כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

הריבית חוזרת לזנק • עולה ברבע אחוז

הדולר התייצב, המשכנתאות צומצמו, ובנק ישראל חוזר לפתוח את השיבר של הריבית • היום הודיע פישר על העלאת הריבית ברבע אחוז • היעד: 4.5% עד סוף השנה

הריבית חוזרת לזנק • עולה ברבע אחוז

סטנלי פישר מסתובב בשבוע האחרון מרוצה מעצמו, הפעולות בהן נקט הוכיחו את עצמן והיום (ב) הודיע בנק ישראל על העלאה נוספת של רבע אחוז בשיעור הריבית לרמה של 3.25%.

למי שלא מצוי בנבכי הריבית ובדיוני החודשים האחרונים, נסביר כי פישר הכריז כבר בתחילת השנה על כוונתו להעלות את ריבית בנק ישראל לרמה של 4-4.5% עד לסיום השנה.

אלא שדרכו של פישר היתה רצופה מכשולים, החל מבן ברננקי האמריקאי שסרב בכל תוקף לשנות את הריבית על הדולר, ובכך נוצר מצב בו כל העלאה בריבית על השקל - תדרדר את ערכו של הדולר, ועד לחששות למצב של חדלות פירעון לנוטלי המשכנתאות.

פישר פתר את הבעיות אחת לאחת: באמצעות סדרה של הקשחות והגבלות בלם את המסחר הספקולנטי במט"ח, עצר את אספקת המק"ם והוביל לביטול הנחות המס לתושבי חו"ל על מסחר במט"ח, בכך ייצב את שערו של הדולר לעת עתה סביב 3.5 שקלים.

את בעיית הפירעון של המשכנתאות, פתר הנגיד לפני כחודש בהנחייה שזעזעה את השוק לפיה נאסר על הבנקים להעניק הלוואה בה מרכיב הריבית המשתנה גדל מעבר לשליש ההלוואה, כך שמרבית ההלוואה תהיה בריבית קבועה.

האם צעדו של הנגיד ישפיע משמעותית?

כנראה שהתשובה שלילית, ההעלאה שבוצעה הפעם לא מספיק גדולה והשוק כבר התכונן לספוג אותה, מה גם שבחודשים האחרונים הפנימו כולם - הנגיד אומר, הנגיד מתכוון לבצע.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}