כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

סקווירא מתגוננת: רוטנברג תיכנן מרד באדמו"ר

חסידות סקווירא מותקפת בתקשורת - ראשיה יוצאים למתקפת-נגד • "50 שנה אף אחד לא העז להמרות פי האדמו"ר, רוטנברג איים למוטט הכל" • בפנים - רבני סקווירא נגד התקיפה

הרב חיים אהרון רוטנברג, בבית החולים
הרב חיים אהרון רוטנברג, בבית החולים



העיירה ניו-סקווער, הממוקמת שליד העיר מונסי שבמדינת ניו-יורק, סוערת: בחור ישיבה נעצר ביום א', לאחר שהצית את ביתו של ר' חיים אהרון רוטנברג - תושב ניו-סקווער, המסרב להתפלל בבית הכנסת המרכזי של החסידות, ומתעקש - בניגוד לרצון האדמו"ר - להתפלל בבית-כנסת אחר, הממוקם בבית אבות שבשולי השכונה.

עוד בנושא:
הלם בסקווער • חסיד ניסה לרצוח חסיד • וידאו
בצל הסערה: הרב לאו ביקר אצל האדמו"ר מסקווירא

כתוצאה מההצתה, שבוצעה במוצאי-שבת, באישון ליל, נשרף ר' חיים אהרן רוטנברג בידיו ובחלקים אחרים בגופו, והוא מאושפז בבית-חולים במצב קשה.

מצלמה במעגל סגור שפעלה בביתו, תיעדה את ההצתה, והמשטרה עצרה את בחור הישיבה, שנראה בסרט ההקלטה כשהוא מצית את הבית.

לאחר הסערה הגדולה, ובעקבות המתקפה התקשורתית שספגה החסידות, משוחח אחד מבכירי החסידות עם כתב 'בחדרי חרדים', ומגולל לראשונה את גרסת החסידות לסערה המתחוללת בעיירה החסידית.


כתבה ברשת טלוויזיה אמריקנית לאחר התקיפה


הטלווזיה מדווחת: החקירה מתפתחת


דיווח מבית החולים


"בכדי להבין מה שקרה", פותח הבכיר, "צריך לתת מעט רקע היסטורי. העיירה הוקמה לאחר השואה האיומה, על-ידי רבי יעקב יוסף טברסקי זצ"ל - האדמו"ר מסקוירא. העיירה הוקמה עם תקנות ברורות - שיש שקראו להן נוקשות - אך תמיד היה ברור: מי שלא מתאים לו, יכול לקום ולעזוב. אנחנו לא כופים על אף אחד להישאר פה.

"במשך 50 שנה אף אחד לא העז למרוד בתקנות של החסידות, עד שבא אברך צעיר וחצוף והתחיל למרוד בתקנות של האדמו"ר.

"בהתחלה הוא הקים בית-כנסת נפרד, בעוד שבתקנות כתוב שכל החסידים יתפללו בבית הכנסת של הקהילה. אחר-כך הוא המשיך בעוד מעשים חמורים, שאין כאן המקום לפורטם.

"אנחנו ראינו שאותו אברך לוקח את הרס הקהילה כפרויקט אישי, והחלטנו לדבר איתו בדרכי נועם. בתקופה האחרונה התברר לנו שהוא גם 'מויסר' לשלטונות, אבל עדיין לא רצינו לנקוט כנגדו בפעולות.

"למעלה משנה שכנענו אותו לעזוב את המקום. סידרנו לו דירה במונסי, אבל הוא לא רצה ללכת. הוא העדיף להישאר ולהיתקע לנו כמו עצם בגרון. הוא ירד לחיינו, פשוטו כמשמעו".

הרב רוטנברג לפני התקיפה. צילום רפרודקציהצילום: הרב רוטנברג לפני התקיפה. צילום רפרודקציה
הרב רוטנברג לפני התקיפה. צילום רפרודקציה


"יחקרו גם את בית האדמו"ר"

• אז מה - מישהו שלח את הבחור להרוג את האברך ש'התסיס' נגד הקהילה?

"ממש לא. הבחור הוא קטין, שבקושי מלאו לו 18. הוא ראה אברך מושחת, שפוגע בחסידות - והחליט לעשות מעשה. זה לא על דעת אף אחד מההנהלה.

"הרבנים של סקוירא פועלים בדרכי נועם. רק היום יצא מכתב (מצורף בתחתית הכתבה), שיש לנהוג רק בדרכי נועם. 50 שנה לא היה בעיירה מעשה אלימות, וגם להבא לא יהיה. כל טענה תתברר במוסדות המקובלים".

• שמענו שהרבנית נחקרה. יש חשש שהמעשה זכה לגיבוי מהנהלת החסידות?

"בבית האדמו"ר הכל מוקלט ומתועד. אף אחד לא חושד שזה הגיע מהכיוון הזה. כמו בכל חקירה, המשטרה עשויה לבדוק את כל כיווני החקירה. יכול להיות שבני הבית ייחקרו. יכול להיות שגם הרבנית תיחקר. אבל אף לא חושד בבית האדמו"ר".

• אתם מתכוננים להגיב בתקשורת על ההשמצות נגד החסידות?

"מחר (ג'), בשעה 14:00, יכנסו ראשי החסידות מסיבת עיתונאים, ויגוללו את הפרשה מתחילתה. הציבור יראה וישפוט".



פירסום ראשון • המכתב ששיגרו רבני החסידות


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 96 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}