כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

ה'מועצת' האירופית • מי החרים ומי הוחרם?

לאחר דחיות חוזרות ונשנות, אמורה ה'מועצת' של אירופה להתכנס • רבני חב"ד הוחרמו ועשרות אחרים ביטלו הגעתם • מדוע חובה לשמור על מיקום הכינוס בסוד? • חשיפה

דוחף את היוזמה. כינוס רבנים בבית הגר"א הלפרין. צילום: מרכז רבני אירופה
דוחף את היוזמה. כינוס רבנים בבית הגר"א הלפרין. צילום: מרכז רבני אירופה



האם מתבצעת בימים אלו קבורה סופית של רעיון הקמת גוף רבני חדש באירופה – או שמא סוף-סוף יתכנסו הרבנים האירופיים לשתיית 'לחיים' לשביעות רצון הרבנים? תלוי את מי שואלים.

בחודש טבת האחרון חשף אתר 'בחדרי חרדים' כי אגודת ישראל באירופה מנסה ליזום גוף שיאגד תחתיו את רבני אירופה, ויהווה מעין 'מועצת גדולי התורה' של יהדות אירופה.

לאחר שנתיים של הכנות, הכריזו המארגנים על ייסוד ה'מועצת' בכ"ה שבט האחרון.

ברגע האחרון, מניעים פוליטיים הכשילו את קיומו של הכינוס: היו רבנים שלא הוזמנו, היו רבנים שסירבו להשתתף. והשורה התחתונה הייתה דחיה נוספת של הכינוס.

נראה היה כי גם המארגנים הנחושים ירפו מהיוזמה וירדו מהרעיון. אלא שדווקא הגר"א הלפרין, מרבני גולדרס גרין שבלונדון ומזקני הרבנים באירופה כולה - שפרש מ'מרכז רבני אירופה' - התעקש להמשיך ולקדם את הרעיון.

בשבועות האחרונים התקיימו מספר ישיבות בביתו של העסקן הויז'נצאי, הנגיד ר' חיים משה פלדמן, שם הוחלט לשלוח הזמנה חוזרת לרבנים.

במכתב, המתפרסם כאן לראשונה, מוזמנים הרבנים לכינוס היסוד, שאמור להיערך ביום שני הקרוב. על החתום: הרב יעקב מאיר רוזנבוים - חבר נשיאות אגודת ישראל בלונדון וראש ישיבת גור בלונדון.

אלא שהסיטואציה המוכרת חוזרת על עצמה: רשימה נכבדה של רבנים לא הוזמנה. לעומת זאת, רבנים רבים שכן הוזמנו מסרבים להשתתף כדי שלא להזדהות פוליטית עם היוזמת - 'אגודת ישראל'.

בין הרבנים שלא קיבלו הזמנה לכינוס ניתן למנות את הרבנים המשתייכים לגופים רשמיים קיימים כמו: 'ועידת רבני אירופה' ו'מרכז רבני אירופה'. גם רבנים רשמיים מטעם הממשלות לא קיבלו הזמנה לכנס.

הפרט המעניין ביותר הוא אי הזמנת הרבנים המשתייכים לחסידות חב"ד. הנהלת הכינוס החליטה באופן גורף שלא להזמין את רבני חב"ד, למרות שאלו נחשבים למשפיעים ביותר ביבשת האירופית.

"זה כמו להקים שולחן עם שלוש רגליים", אומר ל'בחדרי חרדים' אחד מרבני אירופה. "במקום להקים גוף מאחד שיאחד את כל הפלגים, פותחים מלכתחילה גוף מפריד ומבדל".

"מנסים לזרוע פירוד"

במכתב, המופיע על בלנק רשמי של אגודת ישראל, מדגיש הרב רוזנבוים כי 'אגודת ישראל' לא יוזמת את הועידה אלא רק מארחת אותה. קשה לקנות את התירוץ הקלוש, לאחר שנראה בבירור כי רבני ועסקני 'אגודה' באירופה עומדים מאחורי היוזמה.

בהמשך המכתב כותב הרב רוזנבוים כי הכינוס נערך במקום חשאי בכדי שלא יבואו עיתונאים ואנשי תקשורת: "אנו רוצים להבטיח את הפרטיות ולמנוע פרסום מיותר".

הגורם שהעביר את המכתב לידי אתר 'בחדרי חרדים' הסביר כי הוא שולח את המיקום המדויק בכדי שאלו היוזמים את הכינוס שמטרתו לזרוע פירוד ביהדות אירופה, ידעו כי יש מי שעוקב אחריהם, ויעשה הכל בכדי להביא לאיחוד בין הפלגים.




תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 27 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}