כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

היכונו: צום כיפור בשעון קיץ • באישור גדולי ישראל

אלי ישי יכנס מסיבת עיתונאים בה יבשר על מסקנות הוועדה לבדיקת שעון הקיץ • רגע לפני, חושף 'בחדרי חרדים' - בפירסום ראשון - על מאחורי הקלעים • ואיך נערכים להסתה הצפויה?

מצפה להתנגדות. אלי ישי. צילום: פלאש 90
מצפה להתנגדות. אלי ישי. צילום: פלאש 90



למרות שעד יום הכיפורים הבא יחלפו כמה וכמה חודשים, הדיון אודותיו נמצא בעיצומו.

בפברואר האחרון הניח ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ) הצעת חוק על שולחנה של ועדת השרים לחקיקה. ההצעה: הארכת שעון הקיץ לשמונה חודשים, עד לסוף חודש אוקטובר, בדיוק כמו שמקובל במדינות אירופה. אגב, על שולחנה של הכנסת מונחות הצעות אחרות, באותו נושא, אבל לכל הצעה הדגשים משל עצמה.

אלא שבדיוק באותה תקופה הקים שר הפנים, אלי ישי, ועדה מקצועית שהתפקיד שניתן לה היה לדון בדיוק באותו נושא. ועדת השרים החליטה, אפוא, שלא לאשר את ההצעה ולהמתין לוועדה. הוועדה שהוקמה הורכבה מנציגי כל המשרדים המקצועיים: תמ"ת, הסתדרות, תעשיינים, לשכות המסחר ועוד.

השבוע היא הגישה את מסקנותיה. השר ישי ביקש ארכה של שבוע נוסף כדי ללמוד את המסקנות ולקבל החלטה. לשבחו של ח"כ הורוביץ ייאמר כי מפאת כבודו של השר ישי הוא נעתר לבקשה ומשך את הצעתו. אלא שאז ראה שהאחרים לא נהגו כמותו, והחליט שאין טעם וכי הוא יכול להחזיר גם את שלו.

באופן רשמי לא משחרר השר את החלטתו. הדלפות, תמיד יש.

פופולאריות מניין?

לא קל היה לו לשר ישי לקבל את ההחלטה.

כי בעצם מה שלא יעשה הוא יותקף. אין זה סוד כי מאחורי הקלעים מתנהל מעקב עיקש, שמטרתו: הארכת שעון הקיץ.

ומה על צום יום הכיפורים? "אנחנו לא איראן, שקובעת את שעון הקיץ שלה על פי צום הרמאדן. מעדיפים להידמות לאירופה", טוענים התוקפים. "ובכלל, איך צמים יהודים חרדים בכל העולם?". גם לטענה לפיה לא יצליח העובד החרדי להספיק להתפלל לפני צאתו ליום העבודה, הם משיבים ב"יעשה מה שעושים יהודי חו"ל".

מצד שני, יש נימוקים כבדי משקל לכך ששעון קיץ חוסך בחשמל. מצד שלישי, יש גם נימוקים סותרים.

דור לוי, מנתח מערכות וכלכלן, מנהל פורום "רפורמה כלכלי", כותב דברים גלויים. "שעון הקיץ הפך לנושא במאבק בין חילונים לדתיים, ועבור רובנו כמוסכמה שמדובר באין דבר מוצדק מזה, למעט הפגיעה השולית בנוחות התפילה של החרדים. אז זהו - שלא!".

מכאן הוא עובר לתאר את הנזק שנגרם לתלמידים מהעברת המדינה לשעון קיץ. "כאילו מעבירים את כלל המדינה לשעת אפס", הוא כותב, ומתאר את דברי המומחים בנושא.

"השפעת הזזת מחוגי השעון כשלעצמה נחקרה גם היא במספר מחקרים, אשר גילו, כי היא עשויה להשפיע על השעון הביולוגי משך מספר שבועות. מחקרים שונים טענו כי עצם השינוי מעלה את שכיחותם של התקפי לב ושל מקרי התאבדות, וממשלת קזחסטן ביטלה את שעון הקיץ לחלוטין ב-2005, כאשר טענה כי הוא מביא לעלייה בתחלואה, בעיקר בקרב זקנים וילדים, ולעלייה בשכיחות תאונות עבודה …"

"שעון הקיץ", לדעתו, "גם לא חוסך באנרגיה, לפחות בישראל, כי המזגנים מופעלים יותר זמן".

"אז מדוע שעון הקיץ כל כך פופולארי בשיח הציבורי כמו 'צמיחה' ו'הפרטה'??" – הוא תוהה.

"שעון הקיץ לא ממציא שעות אור שאינן קיימות, אלא רק מעביר אותן מהאזרח הקטן למקומות העבודה. זו הפרטה של שעות השינה שלנו. בטבע השעון הביולוגי לא משתנה לפי גחמה ..".

עשור לכאן ועשור לשם

אלא שהקול שלו, מן הסתם, לא יהיה הקול שהיה מלווה את התקשורת הישראלית אם היה ישי מחליט לקצר את שעון הקיץ. טילי הביקורת הקטלניים היו משוגרים אוטומטית לעברו של "האיש שהורס לכולם רק כי אכפת לו מצום הכיפורים".

הסנונית הראשונה כבר התפרסמה השבוע בעיתון 'הארץ'. בכתבתו מספר נחמיה שטרסלר כי הוזמן ע"י יו"ר הוועדה, דב קהת, להציג את עמדתו בפני חברי הוועדה.

"מהשאלות שהופנו אלי הבנתי, שהוועדה אינה מתכוונת לבצע שינוי משמעותי", טוען שטרסלר. לא, היא לא מתכוונת להפוך את ישראל למדינה "נורמלית".

"ההופעה לפני הוועדה", הוא ממשיך לתאר, "הייתה די מדכאת, כי חבריה לא רצו לשמוע על המחקרים הרבים המוכיחים ששעון הקיץ חוסך באנרגיה, תורם לבריאות הציבור ומקטין את מספר תאונות הדרכים. הם אמרו שאין דעה אחת בנושא כי יש גם מחקרים שקובעים אחרת. ברור שתמיד יש "מחקרים אחרים". תמיד יש 'איפכא מסתברא', של מי שרוצה למנוע את הארכת שעון הקיץ מטעמים דתיים, אך מסווה את המטרה בכל מיני 'מחקרים'.

"לכן, כאשר הבנתי שנימוקים מחקריים לא יעזרו, השתמשתי בהיגיון פשוט. אם תושבי מדינות האיחוד האירופי וגם ארצות הברית וקנדה, אוסטרליה וניו זילנד מאמצים שעון קיץ ארוך ומשמעותי, אולי גם הם מבינים משהו אף על פי שהם רק גויים?

"סיפרתי לוועדה, ששעון הקיץ הופעל כבר בעת העתיקה כדי לאפשר לחקלאים לעבד את האדמה בשעות האור. אחר כך, לאורך ההיסטוריה, נקבע שעון קיץ בערים שונות באופן גמיש, במטרה לחסוך בתאורה. אבל רק כאשר הורגש מחסור בפחם, במלחמת העולם הראשונה, החליטו הצדדים הלוחמים לאמץ שעון קיץ כדי לחסוך באנרגיה, והוא מונהג באירופה מאז ועד היום.

"גם אין צורך במחקרים כדי להבין, ששעון קיץ משפר את איכות החיים. מוטב להיות ער כאשר יש אור בחוץ, והשינה טובה יותר כאשר בחוץ חשוך. כמו כן, כל אדם מעדיף בקיץ עוד שעת אור אחת בערב כאשר הוא חוזר מהעבודה. כך יוכל לבלות יותר זמן איכות עם המשפחה.

"אבל חברי הוועדה לא התרשמו כל כך מטיעוני. יש בהם אנשים דתיים, היודעים היטב לשם מה מינה אותם השר לוועדה. הם יודעים, שישי רואה את עצמו כמגן 'הקשישים, הנשים ההרות והילדים', שלדבריו קשה להם לצום ביום הכיפורים. לכן הוא רוצה שתקופת שעון הקיץ תסתיים לפני יום הכיפורים, אף על פי שזה אינו מקצר את הצום. התוצאה היא שעון קיץ קצר בחודש-חודשיים ממה שמקובל ביתר מדינות המערב".

לדעת שטרסלר, ההחלטה הצפויה, הגם שלא פורסמה עדיין, מדברת על חלוקת 20 השנים הבאות לשנים: בעשר מהן יופעל שעון קיץ ארוך, באחרות לא. מדובר ב"בלבול וסיבוך בירוקרטי, האהובים כל כך על ועדות ממשלתיות".

הקובע: התאריך הלועזי

ביום שני מתכוון השר ישי לכנס מסיבת עיתונאים ובה יציג בצורה מפורטת את החלטתו. קודם לה שמע את דעת מורו ורבו, הגר"ע יוסף, וגם התייעץ עם הגרי"ש אלישיב. הדעה הייתה שצריך ללכת על פשרה כלשהי, לא כזו שתקומם עלינו את הציבור החילוני.

מי לא זוכר את ההסתה אותה גרר בכנפיו חוק אבטחת הכנסה לאברכים? ש"ס, אגב, טענה אז שאופן הטיפול בנושא לא היה חכם, שהיה אפשר לנהוג גם אחרת. כעת מגיעה ההזדמנות של ישי להוכיח זאת, הלכה למעשה.

השורה התחתונה תהיה התאמת אורכו של השעון בכל שנה ושנה על פי התאריך הלועזי. קרי: לא הרי שנה מעוברת, בה החודשים הלועזיים 'רצו' מהר יותר מהחודשים העבריים, כשנה רגילה. על פי התחשיב הזה, יהיו שנים בהם יחול יום הכיפורים בשעון קיץ!

כך היו מסקנות הוועדה, והשר ישי יקבל אותם כפי שהן.

האם תעריך התקשורת את העובדה שלא ניצל את מעמדו והתנגד באופן גורף לשעון הקיץ? הלוואי. האם לא תצא נגדו במאמרים, כפי שעשתה בנושא העובדים הזרים? נחכה ונראה.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}