כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

ההונאה שמסעירה את ניו-יורק • איך נפלו מאות אברכים?

חברת 'מיי הרווסט' נחשבה לפירמידה פופולארית • מאות עסקו 'בין הסדרים' בשיווק כרטיסים באמצעותם ניתן היה לרכוש בזול מוצרי יסוד • אברך מספר: כך בוצעה ההונאה

כרטיס ה'גיפט'. צילום: בחדרי חרדים
כרטיס ה'גיפט'. צילום: בחדרי חרדים



הודעה שפרסמה אתמול (א') חברת My Harvest America בעמוד הפייסבוק שלה, הפכה לשיחת היום בריכוזים החרדיים בניו יורק ובעיקר בלייקווד.

בהודעה נאמר: "בהתאם לנסיבות שמעבר לשליטתנו, החברה נאלצת להכריז על פשיטת רגל. פרטים על תביעות נגד החברה יפורסמו בימים הקרובים".

חברת 'מיי הרווסט אמריקה' היתה הפירמידה המדוברת ביותר בריכוזים החרדיים. העיתונות החרדית בארה"ב פירסמה מדי שבוע מודעות ענק על ה'הצלחה המסחררת' של החברה - וסחפו את ההמונים.

חברת הרווסט אמריקה הציעה ללקוחותיה לרכוש "גיפט כארד" - שובר מתנה בערך של 300 דולר ולשלם עליו רק 225 דולר.

הגימיק של החברה היה: מכירת מוצרי מכולת בהזמנה דרך הטלפון, במחירים מוזלים בהרבה, ומשלוח לבית הלקוח ללא תוספת תשלום.

החברה ייסדה כמה מסלולים: המסלול המבוקש ביותר היה מסלול של "משווק": על כל לקוח שאתה מביא, אתה מקבל אחוזי הנחה נוספים לכל קניה שלך.

החברה, שהוקמה בשנת 2009 השקיעה בפרסום בעיתונות החרדית בלייקווד ובריכוזים החרדיים האחרים, והפכה במהרה ללהיט. מי שרצה להשתלב בחברה כמשווק או מפיץ היה צריך לשלם דמי מנוי חודשי בסכום של 27 דולר עד 79 דולר - תלוי במסלול. כל מה שעליך לעשות כדי להרוויח כסף, היה לשכנע אנשים לעבוד עבור החברה, או לחילופין למכור כמה שיותר כרטיסי "מתנה".

"חששנו שמדובר בפירמידה"

אברכים רבים, במיוחד אלו הנאבקים על מצבם הכלכלי, רכשו מאות כרטיסי "מתנה" והחלו לסחור בהם. אחרים הפכו להיות משווקים, וגייסו עוד אברכים. החברה עשתה כסף רב וגם האברכים.

אברך שעבד כמפיץ (שמו שמור במערכת) אומר ל'בחדרי חרדים': "היה חשש שמדובר בפירמידה, אבל החברה הצליחה לשכנע ואנשים האמינו בחברה. החברה עבדה על הרעיון שאנשים הזמינו כרטיסים או מוצרים ושילמו מיד על ההזמנה, אבל הכרטיסים או המוצרים נשלחו למעשה רק אחרי שלושה שבועות. בינתיים יכלו בעלי החברה לגלגל את הכסף ולעשות ממנו רווחים. הסיפור עבד טוב כי הלקוח קיבל מוצרים רגילים במחיר נמוך מהרבה ממה שהוא רוכש במכולת או בסופרמרקט, מה גם שזה הגיע אליו הביתה ללא תוספת תשלום. מסתבר, שבשלב מסוים התמוטטה הפירמידה והאמת התגלתה".

בחודשים האחרונים החלו דברים "לחרוק". החברה, שהבטיחה לספק מוצרים שהוזמנו תוך שבוע ימים, התקשתה לעמוד בהבטחה, והמוצרים הגיעו כעבור חודש, אם בכלל.

בינתיים כבר גבתה החברה את הכסף מהלקוחות. אברכים שעבדו כמשווקי הפירמידה לא קיבלו את שכרם, אחרים נאלצו להסתפק בצ'קים דחויים שטרם נפרו.

אתמול, כאמור, הודיעה החברה על פשיטת רגל, ידיעה שהפכה לשיחת היום, בשל מאות האברכים שנותרו עם "כרטיסי מתנה" שנרכשו בכסף מלא.

מי שנאלץ לרדת למחתרת הם ה'מאכערים" והמשווקים החרדיים בקהילה בלייקווד ובויליאמסבורג, ובורו פארק, ששכנעו והפילו מאות אברכים דלי הכנסה שהשקיעו במיזם.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 28 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}