כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

על רקע העימות • נתניהו נפגש עם אובמה בבית הלבן

יממה לאחר נאומו, שהרגיז את נתניהו, נפגש אובמה עם ראש הממשלה לדיון במתווה המדיני שהציג • נתניהו דורש מאובמה: עמוד בהתחייבויות • שרי רוט מדווחת מהבית הלבן

על רקע העימות • נתניהו נפגש עם אובמה בבית הלבן



ראש הממשלה, בנימין נתניהו, והנשיא ברק אובמה החלו בשעה 18:30 (שעון ישראל) את פגישתם המכריעה בבית הלבן.

השניים דנים בפגישה בסוגיות הליבה במשא ומתן בין ישראל לרשות הפלסטינית. פגישתם של שני האישים מתקיימת על רקע המתיחות שנוצרה בעקבות נאומו של אובמה אתמול, בו הכריז כי יש להקים מדינה פלסטינית בגבולות 67'. נתניהו דורש מאובמה לעמוד בהתחייבויות האמריקניות ולא לדרוש מישראל לסגת לקווי 67.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה נחתו הבוקר (ו) בוושינגטון. עוד טרם הפגישה ביניהם, נחשף העימות הגדול בין ראש ממשלת ישראל לנשיא האמריקני.

בשיחה עם עיתונאים במהלך הטיסה, התייחס נתניהו לעימות עם אובמה, שנוצר בעקבות נאומו של הנשיא האמריקני על המזרח התיכון. "יש דברים שאין לטאטא מתחת לשטיח", אמר נתניהו. "לפעמים להיות צודק זה גם להיות חכם, בעיקר בדברים יסודיים החשובים לקונצנזוס הישראלי. זה מה שבכוונתי לומר לנשיא אובמה, לקונגרס האמריקני ולתקשורת".

נתניהו, אמר את הדברים לאחר שאובמה דרש בנאומו מישראל ומהפלסטינים לפתוח במשא ומתן שיתבסס על חזרה לקווי 67'. גורמים מדיניים בכירים בפמליית ראש הממשלה אמרו: "אי אפשר להתעלם ממה שקורה במזרח התיכון. אנשים צובאים על הגדרות וזו לא הגזמה. צריך לומר את האמת, וראש הממשלה אומר רק את האמת. שלום לא ייבנה על אשליות".

דבריו של נתניהו על "הקונצנזוס הישראלי" מסתמכים, כנראה, על סקרי דעת קהל שערכה לשכת ראש הממשלה.

הבוקר דיווח העיתון 'ניו יורק טיימס' כי אובמה אמר לעוזריו: "איני מאמין שנתניהו יוכל אי פעם להכריע על ויתורים גדולים שיובילו להסכם שלום".

במהלך הפגישה בין נתניהו לאובמה, שתהיה השביעית בין השניים, יאמר עוד נתניהו לנשיא, כי ישראל רוצה להמשיך ולקיים נוכחות צבאית לאורך נהר הירדן ולהוסיף להחזיק בריבונותה על ירושלים ועל גושי ההתנחלויות, אך היא תהיה מוכנה לנהל מו"מ על שארית הגדה, שטח גדול יותר מכפי שנתניהו היה מוכן לפרט בעבר.

לדברי גורמים בפמליית ראש הממשלה, נתניהו יסייג את נכונותו לוויתורים בתנאי אחד: שהממשלה הפלסטינית לא תכלול את חמאס.

מקורבי נתניהו אמרו ל'ניו יורק טיימס', שראש המממשלה "רוצה נואשות" שאובמה יפעיל את יכולותיה הדיפלומטיים של ארה"ב כדי להגן על ישראל מפני תוצאות ההצבעה בעצרת הכללית, בספטמבר, שצפויה להעניק הכרה למדינה פלסטינית. נתניהו גם יבקש שארה"ב תלחץ על בעלות בריתה באירופה לא לתמוך בהחלטה.

אובמה, מצידו, ינסה לדלות מנתניהו, במהלך הפגישה, מהו הקו האדום שלו ומה הוא יהיה מוכן לתת אם ייעתר לבקשות ישראל.

אובמה ינאם שוב על המזרח התיכון ביום א', במהלך נאומו בעצרת השנתית של השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון. נתניהו ישא נאום בעצרת למחרת - יום ב', וינאם נאום מדיני מיוחד בפני שני בתי הקונגרס ביום ג'.

עודכן בשעה: 18:40

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}