כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

רוצים לקנות 20,000 פשקווילים מיואליש קרויס?

5000 צילומי פשקווילים הועברו לספרייה הלאומית, אבל זהו רק חלק קטן מהארכיון של קרויס • "צריך להיות משוגע לדבר בשביל לשלם את המחיר שאני דורש", הוא מודה

יואליש בחדר הפשקווילים. צילום: חיים שוורץ
יואליש בחדר הפשקווילים. צילום: חיים שוורץ



קרוב ל-5,000 פשקווילים מתוך הארכיון הענקי שבידי יואליש קרויס עלו השבוע לצפייה באתר הספרייה הלאומית בירושלים. את הארכיון כולו - כ-20,000 פשקווילים במספר - מוציא קרויס למכירה.

חודשים רבים עמל פעיל 'העדה החרדית', יואליש קרויס, לסרוק את מאות הפשקווילים באמצעות מכשור מיוחד שקיבל מהספרייה הלאומית.

האוסף הגדול שברשות קרויס הועלה לאתר כשהוא מחולק לנושאים. כך, למשל, תוכלו למצוא את הנושאים הבאים: "זעקת השבת-כביש בר אילן", "עמנואל", "פלאפונים כשרים", "בחירות לכנסת בשנת תשמ"ט (413 מודעות), "פאה נוכרית" (89 פשקווילים).

כעת, לאחר העבודה הקשה עליה עמל, קרויס מבקש למכור את האוסף.

"אני דורש מחיר גבוה", מודה קרויס בשיחה עם 'בחדרי חרדים'.

הוא מכחיש פרסומים שונים, לפיהם כבר מצא קונה. "יקח לי זמן, מן הסתם. צריך להיות משוגע לדבר בשביל לשלם את המחיר הגבוה שאני דורש", הוא אומר.

קודים פנימיים

"הפשקווילים – מודעות הקיר והכרוזים – הם אמצעי תקשורת מרכזי בחברה החרדית המשמש להעברת קשת רחבה ומגוונת של מסרים", נכתב באתר הספרייה הלאומית. "ייחודו של אוסף הפשקווילים משכונת "מאה שערים" בירושלים, אשר ראשיתו במאה התשע-עשרה, ובמאה העשרים ואחת הוא מוסיף להתעדכן ולשמור על חיוניותו, הוא בכך שהוא מציג תמונה מקיפה של החברה החרדית הארץ-ישראלית הנסתרת לרוב מעינו של הציבור הישראלי הרחב".

עוד נכתב כי "המסרים המובעים בפשקווילים מקופלים בתחכום רב בניסוחים המבוססים על קודים פנימיים של החברה החרדית ועל רמיזות לעולם הדימויים העשיר של הספרות היהודית המסורתית.

"הם עוסקים בסוגיות המעסיקות ללא הרף את החברה החרדית בישראל זו המאה השלישית, ובראשם אתגרי שימור גדרי המסורת, הערכים החברתיים ומערכת החינוך הנבדלת. יתרה מכך, האוסף מצביע על התמורות אשר חלו בהתמודדויות ומאבקים אלה לנוכח אתגרי הקידמה, התמורות בחברה החרדית עצמה והמציאות המשתנה בחברה הישראלית הסובבת ובתרבותה".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}