כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

נתניהו עונה לאובמה • "הצעתך מסכנת את ישראל. גבולות 67 אינם בני הגנה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו המריאו בחצות לוושינגטון, על רקע נאום אובמה, לפגישה עם הנשיא ולקראת נאומו בקונגרס • "מרכזי אוכלוסייה ישראלים גדולים ישארו מחוץ לגבול", אומר נתניהו • 'בחדרי חרדים' מתלווה לנסיעה ההיסטורית • שרי רוט עם דיווח היישר ממטוסו של ראש הממשלה

נתניהו עונה לאובמה • "הצעתך מסכנת את ישראל.  גבולות 67 אינם בני הגנה"



"ישראל מעריכה את מחויבותו של הנשיא אובמה לשלום. ישראל מאמינה שכדי שיכון שלום - הקמתה של מדינה פלסטינית אינה יכולה לבוא על חשבון קיומה של מדינת ישראל", כך אמר הערב (ה) ראש הממשלה, ביבי נתניהו.

נאום אובמה: שתי מדינות בגבולות 67

על רקע הדברים של נאומו של אובמה, המריא מטוסו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שיצא יחד עם רעייתו שרה, לוושינגטון, שם צפוי נתניהו להיפגש עם אובמה, ולנאום בקונגרס האמריקני ובוועידת השדולה הפרו-ישראלית.

הפעם לראשונה, מצטרפת אל מטוסו של ראש הממשלה, שליחת 'בחדרי חרדים', שרי רוט, המדווחת היישר ממטוסו של ראש הממשלה.

עוד בנושא:
נאום נתניהו: לצעוד לוושינגטון בין-הטיפות • ניתוח מיוחד

אל תקנאו בו, כי לא עומד להיות לו קל. מי שהביט בפניו של ראש הממשלה בימים האחרונים, לא יכול היה להשתחרר מהתחושה כי הלחץ הפך לחלק מסדר יומו. ולא בכדי.

היו ימים בהם מושקה היהודי היה רועד מפחד בשעות הסמוכות למועד פגישתו עם הפריץ. רק מושקה שכזה יכול להבין מה עובר במוחו של ראש ממשלה ישראלי, שאמור לשאת נאום שיישא חן בעיני הפטרונים האמריקנים, אבל בד בבד ישמור על האינטרסים הלאומיים והביטחוניים של ישראל.

ברור שזה לא קל. צריך להיות אסטרטג-על כדי להצליח ולרצות את כולם. מציפי חוטובלי מימינו עד ברק אובמה משמאלו.

בתווך ניצבת מדינה קטנה מול אויבים בעלי מלתעות מאימות, ואיש אחד שצריך לתמרן במשחק המסוכן הזה ולחלץ ממנו את מדינתו בשלום, בלי פיגועים ובלי הרוגים.

אל מסעו נלווית פמליה מרשימה המורכבת ממיטב כלי התקשורת בישראל. לכאורה, כבוד גדול הוא לנתניהו שנאומיו מעוררים התעניינות תקשורתית כה רבה.

מאידך, מן הסתם הוא לא מצפה מרובם להרבה התחשבות. הם יחכו לו שם, ממתינים לנגוס בבשרו החי, ואם אפשר, גם כמה נגיסות בבשרה של רעייתו, שרה, הנלווית למסעו. מן הסתם יבדקו איזה חדר קיבל, כמה ולמה, מה קנתה אשתו למי ולמה.

אני, באופן אישי, חשה רגש של רחמים על השניים. שניהם יודעים ש'מחפשים אותם בסיבוב' וב'ביביטורס', מה שלא תאמר או לא תאמר רעייתו יירשם לרעתה.

הקרב מול אובמה

הערב בדיוק היה על נתניהו להגיב לנאומו ההיסטורי של נשיא ארה"ב ברק אובמה.

נראה שמצד אחד שררה קורת רוח מהנאום שחישק את הרשות הפלסטינית. אך מאידך רכיב השיבה לגבולות 67 לא הביא אושר רב לראש הממשלה.

ביבי הגיב בתוקפונות, והזכיר כי קיימות התחייבויות אמריקניות כלפי ישראל, עוד מ-2004 - שזכו לתמיכה גורפת בשני בתי הקונגרס.

"התחייבויות אלה נוגעות בין היתר לכך שישראל לא תתבקש לסגת לקווי 1967 שאינם ברי הגנה, ושיותירו מרכזי אוכלוסייה ישראליים גדולים ביהודה ושומרון מחוץ לגבולות אלה".

ראש הממשלה גם הביע אכזבה מהחלטת הרשות הפלסטינית לאמץ את החמאס, ארגון טרור המחויב להשמדת ישראל, ומהתבטאויותיו האחרונות של אבו-מאזן שמסלפות את ההיסטוריה.

לדבריו, עמדות אלו מבהירות שיו"ר הרשות "חותר למדינה פלסטינית במטרה להמשיך את הסכסוך עם ישראל, במקום לסיימו".

ביבי שב והזכיר, כי הפלסטינים ולא האמריקאים הם אלו שצריכים להכיר בישראל כמדינת הלאום של העם היהודי ולכן על "כל הסכם שלום עמם חייב לכלול קץ לכל תביעה מישראל".

הנאום חידד את העובדה שביבי נמצא בקרב מול נשיא אמריקני, שאמור לשכנעו למתן את דרישותיו מישראל.

הקרב מול התקשורת

הדברים של נתניהו הם המתאבן למה שאמור להתחולל בוושינגטון.

לא ידוע, לפחות לא באופן רשמי, מה יהא תוכנם של הדברים אותם ישים נתניהו בפני אובמה ובפני הקונגרס. ההערכות, המבוססות על הדלפות כאלו ואחרות, שנמסרו בעיקר לכתבי ה'ניו יורק טיימס', מדברות על נכונות לנהל מו"מ, תוך מתן שטח די נכבד לפלשתינים.

אך כאן באים ה'אבל'ים. ישראל תמשיך ותקיים נוכחות צבאית לאורך נהר הירדן, ישראל דורשת להחזיק בריבונותה על ירושלים ועל גושי ההתנחלויות.

העיתונות הישראלית, לפחות בחלקה, כבר הצליחה לדלות מאתרי אינטרנט כאלו ואחרים משפטים של מומחים לשעבר ואחרים בגנותו של נתניהו.

משום מה, אולי לא במקרה, משפטים אחרים, אוהדים, תומכים, לא נמצאו. וברור שלא חסרים לו לנתניהו בארה"ב אוהדים ומעריצים, חלקם בתוך גופים שנהגו להזמינו לנאומים תמורת סכומי עתק.

הקרב של נתניהו עתיד להיות בשני מישורים. האחד, מהותי - מול נשיא ארה"ב ברק אובמה, שהיחסים של נתניהו עמו לא ידעו ימים יפים יותר ומכוערים יותר.

והשני, חשוב לא פחות, האופן שבו התקשורת הישראלית תסקר את ביקורו.

יש אומרים, שהחלק השני הוא המסובך יותר.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 40 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}