כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

עוד בדו"ח המבקר: אוסף של שערוריות

המבקר לא רק מבקר את החינוך החרדי • דפים ארוכים מוקדשים לעומס בבתי החולים, לתחבורה הציבורית הקלוקלת למינויים תמוהים ברשות השידור ועוד • תקציר

עוד בדו"ח המבקר: אוסף של שערוריות



מלבד הכותרות השמנות שהנפיק דו"ח מבקר המדינה בנושא החינוך החרדי, מתברר כי ישנם ליקויים נוספים במגוון רחב של נושאים שטופלו על ידי המבקר ואשר נוגעים לכלל הציבור. לינדנשראוס אינו חס על איש.

חברת 'דן' למשל, לא ביצעה במהלך שנת 2008 כ-82 אלף מכלל הנסיעות המתוכננות אותן היתה אמורה לבצע, מדובר בכ-3% מכלל הנסיעות, המבקר גם מאשים את החברה כי התעלמה מהצורך להתחשב בשעות העומס בקווים מסוימים.

גם רשויות המס לא יצאו נקיות משבטו של המבקר, והוא מגלה בה ליקויים חמורים, חוסר אכיפה, ובמקרים חמורים נשלחו עובדים לעקל מטלטלין בכתובות שגויות של חייבים.

מלבד זאת נעשה שימוש אישי בכלי הרכב שנועדו לאכיפה והנהלים שנקבעו לחלק ממערכי המס אינם מפורטים ומעודכנים.

המבקר מסכם "הביקורת העלתה ליקויים מהותיים בטיפולה של הרשות בגבייה של חובות מס, עקב ליקויים אלה מפסיד אוצר המדינה הכנסות רבות ונפגעת ההרתעה כלפי סרבני המס".



מה קורה בבתי החולים?

גם רשות השידור סופגת אש צולבת, המבקר מקדים כי "במשך השנים חלה הידרדרות חמורה במעמדה ובתפקודה של הרשות".

בהמשך מפרט המבקר את הרכב מליאת רשות השידור ואופן מינויים של 31 חברי המליאה כמו גם יו"ר הרשות, וקובע כי "לא נמצאו מסמכים שמהם אפשר ללמוד על ההליך.. ולא ברור איך נקבעה ואושרה בכל פעם הרשימה המומלצת מאחר שלא נמצא תיעוד באשר להליך גיבושה של הרשימה, השרים הממונים לא קבעו כללים.לא קבעו את ההליך הראוי לקבלת החלטותיהם ולא החליטו מי מוסמך לקבל את ההחלטה הסופית בנושא".

המבקר קובע כי הליכי המינוי ברשות ארכו זמן רב וכתוצאה מכך במשך תקופות ארוכות היתה הרשות במשבר תפקודי חריף, המבקר גם תוקף את העובדה שיו"ר הרשות מוחלף לעיתים קרובות, כאשר בעשור האחרון היו 3 שנים בהם לא כיהן כלל יו"ר, מה שפגע בקביעת מדיניות הרשות ובפיקוח יעיל על פעולותיה.

המבקר אינו מתעלם מהמשבר החריף בבתי החולים ומציין כי ישראל היא החברה עם אחוז התפוסה הגבוה ביותר בבתי החולים מבין מדינות ה-OECD כאשר הממוצע במדינות אלו הוא 75%, ובישראל – 96% (!), המצב מחמיר בכל הנוגע למחלקות פנימיות – כאשר בימים מסוימים מזנק בהן אחוז התפוסה ל-150%.

המבקר ממשיך ומפרט את הסכנות והנזקים הנגרמים בשל כך, ומוסיף כי המצב בפריפריה חמור בהרבה, מאחר ושם קיים גם מחסור בכוח אדם רפואי, לסיכום כותב המבקר סדרת המלצות חריפות ומיידיות לשיפור המצב, ומציין כי באופן חריג הציג את תוצאות המעקב בפני ראש הממשלה ושר הבריאות טרם פרסומן.



משרד השיכון - לא יעיל ומסורבל

המבקר גם תוקף בחריפות את משרד הבינוי והשיכון: לטענת המבקר בעשור האחרון חל פיחות של כ-30% במספר מבקשי הסיוע, המבקר תולה את הסיבה לכך בכך שלא עודכן סכום הסיוע למרות עלייה משמעותית במחירי השכירות.

בנוסף לדברי המבקר "הטיפול של המחוזות ברוב הבקשות הללו התאפיין בהתמשכות הטיפול במשרד, בחוסר יעילות ובסרבול בתהליך העבודה, הביקורת העלתה כי המשרד לא ניתח את תהליך העבודה ואת שרשרת הפעולות הנדרשות עד לאישור מתן הסיוע, על כן לא היתה בידו תמונה של איכות השירות שהוא נותן למבקשים, והוא לא פעל לשינוי התהליך, לפישוטו ולהתייעלותו".

עו"ד גיל גן-מור אחראי תחום דיור באגודה לזכויות האזרח הגיב לממצאים החמורים: "בעוד שבשנת 2001 עמד תקציב הסיוע בדיור לאוכלוסיות זכאיות על 7.3 מיליארד שקלים, הרי שבשנת 2008 הוא עמד על 3.3 מיליארד בלבד ואילו בשנת 2011 הוא עומד על 2.7 מיליארד שקלים בלבד. העובדה שבשנים אלו גדלה האוכלוסייה, מחירי השכירות עלו והפערים הכלכליים גדלו, מעוררת את החשש שהשחיקה גדולה אף יותר מהירידה הריאלית בתקציב".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}