בני ברק: קרב נגד האופניים החשמליים
גורם במשטרה ל'בחדרי חרדים': "כאשר מדובר בקטין שמסכן ברכיבתו את המשתמשים בדרך, מורידים אוויר מהצמיגים"
- אלי שלזינגר
- ל' אב התשע"ז
- 5 תגובות
כוחות המשטרה באכיפה בבני ברק
בבני ברק נלחמים בסכנת האופניים החשמליים: שוטרי משטרת מרחב דן הפועלים על מנת להבטיח את שלומם של הולכי הרגל ומשתמשי הדרך בעיר, ביצעו מאז תחילת החודש פעילות ממוקדת בקרב משתמשי האופניים החשמליים ברחבי העיר.
מבדיקת 'בחדרי חרדים' עולה כי מאז תחילת החודש נבדקו עשרות רוכבי אופניים חשמליים, ו-28 מהם אף נקנסו או נענשו. מתחילת החודש נרשמו שבעה דו"חות תנועה לרוכבי אופניים חשמליים.
שניים מהנקנסים, הרכיבו אנשים או ילדים בניגוד לחוק; אחד מהם, נקנס על דיבור או שימוש בטלפון במהלך רכיבה. דו"ח נוסף ניתן לרוכב שחלף ברמזור אדום ואחד על רכיבה על מדרכה להולכי רגל. שני קטינים מתחת לגיל 16 שרכבו על אופניים חשמליים, נקנסו.
גורם במשטרה הסביר ל'בחדרי חרדים' כי "כאשר מדובר בקטין שמסכן ברכיבתו את המשתמשים בדרך, מורידים אוויר מהצמיגים - על פי שיקול דעת השוטר, במקום דו"ח תנועה" מאז תחילת החודש, בוצעו 21 הורדות אוויר לרוכבים בבני ברק.
מדובר בפעילות של השיטור הרגלי בשיתוף השיטור העירוני בבני ברק, האוכפים באופן קבוע כנגד רוכבי אופניים חשמליים, בדגש על הרחוב המרכזי של העיר, רבי עקיבא, וזאת כחלק מהיעד שהציב לעצמו מפקד המרחב הנכנס נצ"מ שלום (מומי) בוריה וראש העיר חנוך זייברט.
החוק קובע כי על כל רוכב אופניים לחבוש קסדה בדרך שאינה עירונית. רוכבי אופניים קטינים חייבים לחבוש קסדה גם בנסיעה בתוך העיר וכן ברכיבה ספורטיבית ותחרותית ובמשטרה ממליצים לחבוש קסדה בכל נסיעה מכל סוג שהוא.
בכל הקשור לאופניים חשמליים, ישנו חוק ברור. עד גיל 16 - הרכיבה על אופניים חשמליים אסורה לחלוטין. מגיל 16 - היא מותרת בשבילים המסומנים לרכיבה וגם על הכביש ובהתאם לכללי הנהיגה. רכיבה על המדרכה אסורה.
"חוק האופניים" החדש שיכנס לתוקפו החל מהחודש הבא, מעניק לפקחים סמכות מקבילה לשוטרים לאכוף נסיעת אופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים במדרכות, אבל סמכות זו חלה אך ורק בתחום המדרכות ושבילי האופניים - ולא על הכביש, שם הסמכות היא של משטרת ישראל.
השימוש באופניים חשמליים הפך בשנים האחרונות לפופולארי בקרב מגוון אוכלוסיות החל בילדים ובני נוער שרוכבים לבית הספר ולמטרות נופש ופנאי ועד למבוגרים המשתמשים באופניים החשמליים כאמצעי תחבורה לנסיעה למקום הלימודים או למקום העבודה. לשימוש באופניים יתרונות רבים, החל מהפחתה בזיהום האוויר, צמצום פקקי תנועה, חסכון בכסף ובזמן נסיעה ועידוד פעילות גופנית. לצד היתרונות הרבים שבשימוש באופניים, נראה כי נהיגה באופניים חשמליים ללא הכשרה מתאימה של לימוד חוקי התנועה וכללי הבטיחות, מסכנת את עוברי הדרך השונים.
בנוסף, מידי שנה נפגעים הולכי רגל רבים בהם קשישים רבים, מתאונות שנגרמות כתוצאה מנסיעת רוכבי אופניים חשמליים במקומות המיועדים להולכי רגל, כגון מדרכות, מעברי חצייה ושבילים. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנים האחרונות חלה עלייה מדאיגה במספר הפצועים וההרוגים כתוצאה מתאונות שבהן מעורבים אופניים חשמליים ובשנת 2015 נפגעו למעלה מ-1,400 בני אדם, בתאונות שבהן היו מעורבים אופניים חשמליים. הכשרה מתאימה לרוכבים בנוגע לשמירה על כללי בטיחות וחוקי התנועה, תמנע ותצמצם בעתיד אסונות מעין אלו.
כזכור, חברי הכנסת החרדים משה גפני, אורי מקלב ויעקב אשר מקדמים בתקופה זו הצעת חוק, לפיה, לא ירכב אדם על אופניים חשמליים אלא אם כן הוא מחזיק ברישיון רכיבה על אופניים חשמליים או ברישיון נהיגה ברכב מנועי. כמו כן, מוצע לעגן בחקיקה כי רישיון לרכיבה באופניים חשמליים, יינתן לאדם שגילו 16 שנים ומעלה.
על פי הצעת החוק, לשם קבלת רישיון לרכיבה על אופניים חשמליים, יידרש המבקש להשתתף בשיעור בטיחות בנהיגה והכרת חוקי התנועה וכן לעבור מבחן עיוני (תאוריה). מכיוון שחלק גדול מהרוכבים הם בני נוער, ולאור היתרונות שבעידוד הרכיבה באופניים, מוצע כי האגרה הכוללת בעד שיעור בטיחות, מבחן עיוני והנפקת רישיון לנהיגה באופניים חשמליים, לא תעלה על 100 שקלים חדשים, כאשר תוקף הרישיון יהיה לצמיתות.
תגובות
{{ comment.number }}.
הגב לתגובה זו
{{ comment.date_parsed }}
{{ comment.num_likes }}
{{ comment.num_dislikes }}
{{ reply.date_parsed }}
{{ reply.num_likes }}
{{ reply.num_dislikes }}
הוספת תגובה
לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות