כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

אובמה נסוג: "הגבול יהיה שונה מקווי 67'" • דיווח חי מוושינגטון

נשיא ארה"ב הבהיר בוועידת איפא"ק: "קביעת הגבול תהיה במו"מ עם חילופי שטחים" • מדגיש: "הצבעה באו"ם לא תייצר מדינה פלסטינית" • שרי רוט מדווחת היישר מוושינגטון

אובמה נואם באיפא"ק. צילום: ערוץ 2
אובמה נואם באיפא"ק. צילום: ערוץ 2

יומיים אחרי העימות המתוקשר עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, הגיע לפני הצהריים (א', שעון וושינגטון) הנשיא ברק אובמה אל הוועידה השנתית של איפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית - אחת השדולות החזקות והעוצמתיות בארצות-הברית - והבהיר: על ישראל והפלסטינים להגיע להסכם המבוסס על קווי 1967, תוך חילופי שטחים, בהתאם ל"שינויים" שחלו ב-44 השנים האחרונות.

בנאומו הודה אובמה כי הסכם הפיוס הפלסטיני בין החמאס לפתח' מהווה "מכשול עצום לשלום".

נאומו של אובמה מגיע לאחר סוף שבוע מדיני מתוח, שכלל את נאומו בפני מחלקת המדינה האמריקנית על ההתפתחויות במזרח התיכון - שם הצהיר הפתרון לסכסוך הישראלי-ערבי חייב לכלול מדינה פלסטינית מפורזת, וחזרה לגבולות 1967 - ולאחר מכן מפגש פסגה טעון עם נתניהו בבית הלבן.

אובמה, שדבריו על "קווי 67" עוררו זעם אצל נתניהו, כמו גם אצל הרפובליקנים, ביקש לתקן את הרושם הקשה שנוצר, והבהיר בנאומו בוועידה כי מדובר ב"נוסחה ידועה". לדבריו, על שני הצדדים לקבוע בעצמם היכן בדיוק יעבור הגבול, מה שיאפשר להם "לקחת בחשבון את השינויים בשטח שקרו ב-44 השנים האחרונות, כולל המציאות הדמוגרפית החדשה בשטח והצרכים של שני הצדדים".

יותר מעשרת אלפים איש - נציגי השטח של איפא"ק ב-50 המדינות המרכיבות את ארצות הברית, גדשו את מרכז הקונגרסים של הבירה וושינגטון במהלך הנאום. למרות האווירה שנוצרה בתקשורת בעקבות הפגישה עם ראש הממשלה ביום שישי, אובמה התקבל בתשואות כשעלה לנאום.

מיד בפתח דבריו הוא התייחס לפגישה עם נתניהו, והבהיר: "למרות שיש לפעמים חילוקי דעות, כמו שיש בין חברים, הקשרים בין ישראל לאררצות-הברית הם בלתי ניתנים לשבירה. וושינגטון מחויבת להישרדותה של ישראל כבית חזק ובטוח לעם היהודי" - וסחט אלפי מחיאות כפיים. אובמה גם הזכיר בנאומו את ביקורו ב'יד ושם'.

בנאומו אמר אובמה: "ביום שישי נפגשתי עם ראש הממשלה נתניהו ואישררנו מחדש את האמת הבסיסית שהדריכה נשיאים וראשי ממשלות במשך שנים ארוכות: גם כשיש לפעמים חילוקי דעות, הקשרים בין ארצות-הברית וישראל הם בלתי ניתנים לשבירה והמחויבות של ארצות-הברית לישראל מוצקה כברזל.

"ההתייחסות שלי לגבולות 67', עם החלפת שטחים, קיבלה הרבה תשומת לב. אז היות ונאמרו כמה דברים לא מדויקים, הרשו לי להסביר: משמעות הדברים היא שהצדדים עצמם ינהלו מו"מ על גבול שהוא שונה מאשר ה-4 ביוני 1967. זוהי המשמעות של חילופי שטחים.

"אמרתי שוב ושוב: נושאי הליבה יידונו רק בשיחות ישירות בין ישראל לפלסטינים, ואמרתי בנאומי ביום חמישי שההסכם האחרון בין פתח לחמאס הוא מכשול גדול. אין לצפות מאף מדינה שתנהל מו"מ עם ארגון טרור שמנסה להשמיד אותה. נמשיך לדרוש שחמאס יקבל את האחריות הבסיסית - הכרה בקיומה של ישראל והפסקת האלימות.

"בשביל שלום דרוש שותף כן. אי-אפשר לצפות מישראל לנהל מו"מ עם מי שלא מכירים בה". אובמה דיבר נגד כוונת הפלשתינים להוביל להצבעה באו"ם בעד מדינה פלסטינית ואמר: "שום הצבעה באו"ם לא תייצר מדינה פלסטינית וארצות-הברית תתייצב תמיד למנוע גינויים של ישראל בכל פורום בינלאומי. הלגיטימיות של ישראל איננה נושא לדיון".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}