זקנותו קצת מביישת את צעירותו".

השר הרשקוביץ הדגיש כי מדובר ב"אדם רב פעלים שמדינת ישראל חייבת לו הרבה", אך יחד עם זה שב והזכיר כי בכל ישיבת קבינט מזכירים לשרים את סעיף 36 הדן בנושא הסודיות", כך שהוא מצפה ממי שהיה ראש מוסד שיכבד אף הוא חובה זו. "א' ב' בביטחון המדינה זה עמימות ואני מתקשה להבין את ההתנהלות של מאיר דגן. במקרה הזה, עדיף היה פשוט לסגור את הפה".

גם שר התשתיות עוזי לנדאו (ישראל ביתנו) הזכיר כי מדובר ב"אדם עתיר זכויות", אך הוסיף מיד כי "מה שעשה, פגע בביטחון המדינה, במיוחד כאשר מדינת ישראל מנסה ליצור דימוי כלפי איראן".

שר האוצר, יובל שטייניץ, סיפר כי הוא זוכר את דגן כשהיה בתחילת דרכו, "כשהתנגד בתוקף לפטפטת של יוצאי שירות הביטחון". ובכן, דרש השר שטייניץ, "נאה דורש ונאה מקיים, ואת הכלל הזה גם הוא צריך לקיים".

שטייניץ סירב להתבטא בנושא העמדה לדין של דגן.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}