כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

שלום בית חרדי? אייכלר מחזר אחרי ש"ס

לאחר תקופת מתיחות - שובר יו"ר סיעת 'יהדות התורה' את הקרח • על רקע משבר הדיור קורא ח"כ ישראל אייכלר לש"ס: "בואו נעבוד ביחד לפתרון בעיית הדיור"

שלום בית חרדי? אייכלר מחזר אחרי  ש"ס
יעקב כהן

ביום האתמול שררה תחושה קשה בין תנועת ש"ס ל'יהדות התורה'.

מי שהעניין כאב לו במיוחד הוא יו"ר 'יהדות התורה', ישראל איכלר, שחש שחייבים לעשות משהו כדי לשים קץ לסכסוך הלא נעים.

היום (ג'), במהלך נאומו במליאה, ניצל את ההזדמנות כדי לעשות שלום בית מתוקשר.

תחילה פתח בתיאור הבעיה, תיאור המוסכם על כל הצדדים.

"אני רוצה לגעת גם במה שקרה אתמול בעניין הדיור. אנחנו יודעים שאחת המשאבות הגדולות ביותר למשרד האוצר הוא עניין הנדל"ן. 14 מיליארד שקל בשנה לוקח האוצר מאנשים, מהאזרחים, למרות שבמשך 50 שנות המדינה הראשונות ידעה המדינה שכל אזרח רשאי לקורת גג, וגם ז'בוטינסקי אמר: מלבוש, מזון ומגורים.

"בזמן האחרון המדינה השתחררה מזה. אין בעיה, יש עשרות אלפי זוגות צעירים שאין להם אפשרות להגיע לדירה, זאת לא בעיה שלהם. העיקר שהעשירים, המשפחות העשירות יוכלו להודיע ל-OECD שיש להם הרבה כסף, ונגיד בנק ישראל יוכל להופיע כבעל 72 מיליארד דולר.

"לכן הצענו כל מיני הצעות".

עד כאן המלל התמים. מכאן עובר איכלר לגעת בלב המוגלה.

"הצעת חוק המשכנתאות של הרב וקנין והרב מוזס לא היו כזה ראה וקדש. היינו מוכנים לבוא לאוצר עם כל מיני הצעות אחרות, שיהיו טובים לכולם. אבל האוצר התעקש ולא הסכים בשום פנים ואופן".

אחרי שהוא תוקף את האוצר, עובר איכלר להסביר ממה נבעה המתיחות אמש. "רצינו ליצור, ואנחנו בעזרת השם נמשיך במאבק הזה גוש של 15 מנדטים ולא רק של אנשי ש"ס ויהדות התורה, אבל זה יהיה הגוש המרכזי שידאג לכך ויאבק על זה שיפסיקו לספסר בקרקעות המדינה. כשלאדם יש קרקע פרטית, הוא רוצה למקסם רווחים אבל מינהל מקרקעי ישראל נועד כדי לספק לכל אזרחי הארץ קורת גג ולא כדי לעשות רווחים והוא חייב להתנתק במכרזים ממחירי השוק. מחירי השוק הפרטי זה משהו אחר, מחירי השוק של הדיור צריך להיות משהו אחר.

בין השורות, ואם נתעלם מההסבר הענייני בנושא הקרקעות, מה שאומר איכלר הוא בעצם: רצינו גוש, לא הצלחנו, התאכזבנו, אבל ממשיכים הלאה, לא כועסים.

"כשהגיעה סיעת ש"ס ובראשה הרב אלי ישי והרב אריאל אטיאס להסכם עם משרד האוצר לגבי הפריפריה על 60 אלף שקל עזרה – יבורכו על כך. ושלא יהיה לאף אחד כל ספק כאילו אפשר פה לנתק ולעשות סכסוך בין יהדות התורה לש"ס. אנחנו ביחד נעבוד למען הזוגות הצעירים ונברך על כל מי שיבוא ויעשה דברים טובים".

דברים ברורים. תודה לעושים במלאכה, יבורכו, אין סכסוך.

"אם הגיעו למצב שהמדינה, המינהל לוקח עבור פיתוח קרקע פחות ב-25% בפריפריה, יבורכו על כך ואנחנו מברכים על כך".

אלא מה, שכאן מגיע ה'אבל' הגדול.

"אנחנו רק רוצים שגם האנשים שלא גרים בפריפריה אלא בפריפריה הכלכלית... אדוני היושב ראש, היום הזכירו שמנחם בגין לפי התאריך הלועזי עלה לשלטון ב-17 במאי שזה היום. בשעתו, אחד הדברים המבורכים שבגין עשה זה העניין של שיקום שכונות. אז שיקום שכונות לא היה רק בפריפריה הגיאוגרפית. הייתה פריפריה כלכלית. איפה שהיו אנשים שאין להם די מחסורם, עשו את שיקום השכונות".

"אנחנו צריכים שגם בעניין הדיור תהיה פריפריה כלכלית. זאת אומרת, אנשים ושכונות שאין להם אפשרות להגיע לדירות, שהמדינה לא תיתן כסף אלא רק תרוויח פחות על הקרקעות ולא תספסר בקרקעות. זאת הבקשה שלנו.

"לסיום, אני רוצה לומר שאני מקווה שנמשיך לעבוד גם עם ראש הממשלה וגם עם הסיעות האחרות ובעיקר יהדות התורה וש"ס יעבדו ביחד כדי שבעזרת השם נביא למצב שקרקעות המדינה לא יהיו סחורה אלא יהיו קרקעות לדיור לכל אזרחי הארץ".

עד כאן מה שהיה לו לומר. הזוג (שתי התנועות) ימשיכו לעבוד בשיתוף פעולה, והשלום והשלווה אהבו. מה שלא אמר הוא שיהדות התורה לא מתכוונת, בשלב הזה, להעלות את הצעת החוק שלה, חוק מוזס, למרות שאתמול היא הכריזה שכך תעשה. האוצר די ברור כשהוא מדבר על החוק הזה, ומוכן אפילו ללכת עליו לבחירות.

ובכל הנוגע ליו"ר התנועה, הסכסוך בין התנועות תם. מה יעשו שאר החברים? – ב'יהדות התורה', כפי שכולנו יודעים, כל אחד סיעה לעצמו. האם הם יחפשו 'לנקום' בש"ס על התרגיל שעשתה להם אתמול? – ימים יגידו.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}