כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

תורה חגרי שק: האדמו"ר מחב"ד - בכלא • אירועי היום

אדולף אייכמן - נתפס בארגנטינה • היעב"ץ זוכה לגילוי משמים • העיר מת גן - נוסדה • ספרי קודש - הועלו על המוקד • האצ"ל פורצים לכלא עכו • מי נולד ומי נפטר?

תורה חגרי שק: האדמו"ר מחב"ד - בכלא • אירועי היום

ביום זה מציינים את פסח שני, שבו בזמן בית המקדש, מי שלא הספיק להקריב קרבן פסח במועדו בניסן, מחת טומאה או שהיה בדרך רחוקה, היה עליו להשלים זאת בי"ד באייר. היעב"ץ כותב על כך: "גילו לי מהשמיים, טעם שנקבע פסח שני ליום זה (שהרי להיטהר די בשבועיים).

ג' תתפ"א: על פי מסורת שנפוצה בישראל, ביום זה חל יום הסתלקותו של התנא רבי מאיר בעל-הנס ע"ה ומתקיימת הילולא בטבריה, בסמיכות לציונו.

ה' שנ"ז: נפטר הג"מ רבי עקיבא מפרנקפורט זצ"ל (ב"ר יעקב)

ה' תק"פ: נפטר הג"מ רבי שמואל ממקארוב זצ"ל. (ב"ר אברהם ישעיה)
ה' תקפ"ו: נפטר הג"מ רבי לייב זצ"ל מזקליקוב.

ה' תרס"ב: כ"ק אדמו"ר הריי"צ מליוובאוויטש זצוק"ל, שהיה באותה עת מנהל ישיבת תומכי תמימים, נאסר בעקבות הלשנה, שטענה כי בישיבה נמצאים בחורים שמשתמטים מהצבא באמצעות שוחד. היה זה המאסר השני מתוך שלשה מאסרים. ביומנו מספר הרבי: "בלתי נעימה היתה לי ישיבה זו, אבל שום מורא לא הרגשתי. לפנות ערב נקראתי לבוא אל חדר פקידי הבולשת ושם אמרו לי: החקירה עוד לא נגמרה, אבל לפי שבעבודת החקירה ודרישה במשך היום לא נמצא עדיין חומר מהעיד נגדך, על כן הנך חפשי ותוכל לילך לביתך, ואם תידרש יקראו לך."

ה' תרס"ז: נפטר הרה"ק רבי יהודה צבי מסטרעטין זצוק"ל (בן הרה"ק רבי אורי מראהטין)

ה' תרס"ח: נחנכה הגימנסיה העברית ירושלים, על הר הצופים בהנהלת שלמה שילר. האוניברסיטה הייתה מאורע חגיגי בעולם היהודי והלא- יהודי. במלחמת השחרור, נותק הר הצופים ממדינת ישראל והאוניברסיטה עברה לגבעת רם בירושלים.

ה'תרע"א: נולד הגאון הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ"ל ששימש כרב הראשי לישראל וראש ישיבת מרכז הרב.

ה' תרע"ב: נפטר הג"מ רבי אליהו חיים מייזל זצ"ל (ב"ר משה) רבה של לודז'.

ה' תרע"ד: אסיפת היסוד הראשונה של המושבה רמת גן נערכה בתל אביב. היה זה כאשר קבוצה מתושבי אחוזת בית בהנהגתו של ד"ר יהודה לייב מטמון-כהן, מייסדה של הגימנסיה הרצליה, החליטו להקים עיר כפרית המבוססת על עבודה עברית באזור זה. גורמים שונים עיכבו את יישומה של התוכנית עד לסיום מלחמת העולם הראשונה, בין היתר, כיוון, שבמהלך תרע"ז, השטחים עליהם תוכננה להבנות העיר היו בקו החזית בין הכוחות העות'מאניים והבריטים.

ה'תרע"ח: נולדה הגב' מרים בן פורת, ששימשה כשופטת בית המשפט העליון וכמבקרת המדינה.

ה' תרצ"ג: ביום זה הועלו על המוקד ספרי ישראל בגרמניה. הייתה זו אחת השריפות המפורסמות, שאורגנה על ידי משרד התעמולה בעקבות יוזמה של שר התעמולה הגרמני, יוזף גבלס. שריפת הספרים התבצעה בכיכר האופרה (הקרויה כיום כיכר בבל) בברלין, ונשרפו בה 20,000 ספרים.

ה' תש"ז: התקיימה הפריצה לכלא עכו, על ידי מפקדת האצ"ל. הלוחמים פוצצו את חומת הכלא והצליחו להבריח ממנו שלוש עשרה אסירים. במהלך מנוסתם, הבחינו בהם חיילים בריטיים ופתחו באש על הטנדר בו נסעו. הטנדר ניסה לחזור על עקבותיו, אולם הוא נתקל בקיר בית-הקברות והתהפך. בסיכום הפעולה התברר שמספר האסירים שהצליחו לצאת לחופש הגיע ל-27 (20 אנשי אצ"ל ו-7 אנשי לח"י). 9 לוחמים נהרגו בהיתקלויות עם כוחות הצבא הבריטי, 6 מן הבורחים ו-3 מן המשחררים. 8 מהבורחים, חלקם פצועים, נתפסו והחזרו לכלא. בנוסף, הובאו למאסר 5 מן המתקיפים שלא הצליחו לחזור לבסיסם. האסירים הערבים נצלו את המהומה שנוצרה ו-182 מהם ברחו מבית הסוהר. למרות מחיר הדמים הכבד, תוארה הפעולה על-ידי כתבים זרים כ"פריצת בית הכלא הגדולה בהיסטוריה" ולדעתם של היסטוריונים רבים, פעולה זו האיצה את החלטת הבריטים לוותר על המנדט שלהם בארץ ישראל.

ה' תש"י: נולד מר אריה אלדד, קצין רפואה ראשי לשעבר, פרופסור לרפואה וכיום חבר כנסת מטעם סיעת האיחוד הלאומי.

ה' תש"ז: כוחות האצ"ל פורצים לכלא עכו ומשחררים אסירים יהודים מלוחמי האצ"ל והלח"י

ה' תש"ח: במסגרת מלחמת השחרור, כוחות חטיבת אלכסנדרוני של צה"ל כובשים במבצע שכונה 'מבצע נמל', את הכפר הערבי טנטורה שקם בתקופה העות'מאנית ושכן בחלק הדרומי של חוף הכרמל כ-5 קילומטרים צפונית מערבית לזיכרון יעקב. לאחר שחרור חיפה הוא נותר כבסיס ערבי יחיד לאורך החוף, באמצעותו התקיים קשר עם לבנון וממנו יצאו מתקפות על כביש חיפה-תל אביב. לאחר כיבושו התרוקן מתושביו.

ה' תש"ך: סוכני המוסד לוכדים את הצורר אדולף אייכמן, במקום מגוריו בבואנוס איירס שבארגנטינה, בפעולה שתוכננה ובוצעה בפיקודו של ראש "המוסד", איסר הראל. בפעולה השתתפו, בין היתר, מי ששימש כיו"ר מפלגת הגמלאים רפי איתן. רק תריסר ימים לאחר מכן מודיע דוד בן-גוריון בכנסת בדרמטיות:"לפני זמן מה נתגלה על ידי שירותי הביטחון הישראליים אחד מגדולי פושעי הנאצים, אדולף אייכמן, האחראי – יחד עם ראשי הנאצים – למה שהם קראו 'הפתרון הסופי של בעיית היהודים', כלומר השמדת שישה מיליונים מיהדות אירופה. אדולף אייכמן כבר נמצא במעצר בארץ, ויעמוד בקרוב למשפט בישראל בהתאם לחוק לעשיית דין בנאצים ובעוזריהם".

ה' תשכ"א: נפטר מר פרץ נפתלי ז"ל, מראשי המשק ההסתדרותי, ושר בממשלת ישראל.

ה' תשל"ו: נפטר מר דוד אלעזר ז"ל שכונה "דדו", וכיהן כרמטכ"ל התשיעי של צה"ל. מלחמת יום הכיפורים התקיימה בתקופתו זו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}