כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

ביבי מציג: מהפכת ניהול קרקעות המדינה

ערב צאתו לוושינגטון, גאה ראש הממשלה לבשר על התקדמות המהפכה בניהול קרקעות המדינה • השיטה: הסכם קיבוצי בין הסתדרות העובדים לבין מינהל קרקעי ישראל

רפורמה במינהל. הכינוס היום.צילום:פלאש 90
רפורמה במינהל. הכינוס היום.צילום:פלאש 90

יממה לפני צאתו לוושינגטון, כינס היום (ד') ראש הממשלה בנימין נתניהו מסיבת עיתונאים כדי לבשר על התקדמות המהפכה בניהול קרקעות המדינה, עליה הכריז לפני מספר שבועות. באירוע נכחו גם שר האוצר יובל שטיניץ, שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס ויו"ר ההסתדרות עופר עיני.

ההתקדמות באה לידי ביטוי בחתימת הסכם קיבוצי בין הסתדרות העובדים לבין מינהל מקרקעי ישראל - הסכם שיאפשר את הפיכתו של המינהל לרשות ממשלתית שתביא לייעול ניהול המקרקעין במדינת ישראל.

ראש הממשלה הורה על ביצוע הרפורמה מתוך הכרה כי קיימים כשלים מובנים בתחום המקרקעין בארץ המחייבים פתרונות חדשניים. עקב היותה של ישראל מדינה קטנה, היקף הקרקע מוגבל והיצע הדיור המצומצם לא מספיק להתמודד עם גידול האוכלוסייה. במקביל, עודף הבירוקרטיה מקשה על תכנון ושיווק הבנייה למגורים. דבר שהוביל למחסור של 8,000 יחידות דיור בשנה.

מטרות הרפורמה הן הגדלת היצע הקרקע למגורים, הגברת הצמיחה במשק, הוזלת מחירי הקרקע לבנייה, עידוד יוזמות בתחום המקרקעין, פישוט ההליכים הבירוקראטיים ויישום מדיניות הממשלה לתמיכה באזורים מועדפים.

הרפורמה כוללת שני יעדים מרכזיים: הקניית בעלות מלאה לאזרחים על בתיהם, וכן שינוי מבני מקיף במינהל מקרקעי ישראל והפיכתו, כאמור, לרשות ממשלתית.

רשות מקרקעי ישראל החדשה תתמקד בניהול קרקעות המדינה, שיווקן והקצאתן לייעודים שונים. עוד תעסוק הרשות בשחרור חסמים, הגדלת מלאי הקרקעות ושמירה על קרקעות המדינה למען הדורות הבאים.

הקמת הרשות מצטרפת לצעדים משמעותיים אחרים שכבר נעשו עד כה לקידום הרפורמה במנהל מקרקעי ישראל. בין היתר, הוקנתה בעלות מלאה ל- 213,000 אזרחים על בתיהם, הקניית בעלות לכ 400,000 חוכרים נוספים נמצאת בתהליך.

בשנה זו חל גידול של 40 אחוזים בשיווק הקרקע למגורים לעומת השנה שקדמה לה. התחזית לשנת 2011 היא שיווק של כ 34,000 יח"ד נוספות.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}