כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

השופט הורה לרב: "תוריד הכיפה!"

הרב רפאל בנון, שהגיע להתדיין בבית משפט צרפתי, הופתע מגזירת השופט: הורד את כיפתך! • הרב בירר את החוק, וסירב להוריד את הכיפה • בתגובה - הוצא מן האולם

שוטר צרפתי.
שוטר צרפתי.



סערה בצרפת מעסיקה את כלי התקשורת המרכזיים: מרסל פולון, אב בית הדין לערעורים בפריז, דרש ביום שלישי השבוע מהרב רפאל בנון, לשעבר הרב הראשי של טולוז, והיום איש עסקים בפריז העוסק בשיווק של בשר כשר בצרפת, להוריד את הכיפה - כתנאי לכניסתו לאולם בית המשפט ולדיון בעניינו.

משסירב בנון להוריד את הכיפה בטענה שההנחיה מנוגדת לחוק, איים השופט לקרוא למשמר בתי המשפט שיוציאו אותו בכוח.

בנון ועורך דינו הודיעו שהם ייצאו בכוחות עצמם.

הסיבה לדרישה המוזרה אינה ברורה. יכול להיות שמדובר בשאיפה להפריד לחלוטין דת ממדינה או שמא מדובר פשוט באנטישמיות. בינתיים הרב בנון לא קיבל הסבר לדרישה.

בנון מעורב במאבק משפטי מול עמותה המספקת אישורי כשרות בעיר ליון. כבר בדיון לפני שנה הנחה ראש הרכב השופטים את הרב בנון להוריד את הכיפה בדיון, והרב אכן עשה זאת.

לקראת הדיון שהתקיים השבוע התייעץ הרב בנון עם עורך דינו כריסטיאן שרייר - לשעבר נשיא לשכת עורכי הדין ואחד מעורכי הדין הידועים בצרפת - שאמר לו שהוראת השופט מנוגדת לחוק. לפי החוק הצרפתי, אין מניעה לשאת סממן לבוש דתי ברשות הרבים. בנון טוען כי השופט פולון הוא היחיד שדורש ממנו בכל דיון להוריד את הכיפה ואין לכך כל הצדקה.

האזרחים תומכים ברב

לפני הדיון נכנסו עורכי הדין של שני הצדדים ללשכתו של השופט, ואמרו לו שהרב בנון מתכוון להיכנס לאולם בית המשפט כשלראשו כיפה. השופט התנגד.

ואכן, כשנכנסו הרב בנון ועורך דינו עם כיפה לאולם עצר מיד השופט את הדיון, ואמר לרב בנון: "אדוני, תוריד את מה שיש לך על הראש." בנון השיב: "אדוני הנשיא, אני מכבד אותך, אבל אני יודע מה החוקים ואני לא מוריד כלום".

השופט אמר: "אני זה שמחליט".

עורך דינו של בנון הודיע כי אם זו הדרישה לא יתקיים דיון ויוכח ששהשופט גרם עוול למרשו. מאז יום שלישי רואיין הרב בנון לכל כלי התקשורת המרכזיים בצרפת, ואלה הביעו תמיכה בעמדתו ותקפו את עמדתו של ראש הרכב השופטים.

בראיון שנערך לאחר הדיון אמר עו"ד שרייר: "זה 55 שנה לא קרה מצב ששופט צרפתי מעז לקרוא לשומרים להוציא יהודי מאולם בית המשפט". הוא הסביר כי הנוהג הוא לאסור על עורכי דין לחבוש כיפה או כיסוי פנים, אך אין זה הנוהל לגבי אחרים.

כרגע בוחנים הרב בנון ועו"ד שרייר כמה דרכי פעולה: לדרוש החלפת הרכב השופטים, פנייה לבית הדין לזכויות אדם בשטרסבורג ועוד.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}