כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

ט"ז באייר • אלי כהן מוצא להורג

הפרוטוקולים של זקני ציון נפסקים כזיוף, יהודי הונגריה מאבדים את זכויותיהם, מחבלים אורבים ליהודים בחברון ועוד שורת אירועים שהתרחשו היום בהיסטוריה

ט"ז באייר • אלי כהן מוצא להורג

ה' שע"ו: נפטר הג"מ מאיר זצ"ל המהר"ם מלובלין (ב"ר גדליה) בעל חידושים על הש"ס ושו"ת.

ה' תרמ"א: נפטר הרה"ק רבי מנחם מענדל מדאמיטש זצוק"ל (בן הרה"ק רבי דוד מזבלטוב).

ה' תרצ"ה: בית משפט בברן פוסק כי הפרוטוקולים של זקני ציון הם זיוף ואוסר את הדפסתם בשווייץ.

ה' תרצ"ט: שני שלישים מיהודי הונגריה, שהסתפחו אליה לאחר שנת תרע"ד, מאבדים את זכויותיהם כאזרחי המדינה . כפועל יוצא, נאלצים כל עובדי המדינה שבהם לעזוב את משרותיהם.

ה' תש"א: שבעים שנה ליסוד הפלמ"ח. החליטה המפקדה הארצית של אירגון ה"הגנה" על הקמת כוח ארצי מגויס שיקרא פלוגות המחץ, כדי להוות כח מגן בפני מתקפה אפשרית של מדינות הציר. בשיאו מנה הכח כ-6000 איש ואישה. הפלמ"ח בלט לא רק במלחמת העצמאות אלא גם בערכים ובהווי ייחודיים. לאחר הקמת המדינה החליט בן גוריון על פירוק הכח ומיזוגו עם צה"ל.

ה'תש"ג: חוסל גיטו ברודי שהייתה אז בחבל גליציה. מתבצע משלוח אחרון למחנה הההשמדה מיידאנק, הנאצים ושותפיהם האוקראינים הלאומנים מציתים את בתי היהודים בהם הסתתרו היהודים על יושביהם.

ה' תש"ה: האוגדה ה-45 של הגייס השביעי בצבא ארצות הברית משחררים את מחנה הריכוז 'דכאו', והיה למחנה הראשון שמשוחרר על ידי כוחות הברית. בהיותו מחנה פעיל, נרצחו בו עשרות אלפים, במה שהוגדר על ידי הנאצים ימ"ש כניסויים רפואיים.

ה'תש"ז: אלכסנדר רובוביץ' הי"ד ישראלי צעיר פעיל בארגון לח"י, נרצח בידי אנשי צבא בריטים. פרשת רציחתו גרמה לזעזוע וסערה ביישוב היהודי ומחוצה לו בשלהי המנדט הבריטי בארץ ישראל.

ה' תש"ח: נפילת הרובע היהודי בעיר העתיקה בירושלים בידי הלגיון הירדני. הכוחות הירדנים שנכנסו ימים אחדים לפני כן, השלימו את כיבושו ביום זה.

ה' תשט"ז: נפטר הג"מ אריה מרדכי רביניבויץ זצ"ל (ב"ר יעקב אהרן) רבה הראשון של בני ברק, ואב"ד חסידי ירושלים. בעל 'קרני ראם' 'זכותיה דאברהם'.

ה'תשכ"ה: המרגל הישראלי אלי כהן הי"ד שפעל שלוש שנים בשליחות הביון הישראלי בדמשק ונתפס, מועלה לגרדום ומוצא להורג. לוי אשכול ראש-ממשלת ישראל התבטא לאחר מלחמת ששת הימים כי "מעשיו של אלי כהן חסכו למדינת ישראל חטיבות רבות של חיילים, והמידע שהביא לפני מלחמת ששת הימים היה מידע שלא יסולא מפז, והביא לניצחון הגדול".

ה'תש"ל: פיגוע באוטובוס ילדי אביבים. הפיגוע התרחש ליד קיבוץ ברעם, על הגבול בין ישראל ללבנון. חוליית מחבלים מארגון "החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין" ירו אל עבר אוטובוס שהסיע את ילדי מושב אביבים ורצחו 12 מנוסעיו, בהם 9 ילדים. הילדים נקברו בחלקה מיוחדת בבית העלמין בצפת.

ה'תשל"ג: אייבי נתן מתחיל לשדר מספינתו את תחנת הרדיו הפיראטית "קול השלום". הייתה זו תחנת הרדיו הפיראטית הראשונה בישראל. אך לא ננקטה כל פעולה נגדה, מאחר שהשידורים נעשו מחוץ למים הטריטוריאליים של ישראל.

ה' תשמ"ג: נפטר הג"מ רבי רפאל עבו זצ"ל אב"ד תל אביב.

ה' תשנ"א: נפטר הג"מ רבי חיים דב לשינסקי זצ"ל בעל 'שושנת יעקב'.

ה' תשנ"ז: נפטר הג"מ רבי דוד הקשר זצ"ל (ב"ר שמעון) ר"י קול תורה ובעל 'שירת דוד'.

ה' תשס"ג: נפטר הג"מ רבי יחיאל מיכל פיינשטיין זצ"ל (ב"ר אברהם יצחק) ר"י בית יהודה.

ה' תשס"ג: חוליית מחבלים ערבים, אורבת לקבוצת מתפללים שהייתה בדרכה ממערת המכפלה לבית הדסה- בכיכר גרוס בחברון, רוצחת 6 צעירים יהודיים ופוצעת 17.

ה'תשס"ג: פיגוע תופת על יד מחבל מתאבד באוטובוס קו 6 בגבעה הצרפתית בירושלים. פיגוע התוצאה 7 הרוגים , 20 פצועים.

ה' תשס"ו: נפטר הרה"ק רבי צבי הירש רוזנבוים זצוק"ל האדמו"ר מקרעטשניף סיגעט, קרית אתא ירושלים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}