כ"ט חשון התשפ"ה
30.11.2024

היפגעות במעבר חציה - מה הפתרון?

האם מעבר החציה הוא אכן מקום בטוח? או שמא מדובר במלכודת מוות? הנתונים מפליאים ודורשים טיפול כאחד

היפגעות במעבר חציה - מה הפתרון?
יצחק לב ארי מהיר חימה

"שמח בחור בילדותך וצעיר בנעוריך", נאמר במקורותינו, ואכן, ילדים הם ילדים, ושמחים בילדותם שמחה תמימה שלרוע המזל לא תמיד מודעת לסכנות. פעמים רבות אנו נאלצים לחזות בתמונה מהפכת קרביים של אופניים מעוקמי גלגלים מוטלים על הכביש, ובתמונה נוספת, שחורת מסגרת ובה פני ילד חמוד, שרכב על אותם אופניים, וכיום הוא בעולם שכולו טוב.

האירוניה מרה: יותר משמעבר החציה הוא מקום בטוח לחציה, לעיתים היא מלכודת מוות. מבין הנפגעים בעת חציית כביש, 60% נפגעים דווקא על מעבר החציה, ו 40% נפגעים בחציה שלא במעבר חציה.

8,485 אנשים נפגעו בחמש השנים האחרונות ממכוניות בעת חציית כביש על מעבר חציה, ו191 מהם נהרגו כתוצאה מהפגיעה. הולכי הרגל שוגים באי ציות לתמרורים ולרמזורים וחציה ברמזור הולכי רגל אדום, בחציה איטית (קשישים במיוחד), בהתפרצות לכביש ללא קשר למצב התנועה, מתוך כוונה לאלץ את המכוניות לתת את זכות הקדימה להולכי הרגל, ובחציה באלכסון או בהיסח דעת (למשל תוך דיבור בטלפון). הנהגים שוגים אף הם, בגניבת זכותם של הולכי הרגל. מתוך המכונית הכבדה והחדישה, בחסות מערכות הגנה מתוחכמות ושלדת ברזל מאסיבית, לא מותיר הנהג המתפרץ כמעט שום סיכוי להולך הרגל, תיק ומעיל לגופו, והוא חוצה את הפסים.

הדרך להתמודד עם הסכנה על מעברי החציה, משלבת הסברה לנהגים וטיפול בתשתית.

עבור הגורם האנושי – לערוך מסעי הסברה, חינוך והכשרה, הן לאוכלוסיית הנהגים והן להולכי הרגל. לנהגים - הדגשת היות מעבר החציה מרחב מוגן ומועדף להולכי רגל, ולחוצים – הימנעות מחציה במקרה של סיכוי להתפתחות סכנה. בנוסף - אשרור וריענון האיסור המוחלט על חציית ילדים מתחת לגיל 9 לבד, ועריכת מבצעי אכיפה ממוקדים במעברי חציה, כדי להשיג אפקט הרתעתי – הן כלפי נהגים שלא נותנים זכות קדימה והן כלפי הולכי רגל שמתעלמים מהאור האדום וחוצים.

מבחינת התשתית – עלינו להזניק את תשתיות מעברי החציה דור אחד קדימה: להתקין תאורה חכמה ובעוצמה גבוהה מעל מעברי החציה, הנדלקת על ידי חיישן המזהה הולך רגל המתכוון לחצות, להדגיש בצבע פסי עצירה לפני המעברים, שעליהם יעצרו כלי הרכב, ולהתקין גם גלאי הולכי רגל, שיאריכו את מופע הרמזור הירוק, כל עוד חוצה את הכביש הולך רגל. את מהירות התנועה ניתן למתן על ידי הנחת פסי האטה וגבשושיות, והתקנת פנס ספירה לאחור, המסמן בהבהובו את הזמן שנותר להשלמת החציה בבטחה. אם היו במעבר החציה באופקים רק מעט ממערכות אלה, היה אריק עופר ממשיך לרכוב על אופניו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}